کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۴۱۵
تاریخ خبر:

۱۴۰۰؛ سالی پررونق برای کراس‌اوورهای ملی

روزنامه هفت صبح | آبی‌پوشان و نارنجی‌پوشان جاده مخصوص به صورت همزمان در حال کارکردن ‌روی آریا و K125 هستند تا آنها را به ۱۴۰۰ برسانند. دیروز بود که مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در حاشیه بازدید رئیس کل بانک مرکزی از مجموعه ایران خودرو در تاریخ ۱۱ بهمن، به رسانه‌ها چنین گفته که شرکتش، پس از آغاز تولید انبوه تارا ایران خودرو، به سراغ تکمیل مراحل طراحی و ساخت کراس‌اووری جدید (K125) می‌رود و تولید آن را در سال ۱۴۰۰ آغاز می‌کند.

احتمالاً تا ۲۲ بهمن رونمایی از این خودرو اتفاق می‌افتد. هرچند سایپا از این نظر از ایران‌خودرو جلو زد و خیلی زودتر (در ۱۷ مرداد ماه جاری) از SP100 رونمایی کرد. خودرویی که در آبان ‌ماه آریا نام گرفت. باید منتظر بمانیم و ببینیم که ایران‌خودرو چه نامی ‌ روی K125 می‌گذارد.

*** آریا به رسم تویوتا
پلتفرم XP90 تویوتا پلتفرم موفقی است که در تویوتا یاریس سدان یا ویوس نسل دوم که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تولید شد، مورد استفاده قرار گرفته است. گریت‌وال چین بعد از پایان تولید یاریس نسل دوم از این پلتفرم برای ساختن سدان موفق وولکس C30 استفاده کرد و حتی توانست با بهبود در ویژگی‌های آن همچون مجهزکردنش به شش کیسه هوا، پنج ستاره ایمنی را از سی‌انکپ اخذ کند. سایپا نیز در طراحی مگاپلتفرم ملی SP100 آن را ارتقا داده است که باعث شده آریا شبیه کراس‌اوورهای روز باشد و حتی خودروهای نسل قبل نیسان و میتسوبیشی را به ذهن تداعی کند.

*** زیر کاپوت و در کابین آریا چه خبر است؟
آریا به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با قدرت ۱۱۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متری مجهز است که با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک هماهنگ می‌شود. آپشن‌های آن نیز عبارت‌اند از: فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، استارت دکمه‌ای، سانروف، دی‌لایت، سیستم تهویه الکتریکی، روف‌رک، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ آلومینیومی، سنسور و دوربین عقب و تریم داخلی چرمی.

*** K125 ؛ جایگزین ایرانی پژو ۲۰۰۸
تاکنون به صورت رسمی از K125 ایران‌خودرو تصویری منتشر نشده ‌ اما تصاویر منتشره حکایت از آن دارد که این خودرو در کلاس کراس‌اوورهای B یا کوچک است. نمای عقب این خودرو شباهت بسیاری به تارا دارد و در طراحی آن از چراغ‌های یک‌تکه ال‌ای‌دی استفاده شده است. چیزی که در تیزر ایران‌خودرو معلوم است، آن است که داشبورد، فرمان، صفحه کیلومتر، کنسول و احتمالا مابقی جزئیات کابین K125 برپایه پژو ۲۰۰۸ بوده ولی اصطلاحاً «بازطراحی» شده است.

*** پیشرانه TC7 پلاس برای K125
موتور K125 نسخه بهبودیافته EF7 توربوشارژ است که استاندارد آلایندگی یورو۵ دارد. این موتور که قدرتی معادل ۱۷۰ اسب بخار و گشتاوری برابر ۲۵۰ نیوتن متر دارد، برای اولین‌بار‌ روی دنا پلاس توربو اتومات نصب شده ولی ایران‌خودرو می‌خواهد از آن، برای سورن پلاس توربو و حتی نسخه‌های گران‌تر سدان K132 هم استفاده کند. جعبه دنده اتومات آن نیز همان است که برای رانا پلاس استفاده شده است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۷۱۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر