کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۶۶۲
تاریخ خبر:

۱۵۰۰ خودرو ‌در انتظار آزادی از گمرک

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | آنچنان خاک روی‌شان نشسته که مالک بعدی برای رو به راه کردن‌شان باید چند باری به یکی از کارواش‌های شیک شمال تهران مراجعه کند. اشتباه نکنید! درباره پارکینگ خودروهای فراموش‌شده اسقاطی صحبت نمی‌کنیم… منظور پارکینگ سازمان جمع‌آوری و روش اموال تملیکی است که در آن انواع خودروهای لوکس و اسپرت از برندهای معتبر دپو شده‌اند.

خودروهایی که یا مالکان‌شان آنها را به صورت قاچاقی وارد کشور کرده بودند و دولت هم مچ‌شان را گرفت یا سال‌ها بود که در گمرک در حال خاک خوردن بودند و نتوانسته بودند ترخیص شوند اما این وضعیت در حال تغییر است و بعید نیست این خودروها از بند آزاد شوند؛ هرچند به صورت مشروط.

*** سلامتی ۱۵۰۰ زندانی در بند!
داستان از نامه‌نگاری سازمان اموال تملیکی با شورای عالی مناطق آزاد در اواخر اسفند سال قبل شروع می‌شود؛ زمانی که این سازمان برای حل مشکل پر بودن انبارهایش به شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد می‌دهد که برای استفاده بهینه از ۱۵۰۰ دستگاه خودروی دپو شده در سازمان اموال تملیکی، این خودروها برای فروش و شماره‌گذاری به مناطق آزاد واگذار شوند. پیشنهادی که در صورت پذیرش می‌تواند رنگ و بویی دیگر به مناطق کیش، قشم، انزلی، ارس، چابهار، اروند و ماکو بدهد.

*** تردید دولتمردان
شورایعالی مناطق آزاد پیشنهاد سازمان را رد نکرده اما آن را به چراغ سبز دولت منوط دانسته است. چراغ سبزی که لازمه‌اش براساس نامه‌ دبیر شورا به معاون اول رئیس‌جمهور اعمال اصلاحاتی در مصوبه سال ۹۶ دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو است. البته با توجه به تغییر در شرایط روز و زمزمه‌های بازگشت دوباره برندهای خارجی به ایران احتمال پذیرش دولت بالاست.

*** مانع‌تراشی آمریکایی‌ها
شاید اگر این خودروها از برندهایی غیرآمریکایی بودند تا به حال خبر پذیرش پیشنهاد از سوی شورایعالی مناطق آزاد را هم شنیده بودیم اما مشکل از جایی شروع می‌شود که بدانیم شماری از این خودروها از برندهای شورولت، فورد و کادیلاک هستند و به موجب قانون ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نمی‌توانند در کشور شماره‌گذاری شوند. هرچند سازمان اموال تملیکی به دنبال رفع موانعی از این دست است و در نامه به معاون اول رئیس‌جمهور هم به آن اشاره کرده است.

*** منتظر چه ماشین‌هایی باشیم و چند؟
پیگیری برای برقراری ارتباط با سازمان اموال تملیکی به جایی نرسید و این سازمان نیز جزئیات خودروهای در صف واگذاری را اعلام نکرده اما با بررسی عکس‌هایی که از انبارهای سازمان وجود دارد، متوجه می‌شویم که دو گروه خودرو موجودند: خودروهایی که از آنها تنها یک دستگاه موجود است: آئودی R8، لامبورگینی گالاردو، مرسدس بنز CL63 و رنج‌روور ایووک؛ و خودروهایی که به تعداد بیشتر حضور دارند:

پورشه کاین، پورشه ماکان، پورشه پانامرا، مرسدس بنز کلاس E، مرسدس بنز کلاس C، مرسدس بنز کلاس S، ب.ام.و X6، ب.ام.و X3، ب.ام.و سری ۵، ب.ام.و سری ۷، ب.ام.و Z4، شورولت کامارو، فورد موستانگ، رنو کولیوس، تویوتا پریوس، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و نیسان جوک. با توجه به این واقعیت که رنگ و متریال داخلی این خودرو در اثر بودن در پارکینگ بدون سقف در مدت زمان طولانی دچار آسیب‌هایی شده، این خودروها در مزایده و پس از آن در بازار آزاد احتمالاً بین ۲۰۰ میلیون تا پنج میلیارد (برای نمونه‌های خاص) چکش قیمت خواهند خورد.

کدخبر: ۳۸۴۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر