کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۴۵۳
تاریخ خبر:

۱۲ نکته از اختتامیه جنجالی جشنواره‌ ۳۸

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | یک: وقتی فیلمی از مجیدی در جشنواره باشد خیال داوران راحت است. فیلم خورشید از مجید مجیدی چنان کیفیتی داشت که داورها با آسودگی سیمرغ بهترین فیلم را به او بدهند و خیالشان از پیشداوری‌ها و انگ‌ها و تهمت‌ها راحت باشد. خورشید سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را برد. اما خب سهم شخص مجیدی چندان پربار نبود. این ششمین فیلم مجیدی است که جایزه بهترین فیلم را می‌برد.

* دو: سیمرغ کارگردانی به محمد‌حسین مهدویان رسید. با فیلم تاثیر گذار درخت گردو. مهدویان که سه فیلم استراتژیک در کارنامه‌اش دارد (ماجرای نیمروز ۱ و ۲ و همین طور ایستاده در غبار ) و در لاتاری هم دیدگاه‌های تند رادیکال را در حوزه دیپلماسی به نمایش گذاشته بود این بار حادثه بمباران سردشت را نقل کرد. قهرمانان کُرد‌ ‌و سویه ضد جنگ فیلم مهدویان را در جایگاه متفاوتی ازآثار قبلی‌اش قرار داده بود‌.

* سه: روز صفر که امید داشت جوایز را درو کند در نهایت به جایزه ویژه هیات داوران و سیمرغ نگاه ملی (بهترین فیلم اول ) قناعت کرد که خب این موضوع موجب عصبانیت سازندگان روز صفر شد‌. روز صفری‌ها مراسم را تحریم کردند اما بهانه‌شان جایزه دادن به تحریمی‌ها بود. یعنی سعید ملکان و بهرام توکلی که به هرحال به بدنه اصلاح‌طلب سینما نزدیک هستند به خاطر آنکه به مثلا درخت گردو و پیمان معادی جایزه داده شد جشنواره را تحریم کردند. یعنی عده‌ای جشنواره را تحریم کردند، ‌بعد عده‌ای به خاطر جایزه دادن به تحریمی‌ها اختتامیه را تحریم کردند!

* چهار: پیمان معادی که جزو تحریمی‌ها بود برای سیمرغ بازیگر مرد برگزیده شد اما گفتند آمریکاست و مهدویان و یک دختر خانم کوچک به نمایندگی از معادی روی سن آمدند. آره دیگه‌!

* پنج: طناز طباطبایی بازیگر درجه یک سینمای ما بالاخره سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل به دست آورد. او بازیگری دقیق و ماهر است که این سال‌ها بازی‌های بسیار خوبش از چشم داوران دورمانده بود. او برای نقشی بسیار کوچک در فیلم شنای پروانه برنده سیمرغ بازیگر مکمل شد. در نقش پروانه که شنایش در استخر موجب همه این بلواها شده بود‌!

* شش: امیر آقایی هم برای بازی در همین فیلم جایزه مکمل مرد را گرفت. در واقع قاتل و مقتول فیلم شنای پروانه دو تا جایزه خوب بازیگری بردند. آقایی البته روی صحنه به یک مجری تلویزیونی شبکه افق و حرف‌های یک ماه قبلش پاسخ داد که نفهمیدیم چه احتیاجی به این حرف‌ها بود. آقایی اگر می‌خواست بگوید که به جریان اعتراضی متعهد است (به رغم دریافت جایزه )می‌توانست از جای بهتری شروع کند. به هرحال‌!

* هفت: اوج و حاتمی‌کیا به سختی مورد بی‌توجهی داوران قرار گرفتند. این بزرگ‌ترین بی‌انصافی سال بود. خروج می‌توانست و باید جزو شش فیلم نهایی قرار می‌گرفت و کارگردانی حاتمی‌کیا هم شایستگی نامزد شدن داشت. همین‌طور موسیقی دلنشین کارن همایونفر و از همه مهم‌تر بازی ممتاز فرامرز قریبیان. همین‌طور فیلم دیدنی لباس شخصی که حقش بسیار بیش از یک تک نامزدی برای سیمرغ بهترین فیلم اول بود. فیلم پربازیگر و شسته رفته روز بلوا هم از نگاه داوران دورماند تا شائبه برخورد خطی با اوج شکل بگیرد. یک جایزه سردار سلیمانی تنها پاداش موسسه اوج بود. برای فیلم شیرین آبادان یازده۶۰٫ خروج البته کلی جایزه در بخش‌های فنی و فرعی برد که البته برای فیلم دردی را دوا نمی‌کردند.

‌* هشت: سیمرغ انتخاب مردمی به شنای پروانه رسید که کمی غافلگیر کننده بود. به هرحال محمد کارت با اولین فیلمش چند تا جایزه بسیار خوب گرفت. فیلم برگزیده مردمی‌،‌ دوتا سیمرغ بازیگر‌های نقش مکمل و سیمرغ‌های تدوین و صدا.

