کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۹۱۱
تاریخ خبر:

۱۲‌نکته ‌جالب از لایحه بودجه ۱۴۰۰‌

روزنامه هفت صبح | لایحه پرسروصدای بودجه سال ۱۴۰۰ دیروز در حالی از طرف دولت به مجلس تحویل داده شد که نه حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مجلس حاضر بود و نه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای دریافت این سند مهم به محل کارش رفت.

به‌این‌ترتیب امسال از عکس سنتی که هر سال از رئیس‌جمهور موقع تحویل لایحه بودجه به رئیس مجلس گرفته می‌شود، خبری نبود. البته این کوچک‌ترین حاشیه‌ای بود که لایحه بودجه امسال به خودش دید، قبل از ارائه آن به مجلس که دعوای دو قوه بر سر این بود که دولت باید اصلاح ساختار بودجه را در لایحه امسال اجرا کند و دولت می‌گفت زمانی برای این کار نیست و ان‌شاءالله از سال بعد، همین شروع کدورت‌ها بود و حالا هم فقط یک روز از ارائه لایحه به مجلس گذشته، صدای انتقاد مجلسی‌ها بلند شده است. بیایید نکاتی را که به نظر ما حضورشان در لایحه بودجه مهم است مرور کنیم، اما حواستان به این نکته باشد که این فقط «لایحه» بودجه است و هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست.

* ارقام لایحه بودجه امسال؛ یعنی سال ۹۹ نشان می‌دهد که رقم کلی بودجه ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با رشد ۲۲ درصدی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی دولت پیش‌بینی می‌کند که سال آینده بتواند حداقل ۲۲درصد بیشتر از امسال درآمد داشته باشد.

* منابع عمومی دولت که کلیدی‌ترین رقم در بودجه است در لایحه بودجه ۹۹، ۴۸۴هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با رشد ۷۴درصدی به ۸۴۱هزار میلیارد تومان رسیده است.

*** رشد عجیب درآمدهای نفتی
* در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد‌های نفتی که با عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی از آنها یادشده، با رشد ۳۱۳ درصدی نسبت به لایحه بودجه سال ۹۹ به ۱۹۹.۲هزار میلیارد تومان رسیده است. این میزان درآمد نفتی قرار است با احتساب نفت ۴۰دلاری و نرخ تسعیر ۱۱۵۰۰تومانی و فروش روزانه یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز محقق شود. از آن‌طرف دولت در لایحه بودجه حدود ۷۰هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی پیش‌بینی کرده که اگر مجلس با این عدد موافقت کند، یعنی فروش یک میلیون و ۶۰۰هزار بشکه فروش نفت در روز.

* درآمد‌های مالیاتی نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۹درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۹۸ به ۲۵۱.۵هزار میلیارد تومان رسیده است. جالب اینکه درآمد دولت از مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی و عمومی رشد قابل‌توجهی را نسبت به قانون بودجه امسال ثبت کرده؛ ۷۵درصد برای کارکنان بخش خصوصی و بیش از صددرصد برای کارکنان بخش عمومی.

نکته جالب‌تر، هفت برابر شدن مالیات بر نقل‌وانتقال سهام بوده، درحالی‌که در بودجه ۹۹ میزان مالیات بر نقل‌وانتقال سهام در حدود ۲٫۲هزار میلیارد تومان بوده، این رقم برای سال آینده به بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده. این نشان می‌دهد که دولت روی حفظ ارزش معاملات سهام، حساب باز کرده و به بازار سرمایه خوشبین است.‌

در تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده که افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات به استثنای مشمولان قانون کار، به میزان ۲۵درصد است بنابراین میزان افزایش حقوق سال آینده ۲۵درصد خواهد بود.

* دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حقوق ماهانه زیر ۴میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از پرداخت مالیات معاف کرده. میزان حقوق‌های ماهانه‌ای که در سال جاری از پرداخت مالیات معاف بوده‌اند، حقوق‌های زیر ۳میلیون تومان بودند.

* ارقام و اعداد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دولت تصمیم به توزیع ۱۸۸هزار میلیارد تومان یارانه در سال ۹۹ دارد. همچنین در سال ۹۹، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیار‌ها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌شود، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

* در لایحه بودجه سال آینده، یارانه نان و خرید تضمینی گندم به رقم ۲۲۰۰۰میلیارد تومان رسیده است. دولت برای اجرای طرح حمایت معیشتی (یارانه معیشتی) هم ۳۱هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که شاید نشان‌دهنده عزم جدی برای جبران خسارت‌های کرونایی به روش خودش باشد نه به روشی که مجلس می‌گوید. دولت برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار‌ها هم ۴۲.۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

* زائران عتبات عالیات (زائران اربعین) که از تاریخ چهارم شهریور ۱۴۰۰ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ از مرز‌های زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف شده‌اند.

* سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی ۲۰درصد در نظر گرفته شده که مانند سال گذشته است.

* مطابق بند «الف» تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰، مبلغ وام ازدواج جوانان ۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر با بازپرداخت ۵ ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته تعیین شده است.

* یک نکته خوشحال‌کننده برای ماشین‌بازها، مخصوصا آنهایی که به ماشین خارجی علاقه دارند هم در لایحه بودجه سال آینده دیده می‌شود؛ اینکه دولت در قانون بودجه سال آینده ۲هزار میلیارد تومان برای حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته است. عده‌ای وجود این عدد در جدول مالیات بر واردات را نشانه‌ای برای تسهیل واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت آنها در سال آینده می‌دانند.

کدخبر: ۳۶۱۹۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر