کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۷۶۰
تاریخ خبر:

۱۱ فریم از اشتباهات ویرانگر ‌روزبه چشمی ‌

روزنامه هفت صبح | دربی تهران با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که با توجه به قدرت خط حمله استقلال و ضعف خط دفاع این تیم، احتمال پرگل شدن بازی زیاد است. در نهایت هم همین اتفاق رخ داد و استقلال با خط حمله خطرناکش دو گل زد و روی ضعف و اشتباهات خط دفاعش دو گل ساده و ابتدایی دریافت کرد.

متهم ردیف اول دریافت این گل‌ها روزبه چشمی است که البته پیش از این هم بارها روی گل‌های خورده استقلال نقش مهمی را بازی کرده. در این مطلب به مرور اشتباهات مهم و به یادماندنی! چشمی پرداخته‌ایم، البته با تاکید بر این نکته که مثل خیلی از کارشناسان معتقدیم او بیش از آن که یک مدافع آخر مدرن و بازیساز باشد، یک هافبک دفاعی خوب و مقتدر است.

* یک: گل اول پرسپولیس در دربی
این گل در نگاه اول آفساید به نظر می‌رسید. اما مرور صحنه آهسته از زاویه نگاه کمک داور نشان داد که گل سالم بوده. در واقع در لحظه‌ای که اوساگوانا پاس بریده را برای علیپور ارسال می‌کند، فقط و فقط پای چپ روزبه چشمی است که علیپور را از محوطه آفساید خارج کرده است. به عبارت دیگر اگر چشمی پای چپش را دقیقا در کنار پای راستش قرار می‌داد یا قبل از ارسال پاس اوساگوانا یک قدم عقب‌تر می‌رفت، علیپور قطعا در آفساید قرار می‌گرفت و گل پرسپولیس مردود اعلام می‌شد.

* دو: گل دوم پرسپولیس
به شکلی باورنکردنی و طعنه آمیز گل دوم پرسپولیس هم مثل گل اول این تیم در دربی محصول جاگیری اشتباه روزبه چشمی است. همانطور که در این قاب می‌بینید، در لحظه ارسال پاس از بشار رسن، باز هم پای چپ روزبه چشمی آفساید آنتونی استوکس را پر کرده است. یعنی در این صحنه هم اگر پای چپ چشمی نبود، استوکس در آفساید بود و گل دوم پرسپولیس هم مردود می‌شد. اما چشمی با فاصله زیادی از مدافعان کناری خود عقب ایستاده و با یک پا آفساید را برای استوکس پر کرده است.

* سه: پنالتی دادن مقابل ماشین سازی
مشکل چشمی فقط جاگیری بد در خط دفاع نیست. او بیش از حد بی‌احتیاط بازی می‌کند و همین باعث می‌شود خطاهایی انجام بدهد که شاید اصلا نیازی به انجام دادنش نباشد. به صحنه پنالتی دادن او به تیم ماشین‌‎سازی تبریز در بازی برگشت نگاه کنید. چشمی یک بار دیگر آفساید بابک مرادی را پر می‌کند و وقتی او وارد محوطه جریمه می‌شود، به جای این که او را به گوشه‌های محوطه جریمه هدایت کند، یک تکل بی‌محابا روی پای او می‌زند بدون این که حتی توپ را لمس کند و داور علیه استقلال اعلام پنالتی می‌کند.

* چهار: گل به خودی مقابل شاهین بوشهر
در این صحنه خط دفاع استقلال باز هم در آفسایدگیری دچار اشتباه می‌شود، البته کسی که آفساید را پر کرده محمد دانشگر است اما روزبه چشمی در تعقیب مهاجم شاهین و برای قطع کردن پاس عرضی او تکلی می‌زند که با برخورد توپ به پایش مسیر توپ عوض می‌شود و حسینی هم در تشخیص مسیر توپ اشتباه می‌کند و تک گل شاهین بوشهر به ثمر می‌رسد. در این صحنه البته مشکل، تکل چشمی نیست، مشکل اصلی کمبود مهارت و تجربه او در مواجهه با چنین توپ‌هایی است.

* پنج: گل اول پیکان
این بازی یکی از بدترین نمایش‌های خط دفاع استقلال در لیگ نوزدهم بود. مهاجمان پیکان بارها و بارها از نیمه زمین با حسینی تک به تک شدند و اگر استقلال خوش‌شانس نبود، به جای خوردن فقط دو گل، چند گل از پیکان دریافت می‌کرد. این صحنه هم مربوط به گل اول پیکان است. جایی که روزبه چشمی عقب‌تر از فراز امامعلی ایستاد و آفساید او را پر کرد و این بازیکن از نیمه زمین پیش رفت و گل اول تیمش را زد. البته این اتفاق در این بازی چند بار دیگر هم تکرار شد.

* شش: پنالتی دادن به پیکان
در همین بازی با پیکان، روزبه چشمی یک اشتباه فاجعه‌بار دیگر هم داشت. او در اواخر نیمه اول در محوطه جریمه خودی مقابل شهریار مغانلو قرار گرفت و باز هم به جای این که او را با جاگیری خوب راهی گوشه‌های محوطه جریمه کند و زاویه‌اش را ببندد، با یک حرکت عجیب و ناشیانه، یک خطای کاملا بی‌مورد انجام می‌دهد تا یک موقعیت نصفه و نیمه تبدیل به یک ضربه پنالتی برای پیکان بشود. البته این پنالتی را حسینی گرفت اما به هر حال چشمی برای چندمین بار دچار اشتباه بزرگی شده بود.