* ۹: سیمرغ بهترین فیلم اول به پوست رسید. پوست سیمرغ بهترین موسیقی را هم کسب کردکه با توجه به حضور حسین علیزاده با اثر درخشانش در آتابای عجیب بود. افشار سازنده موسیقی پوست در حرف‌هایش گفت که با حضور علیزاده در بین نامزدها‌،‌ این سیمرغ را فقط به عنوان تشویق در نظر می‌گیرد.

* ۱۰: نازنین احمدی برنده غیر منتظره سیمرغ بازیگر زن برای فیلم ابر بارانش گرفته ساخته مجید برزگر بود. امسال شخصیت‌های محوری زن به ندرت در بخش مسابقه حضور داشتند و عدم نامزدی معتمدآریا برای عامه‌پسند‌، ‌به دست آوردن سیمرغ بازیگری را ساده‌تر هم کرده بود. رقبای او پریناز ایزدیار(سه کام حبس ) و الناز شاکردوست(من می‌ترسم ) بودند که هردویشان در همین سال‌های اخیر سیمرغ برده بودند و همین طور مریم مقدم و نداجبرائیلی برای قصیده گاو سفید و مردن درآب مطهر. نازنین احمدی با بازی در نقش یک پرستار غیرقابل پیش‌بینی در فیلم خوب مجید برزگر سیمرغ را به دست آورد. بازیگر ۳۸ ساله تویسرکانی که ۱۳ سال پیش در فیلم سه زن ساخته منیژه حکمت ظاهر شده بود. از مجید برزگر چند سال قبل فیلم جالب پرویز را دیده بودیم.

* ۱۱: بی‌توجهی به آتابای هم از شگفتی‌های امسال بود. هرچند ترکیب محافظه‌کارانه هیات داوران و هیاهوی قطب‌های با نفوذ سینما این مسئله را قابل پیش‌بینی ساخته بود‌. با این حال تصور می‌شد جایزه ویژه هیات داوران به آتابای برسد اما تلاش داوران برای موازنه میان سهم خواهان قلدر موجب شد تا فیلم زیبای نیکی کریمی و متن جذاب‌ هادی حجازی‌فر و بازی درخشان جواد عزتی دیده نشوند.

* ۱۲: سانسورهای تلویزیون بخش آزارنده جشنواره بود که در سرمقاله امروز به آن پرداخته شده است.

*** بگذارید در انتها برایتان از برگزیده‌های شخصی خودم بنویسم.
* برای بهترین فیلم آتابای از نیکی کریمی را ترجیح می‌دهم. و در مراتب بعدی فیلم‌هایی مثل درخت گردو‌،‌خروج و پوست‌. از دیدن آبادان یازده۶۰ و لباس شخصی هم خوشحالم.

* برای بهترین کارگردانی بازهم کار نیکی کریمی ‌در آتابای را می‌پسندم و البته کار محمد‌حسین مهدویان هم حائز ارزش‌های چشمگیری است. در مرحله بعد حاتمی‌کیا برای خروج‌، محمد کارت برای شنای پروانه‌، مجید برزگر برای ابر بارانش گرفته‌، ‌‌عباس امینی برای کشتارگاه‌،‌ برادران ارک برای پوست،‌ مجیدی برای خورشید‌.

* برای بهترین فیلمنامه اجازه بدهید بازهم متن ‌هادی حجازی‌فر برای آتابای را انتخاب کنم و در مرحله بعد فیلمنامه شسته رفته خورشید‌.
* برای بهترین بازیگر مرد فرامرز قریبیان با اختلاف در صدر گزینه‌ها قرار دارد. برای بازی خوبش در خروج. و پیمان معادی در جای بعدی.

* برای بهترین بازیگر مرد مکمل من جواد عزتی برای آتابای را انتخاب می‌کنم. و در مرحله بعدی حامد کمیلی از خوب بد جلف‌. امیرآقایی در شنای پروانه هم ماموریت سختی را به انجام رسانده است.

* برای بهترین بازیگر زن به نظرم نازنین احمدی گزینه مناسبی است. برای ابر بارانش گرفته. و در مرحله بعد الناز شاکردوست برای من می‌ترسم.

* برای بهترین بازیگر زن مکمل طناز طباطبایی گزینه ممتازی است. برای فیلم شنای پروانه. بازی باران کوثری در عامه پسند و کشتارگاه نیز بسیار چشمگیر بوده است و البته بازی درخشان ستاره پسیانی در خوب بد جلف ۲٫
* جایزه ویژه هیات داوران هم به نظرم باید می‌رسید به خروج از ابراهیم حاتمی‌کیا به خاطر مضمون روز، ‌اعتراضی و گزنده‌اش از حرکت گروهی کشاورز.

کدخبر: ۳۰۹۴۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر