کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۱۷۳۲
تاریخ خبر:

۱۰ نکته در رد دلایل توجیه‌ گرانیِ بنزین

برترین‌ها: بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس در توئیتی دلایل مخالفت خود و نمایندگان مجلس را درباره گرانی بنزین اعلام کرد.

۱-مقایسه قیمت بنزین در کشوری که نفت ملی دارد و مدعی خودکفایی در تولید بنزین است با قیمت بنزین در کشورهایی مثل ترکیه که وارد کننده محض نفت و گاز و مشتقات هستند، مردود است

۲- مقایسه یک طرفه قیمت بنزین بدون مقایسه درآمد کارمند و کارگر و ارزش پول ملى کشورهاى دیگر، یعنی محاسبه درآمد مردم با ریال و محاسبه هزینه ها با دلار.

۳- ⁩در مقایسه منصفانه با کشورهای دیگر، وقتی درآمد معمول و حداقلی مردمی هزار الی ۱۵۰۰ دلار است و بنزین را یک دلار می‌خرند. در جامعه ما که حداقل درآمد صد الی ۱۵۰ دلار است، قیمت منصفانه، یک دهم دلار یعنی حدود هزار تومان است.

۴- ⁩اینکه قیمت کم «دلیل اصلى» مصرف بالاى بنزین اعلام شود، آدرس غلط است. عامل اصلی، تولیدات بى‌کیفیت و پرمصرف مافیاى خودروسازیست. بجای فشار به مردم این غده سرطانی را درمان کنید.

۵- ⁩مردم کشورهای دیگر با پرداخت اقساطى پولی معادل پیش فروش قیمت خودروهای سایپا و ایران‌خودرو اتومبیلهایی ایمن تر و بسیار کم مصرف تر را سوار می‌شوند. اما با شرایط فعلى مردم ما مثل گروگان‌هایی در دست مافیای انحصاری خودروساز، هم پیاز را مى خورند هم چوب را ، هم خودروى گران.

۶- ⁩اینکه یارانه بنزین به ثروتمندان می‌رسد هم ادعایی واهی است. بیش از ٩۵درصد خودروهاى کشور تولید داخل هستند که متعلق به قشر پردرآمد نیست و بیشترین فشار این افزایش قیمت برای مردم عادى و کم درآمد است، نه ثروتمندان. بخش اعظم مصرف سوخت هم⁦ متعلق به همین بخش از جامعه است نه آن ۵درصد خودروی گران قیمت که اتفاقا کم مصرف تر از خودروهای داخلی هستند و افزایش قیمت در زندگى صاحبان آنها اثر زیادى ندارد

۷- ادعای کاهش آلودگی هوا بسیار غیرواقعى است. گذشته از اینکه هیچ‌یک از افزایش قیمتهای قبلی، منجر به کاهش آلودگی هوا نشده. چشم بستن بر اینکه تکنولوژی تولید دو خودروساز انحصاری کشور، ۳۰سال است در جهان منسوخ شده قطعا عامدانه است. وگرنه کیست که نداند توقف تولیدات آلاینده و غیر استاندارد ایران خودرو و سایپا و ورود خودروی باکیفیت خارجی و هیبریدی، چقدر میتواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد⁦.

۸-⁩افزایش یارانه‌ها دلیل و بهانه‌ای برای توجیه این افزایش قیمت است. بنده آمادگی دارم با هریک از حامیان این افزایش قیمت در هرجایگاه و مقامی مناظره کنم و در پیشگاه مردم با عدد و رقم محاسبه کنیم که این برداشتن پول از جیب مصرف کنندگان بنزین و واریز نقدی آن به جیب بخشی از جامعه⁦، چه اثر تورمی برای همگان دارد.

آنگاه بررسی کنیم که اگر نهادهایی که بزرگترین فرارهای مالیاتی کشور را دارند، مالیاتشان را بدهند، چند برابر این فشار عمومی، پول وارد خزانه می‌شود. همچنین محاسبه کنیم که کل نفت این کشور از استخراج تا تبدیل شدن به پول چه مسیری طی می‌کند و به کجاها⁦ فروخته می‌شود و پولش چگونه باز می‌گردد و با شفاف کردن صفر تا صد گردش مالی نفت ملی ایران، ببینیم آیا نیازی به تامین بودجه از جیب مصرف کنندگان بنزین داریم یا خیر.

۹- ادعای هزینه کردن پول حاصل از افزایش قیمت سوخت، در زیرساختهای حمل‌ونقل عمومی هم آنقدر مضحک و بی پشتوانه است⁦ که شاید نیاز به توضیح نداشته باشد. اما اگر کسانی هنوز مدعی هستند این پولها خرج توسعه و بهسازی حمل‌ونقل عمومی می‌شود، لطفا آماری از آنچه در مراحل قبلی افزایش قیمت اتفاق افتاده و جدولی از محل هزینه کرد افزایش قیمت اخیر ارائه کنند.

۱۰- نمایندگان مجلس دهم با هرگونه افزایش قیمت سوخت⁦ مخالفت کردند زیرا معتقد بوده و هستیم که این اقدام، به جز پر کردن مقطعی کسری دولت،نفع دیگری ندارد و یک موج جدید و سنگین تورمی به مردمی که در فشار اقتصادی و معیشتی مجبور به مدارا و تحمل شده‌اند،تحمیل خواهدکرد.

مردم بدانند که این تصمیم‌گیرى بدون نظر نمایندگان صورت گرفته است.
پایان

کدخبر: ۲۹۱۷۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamid.b1358

    حرفای قشنگ میزنی

  • _user_1573119764

    اینم برای رای این حرفا رو زده .شما ها کا ره ای نیستین