* هفت: اخراج در بازی با السد
در بازی برگشت مقابل السد در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، استقلال نیاز به جبران شکست خانگی ۳-۱ داشت. بعد از اینکه استقلال در قطر از السد ۲-۱ پیش افتاد، روزبه چشمی به دلیل یک اعتراض بی‌مورد به داور کارت زرد اول را گرفت و چند دقیقه بعد، پس از این که در مقابل مهاجم حریف توپ را از دست داد روی او خطا کرد و با دریافت دومین کارت زرد از بازی اخراج شد. اگر این اتفاقات نمی‌افتاد، استقلال می‌توانست باخت بازی رفت را جبران کند و به مرحله بعدی صعود کند.

* هشت: جا ماندن از برزای مقابل پدیده
فصل گذشته بازی برگشت پدیده و استقلال یکی از کلیدی‌ترین بازی‌های آبی‌ها برای رسیدن به قهرمانی لیگ برتر بود. اما در همان دقایق ابتدایی بازی، روی یک توپ پشت دفاع، بهنام برزای که چند متر از چشمی عقب‌تر بود، از کندی او استفاده کرد و با استارتی سریع، چند متر از او جلو افتاد و در نهایت همین توپ تبدیل به گل ۳امتیازی پدیده شد. استقلال این بازی را باخت و شانس قهرمانی‌اش در لیگ برتر از دست رفت. این چندمین صحنه مشابه برای استقلال و چشمی در لیگ هفدهم بود.

* ۹: پنالتی دادن به پرسپولیس
در دربی رفت لیگ هفدهم، روی یک توپ بلند، علی علیپور از پشت سر روزبه چشمی فرار کرد و پا به توپ وارد محوطه جریمه استقلال شد. چشمی هم که به وضوح از علیپور عقب افتاده بود مجبور شد روی او خطا کند. این اتفاق افتاد و داور هم یک پنالتی برای پرسپولیس اعلام کرد. در این صحنه چشمی اخطار گرفت اما بعضی از کارشناسان معتقد بودند که او باید اخراج می‌شد. در نهایت با همین خطای چشمی و با همین پنالتی علیپور، پرسپولیس در آن دربی پیروز شد و اولین باخت وینفرد شفر با استقلال رقم خورد.

* ۱۰: تیم ملی
روزبه چشمی در تیم ملی بزرگسالان و تیم امید هم هرگاه در پست مدافع میانی بازی کرد، نگران‌کننده ظاهر شد. یک مثال؛ او در بازی تدارکاتی مقابل تیم ملی ترکیه قبل از جام جهانی روسیه، در این پست بازی کرد و به گواه کارشناسان روی هر دو گل ترکیه ضعیف ظاهر شد. روی گل اول به راحتی فریب مهاجم حریف را خورد و تکلش هم کمکی به او نکرد. روی گل دوم هم توپ را گم کرد و اصلا متوجه نشد که مقصد پاس هافبک حریف کجاست و تا به خودش آمد توپ وارد دروازه ایران شده بود.

* ۱۱: تیم امید
چشمی در تیم امید، با هدایت محمد خاکپور هم به‌رغم هشدار کارشناسان فوتبال در خط دفاع بازی می‌کرد. در مسابقات قهرمانی آسیا که انتخابی المپیک هم بود، او در بازی با چین مدافع میانی تیم امید بود و با جاگیری اشتباهش باعث شد تا یکی از دو گل حریف به ثمر برسد. روزبه در بازی قبل هم یک ضربه پنالتی را از دست داده بود. با این حال مشکل اصلی همچنان جاگیری‌های اشتباه، خطاهای غیرضروری و اعتراض‌های عجیب او به داوران بود که هنوز هم در بازی او دیده می‌شود.

*** این همه اشتباه کافی نیست؟
محمد خاکپور، علیرضا منصوریان، پرویز مظلومی، کارلوس کی‌روش، وینفرد شفر، آندره‌آ استراماچونی و فرهاد مجیدی! همه این مربیان در اتفاقی عجیب، بارها از روزبه چشمی در خط دفاع استفاده کردند و تاوانش را هم دادند. البته در برخی موارد آنها به دلیل کمبود مهره ناچار به استفاده از چشمی در خط دفاع شدند اما اصرار آنها برای ادامه حضور او در این پست واقعا عجیب بوده و هست.

واقعیت این است که چشمی برای خط دفاع، بیش از حد خشن، کند و بی‌اعصاب است و شیوه بازی او و همچنین اخلاقیات و روحیاتش کاملا با یک هافبک دفاعی منطبق است. این چند مورد و البته موارد دیگری که وجود دارد و به آنها اشاره نشده، برای اثبات این ادعا کافی است و دیگر وقتش رسیده او را از پست مدافع آخر خارج کنیم و با بردنش به خط هافبک، هم خودش و هم تیمش را از این وضعیت نجات بدهیم.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۰۸۷۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر