کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۸۶۵
تاریخ خبر:

۱۱‌مغضوب منتخب سرمربیان تیم ملی

روزنامه هفت صبح | مهدی طارمی اولین بازیکن تیم ملی نبود که مورد غضب سرمربی قرار گرفت و خط خورد. هرچند گفته می‌شود که او احتمالا به زودی با وساطت و یک عذرخواهی رسمی به تیم ملی بازخواهد گشت. به بهانه این اتفاق، تیم منتخبی از مغضوبان سرمربیان تیم ملی را در دو دهه اخیر معرفی می‌کنیم.

یک: سید مهدی رحمتی: او در دوران کارلوس کی‌روش از تیم ملی کنار گذاشته شد. در شرایطی که تیم ملی نتایج خوبی نگرفته بود و برای صعود به جام جهانی باید هر ۳ بازی دشوار باقی مانده خود را با پیروزی پشت سر می‌گذاشت، رحمتی در نامه‌ای به بهانه استراحت از تیم ملی به صورت موقت خداحافظی کرد. اما کی‌روش او را برای همیشه کنار گذاشت و رحمان احمدی را جانشین او کرد و عجیب این که در غیاب رحمتی که بهترین دروازه‌بان آن سال‌های ایران بود، به شکلی معجزه‌آسا راهی جام جهانی شدیم. رحمتی هم دیگر رنگ پیراهن تیم ملی را ندید.

دو: شجاع خلیل‌زاده: در ماجرای اختلاف کی‌روش با سرمربیان استقلال و سپاهان بر سر در اختیار داشتن ملی‌پوشان، شجاع خلیل‌زاده هم از تیم ملی خط خورد. او بعد از این اتفاق مصاحبه تندی علیه کی‌روش انجام داد و گفت: «از نظر من کی‌روش مقصر اصلی خط خوردن من و امید ابراهیمی است. او بازیکنانی را دعوت کرده و می‌خواهد به جام جهانی‌ ببرد که در حد تیم ملی نیستند.» کی‌روش این مصاحبه شجاع را خواند و او را وارد بلک‌لیست خود کرد و تا زمانی که سرمربی تیم ملی بود، شجاع را دعوت نکرد.

سه: هادی عقیلی: او در زمان هدایت کارلوس کی‌روش و بازی مقابل لبنان به اردوی تیم ملی دعوت شد و حدود یک هفته در اردوی تیم ملی ماند اما شب قبل از بازی اردوی تیم ملی را ترک کرد. ظاهرا به دلیل این که متوجه شده بود در ترکیب اصلی تیم ملی جایی ندارد. عقیلی بعدها مدعی شد که دستیاران کی‌روش اشتباهی او را به اردوی تیم ملی دعوت کرده بودند و کی‌روش وقتی متوجه حضورش در تمرین شد، عصبانی شد و آنقدر با او بدرفتاری کرد تا مجبور شد شبانه اردوی تیم ملی را ترک کند و دیگر هرگز موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی نشود.

چهار: رضا شاهرودی: او به خاطر چهره جذابش، جزو بازیکنان محبوب دوره خودش در تیم ملی بود و حاشیه زیاد داشت. مایلی‌کهن هم نسبت به این حاشیه‌ها حساسیت نشان می‌داد. اما آنچه باعث شد تا اختلاف این دو بالا بگیرد، تاخیر شاهرودی در یکی از تمرینات تیم ملی بود که باعث شد مایلی‌کهن به او اجازه تمرین ندهد. شاهرودی هم مایلی‌کهن را به تبعیض بین بازیکنان متهم کرد و سرانجام رضا شاهرودی از فهرست تیم ملی برای جام جهانی ۱۹۹۸ خط خورد.

پنج: رامین رضائیان: او بازیکن محبوب کی‌روش بود و تا زمان حضور او همیشه جزو بازیکنان فیکس و تاثیرگذار تیم ملی بود. در دوره مارک ویلموتس هم این روند ادامه داشت اما ارتباط رضائیان با تیم ملی از زمان دراگان اسکوچیچ کاملا قطع شد. هنوز مشخص نیست چرا این اتفاق افتاده اما گفته می‎‌شود به دلیل حواشی زیاد در فضای مجازی، رضائیان از سوی فدراسیون فوتبال در لیست سیاه قرار گرفته است. او هیچ مصاحبه‌ای علیه ارکان فدراسیون و تیم ملی نداشته و در اردوی تیم ملی هم منضبط بوده و احتمالا همه چیز مربوط به سبک زندگی اوست.

شش: محمدرضا خلعتبری: کی‌روش از او به عنوان بازیکنی که دوستش داشت اما نتوانست به جام جهانی برزیل ببرد نام برد. کی‌روش معتقد بود که او در فصل منتهی به جام جهانی خوب نبود و افت کرده بود و به همین دلیل مجبور به خط زدنش شده است. با این حال خلعتبری بعد از خط خوردن از جام جهانی مصاحبه تندی علیه کی‌روش انجام داد و باعث عصبانیت او شد و به همین دلیل دیگر هرگز به اردوهای تیم ملی دعوت نشد.

هفت: مجتبی جباری: کی‌روش به دلیل سبک بازی خاص تیمش، کمتر از بازیکنان تکنیکی استفاده می‌کرد اما همواره جباری را به اردوهای تیم ملی دعوت می‌کرد و همیشه هم از بازی‌های او راضی بود اما در آستانه جام جهانی، جباری که به اردوی تیم ملی دعوت شده بود در نامه‌ای اعلام کرد به دلیل مصدومیت‌های متوالی، ترجیح می‌دهد در جام جهانی جایش را به جوان‌ترها بدهد. کی‌روش هم مثل همیشه در این مواقع راه را برای رفتن جباری باز گذاشت و دیگر او را به تیم ملی دعوت نکرد.

هشت: علی کریمی: او در زمانی که علی دایی سرمربی تیم ملی بود، کنار گذاشته شد. دلیلش هم اختلافات شخصی این دو نفر بود. دایی در پرسپولیس هم کریمی را کنار گذاشته بود و وقتی سرمربی تیم ملی شد، با علم به این که او دعوت به تیم ملی را نخواهد پذیرفت، از دعوت کریمی سر باز زد. بعدها به رسانه‌ها هم گفت که می‌دانست کریمی دعوت او را قبول نخواهد کرد. او طعنه تندی هم به کریمی زد و گفت: «تا زمانی که من سرمربی تیم‌ملی هستم علی کریمی دعوت نخواهد شد. حضور در تیم‌ملی لیاقت می‌خواهد و من برای این تیم به بازیکنانی نیاز دارم که مثل سرباز آماده خدمت باشند. »

۹ : علی دایی: اختلافات او با محمد مایلی‌کهن بارها در تیم ملی به چشم آمد. البته دایی بازیکن بزرگی بود و کنار گذاشتنش کار ساده‌ای نبود. با این حال کار به جایی رسید که مایلی‌کهن در بازی مقابل سوریه در تهران دایی را نیمکت‌نشین کرد اما بازی بد تیم ملی باعث شد تا قبل از پایان نیمه اول به زمین برود. کلا رابطه این دو نفر هرگز خوب نبود و مجبور بودند یکدیگر را تحمل کنند. دایی بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ هم توسط امیر قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت نشد.

۱۰: وحید هاشمیان: در زمان برانکو از تیم ملی قهر کرد. به نظر می‌رسید به دلیل این که با حضور دایی زیاد به او فرصت نمی‌رسد، ناراحت است. او در آن مقطع ستاره بوخوم بود و در بوندسلیگا می‌درخشید اما پشت خط دایی می‌ماند. در نهایت باز هم با فشار محمد دادکان به برانکو، به اردوی تیم ملی برگشت و با زدن دو گل به قطر، عامل صعود تیم ملی به مرحله بعد شد.

۱۱: خداداد عزیزی: او تقریبا با همه مربیانش به مشکل خورد. یک بار توسط بلاژویچ از تیم ملی کنار گذاشته شد، آن هم به دلیل این که شماره پیراهن مورد علاقه‌اش را به او نداد. در زمان برانکو هم مدتی به تیم ملی دعوت نشد و وقتی کار تیم ملی برای صعود از مرحله او انتخابی جام جهانی گره خورد، با فشار محمد دادکان به تیم ملی دعوت شد و کمک‌حال برانکو شد.

آن ۱۴ نفر
تیم ملی فوتبال ایران بعد از بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول ۱۴ ستاره خود را به علت استعفا از دست داد. احمد سجادی، محمد پنجعلی، مرتضی فنونی‌زاده، اصغر حاجیلو، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، ضیا عربشاهی، مرتضی یکه، ناصر محمدخانی، عبدالعلی چنگیز، غلامرضا فتح آبادی، فرشاد پیوس و مهدی ابطحی ۱۴ ستاره‌ای بودند که به خاطر اعتراض به سیاست‌های دهداری، از تیم ملی استعفا دادند.

اما مرحوم دهداری سرمربی تیم ملی نه تنها با این ۱۴ نفر صلح نکرد و از آنها دعوت مجدد به عمل نیاورد، بلکه با دوستان ستاره‌ها هم قهر کرد وکسانی را که همراه این ۱۴ ستاره در اردوهای گذشته به تیم ملی دعوت می‌شدند را هم دعوت نکرد، نفراتی چون بهروز سلطانی، شکورزاده، رضا احدی، جعفر مختاری‌فر، حمید علیدوستی و… هم به تیم ملی دعوت نشدند.

کدخبر: ۴۲۵۸۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر