کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۶۴۷
تاریخ خبر:

۱۲‌نکته درباره کاخ سفید که شاید ندانید

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌این هفته، به بهانه پیروزی بایدن، نگاهی انداختیم به کاخ سفید؛ ساختمانی که شاید آن را باید سیاسی‌ترین ساختمان جهان دانست. بنایی ۲۲۰ ساله که محل اقامت و البته محل کار رئیس‌جمهور آمریکاست. در این مطلب، هم تاریخچه و هم نقشه ساختمان اصلی و بال شرقی و غربی را با هم مرور کردیم.

* یک: هفته‌ای که گذشت؛ هفته تعیین نتایج آمریکا بود و سرتیتر رسانه‌ها این بود که بایدن به کاخ سفید رسیده است. این کاخ سفید کجاست که رسیدن به آن اینقدر مهم است؟ چه مختصاتی دارد؟ از نظر معماری چه ویژگی دارد و درون آن چه خبر است؟

* دو: کاخ سفید، محل زندگی و کار رئیس‌جمهور ایالات متحده است. با این حال در ادبیات رسانه‌ای از آن به عنوان کلمه‌ای برای اشاره به رئیس‌جمهور آمریکا و دولت این کشور نیز یاد می‌شود.

* سه: آدرسش را اگر بخواهید، پلاک ۱۶۰۰ در خیابان پنسیلوانیای آمریکا. خیابانی که طول آن ۵۶کیلومتر است و بسیاری از ساختمان‌های دولتی آمریکا در آن قرار دارند. دو تا از مهم‌ترین این ساختمان‌ها، کاخ سفیدی است که موضوع این مطلب است و کاپیتال هیل یا همان ساختمان کنگره آمریکا.

* چهار: قبل از بیان تاریخچه کاخ سفید باید گفت واشنگتن، همیشه پایتخت آمریکا نبوده است. در واقع از سال ۱۷۹۰، قانونی تاسیس شد تا در آن، یک منطقه فدرال تاسیس شود تا دولت مرکزی در آن تاسیس شود. شروع تاسیس این منطقه از حدود یک‌سال بعد در ساحل شمالی رودخانه پوتوماک، از زمین‌های اهدا شده ایالت مریلند و ویرجینیا بود و منطقه کلمبیا یا District of Columbia نامیده شد. واشنگتن در واقع نام دیگر این منطقه است و از این روست که برخی آن را واشنگتن دی سی می‌نامند. این شهر حدود ۱۷۷کیلومتر وسعت و حدودا ۷۰۵هزار نفر جمعیت دارد.

* پنج: از حدود سال ۱۷۹۲ نیز تاسیس کاخ سفید در این منطقه آغاز شد. یعنی در زمان جرج واشنگتن اما او هیچگاه نتوانست خود در این کاخ اقامت داشته باشد چراکه یک سال قبل از تکمیل آن درگذشت.

* شش: معمار این کاخ یک معمار ایرلندی به نام جیمز هوبان بود که در سال ۱۷۶۲ به دنیا آمده بود و ساخت این ساختمان در حدود ۳۰سالگی‌اش به عهده او گذاشته شده بود. او در سال ۱۷۸۵ به آمریکا مهاجرت کرده و کمی بعد به عنوان معمار مشغول به کار شد و توانست اثر مهمی مثل دادگاه شهر چارلستون در کارولینای جنوبی را بسازد. بعد از آن در مسابقه طراحی کاخ سفید برنده شد. البته گفته شده که جرج واشنگتن پیش از آن، کارهای هوبان را دیده بود و از آن خوشش آمده بود. به هر حال، هوبان توانست آن کار را به دست بگیرد.

* هفت: کاخ سفید دو نما دارد. نمای جنوبی و نمای شمالی. آنچه این دو نما را از هم متمایز می‌کند یک ایوان است. اگر دیدید که بالای چهار ستون، یک مثلث قرار گرفته، شما در حال دیدن سمت شمال کاخ سفید هستید و اگر یک ایوان نیم‌دایره‌ای شکل دیدید، دارید طرف جنوب آن را می‌بینید. ما که واشنگتن نرفتیم ولی آنطور که بی بی سی می‌گوید: آنچه در خبرها از کاخ سفید می‌بینیم، ضلع جنوبی آن است (یعنی همان ایوان نیم دایره)

اما اگر شما به عنوان یک بازدیدکننده بخواهید جلوی کاخ سفید عکس یادگاری بگیرید، به ضلع شمالی می‌روید (که همان مثلثی باشد) که دروازه بیرونی آن معمولا بسته است و مسیر رفت‌وآمد رئیس‌جمهور و مقامات نیست. نمای شمالی کاخ سفید نمایی مشابه لینستر هاوس یا پارلمان ایرلند است و نمای جنوبی آن برگرفته از ساختمانی درChâteau de Rastignac است که در نزدیکی بوردوی فرانسه قرار گرفته است. نمای بیرونی این کاخ، همانند ساختمان کاپیتال هیل، از نوعی سنگ به نام Aquia Creek ساخته شده است. ساختمان در دو دوره تئودور روزلوت و ویلیام هووارد تفت توسعه پیدا کرد و بال شرقی و بال غربی برای آن ساخته شد که اصلی‌ترین ماجراها در این دو بال می‌گذرد.

* هشت: خب حالا بیایید به خود ساختمان بپردازیم. ساختمان اصلی سه طبقه دارد. در طبقه اول، از سمت ایوان دایره‌ای شمالی ابتدا وارد یک اتاق پذیرش دیپلماتیک می‌شویم. این اتاق همان اتاقی است که ترامپ در آن، فرمان خروج آمریکا از برجام را امضا کرد. سه اتاق دیگر در طبقه اول هست به نام های ورمیل، چین و نقشه که در حقیقت حالت موزه مانند دارند و امکان بازدید از آنها هم هست. کتابخانه هم در همین طبقه قرار دارد.

* ۹: طبقه دوم سه اتاق رنگی دارد: سبز و قرمز و آبی. این سه اتاق در کنار اتاق شرقی و نیز اتاق پذیرایی خانوادگی و اتاق شام دولتی در واقع طبقه دوم را به یک محل برای پذیرایی از مهمانان رسمی این کاخ تبدیل کرده است. طبقه سوم اما اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور آمریکاست. اتاق خواب شخص رئیس‌جمهور در کنار اتاق کار سابق آبراهام لینکلن است که اکنون به عنوان اتاق خواب لینکلن معروف شده و البته اتاق خواب کویین.

* ۱۰: با این حال همه چیز، همیشه به این شکل روی نظم و روال نیست و برخی اوقات هستند، روسای جمهور و البته بانوهای اولی که قواعد را به هم می‌ریزند. مثلا همین ترامپ و ملانیا که گفته می‌شود در دو اتاق مجزا در دو طبقه مختلف می‌خوابند. ترامپ اتاق خوابی بزرگ در طبقه دوم دارد و ملانیا، اتاق خوابی در طبقه سوم با یک باشگاه ورزشی مجهز در کنار آن.

* ۱۱: اما اصل اتفاق‌ها در ساختمان‌ها کنار کاخ سفید می‌افتد. در ساختمانی به نام وست وینگ یا بال غربی. اوال آفیس یا اتاق بیضی در این بخش قرار دارد. این اتاق، همان اتاق کار رئیس‌جمهور آمریکاست. اتاق روزولت و اتاق کابینه آمریکا نیز در این بخش قرار دارد. یک بال شرقی نیز در کاخ سفید وجود دارد که دفتر بانوی اول رئیس‌جمهور در آن قرار دارد. باغ گل رز معروف کاخ سفید هم در این منطقه قرار دارد که پیش از این گفته شده بود، ملانیا ترامپ دستور قطع برخی از درختان آن را صادر کرده است.

* ۱۲: زیر این بال شرقی، یک قسمت وجود دارد به نام مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری (به انگلیسی: Presidential Emergency Operations Center) که یک سازه پناهگاه‌ مانند است و در مواقع اضطراری به عنوان یک پناهگاه و مرکز ارتباطی ویژه توسط رئیس‌جمهور و دولتش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سازه تا به حال دو بار توسط جرج بوش در حوادث یازده‌سپتامبر و ترامپ در حوادث مربوط به اعتراضات جرج فلوید مورد استفاده قرار گرفته است.

توضیحات

‌نمای شمالی

توضیحات

نماي جنوبي

توضیحات

‌ساختمان کاپیتال هیل یا ساختمان کنگره که توسط بسیاری با کاخ سفید اشتباه گرفته می‌شود

توضیحات

‌دفتر بیضی یا اوال آفیس

کدخبر: ۳۵۸۶۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر