کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۵۷۹
تاریخ خبر:

۱۰ قاب از اسفند سال گذشته

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | اسفند امسال از همان روز اولش با بیماری کرونا به ما نشان داد که ماه چندان خوبی نخواهد بود و خبرهای بعدی تاکنون هم نشان می‌دهد که نباید چندان انتظار حال و هوای نوروز و عید را داشته باشیم که یکی از ویژگی‌های همیشگی سال نو بوده است. با این حال همه اسفندهای ما این‌چنین نبوده است.

برای اینکه این حرف را ثابت کنیم بد نیست برگردیم به سال قبل و ببینیم در آخرین ماه از سال ۱۳۹۷ داشتیم به چه چیزهایی فکر می‌کردیم. البته قبل از هر چیز توضیح بدهیم که پنج مناسبت روز مرد یا پدر، روز زن یا مادر، شب آرزوها، تبریک سال نو و روز مهندس در اسفند سال گذشته وجود داشته است که چهار مورد آن در اسفند امسال هم موجود است هر چند که مطمئنا شور و حال سال گذشته مردم برای روز پدر یا مرد بیشتر از امسال بوده است.

* یک: استعفای ظریف: ششم اسفند سال گذشته بود که ناگهان در ساعات پایانی شب خبر آمد که محمدجواد ظریف استعفا کرده است. استعفای او درست در شامگاه روزی صورت گرفته بود که بشار اسد در سفری از پیش اعلام نشده به ایران آمده بود و ظاهرا ظریف هم از همین بابت یعنی عدم هماهنگی با او در این زمینه دلخور شده بود. فردای آن روز با دلجویی‌های صورت گرفته از ظریف به خصوص نامه سردار سلیمانی، او به سر کار خود بازگشت و ماجرا ختم به خیر شد.

* دو: اعطای نشان ذوالفقار به شهید سلیمانی: تا از شهید سردار سلیمانی گفتیم این را هم از خاطر نبریم که آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا، یکشنبه ۱۹ اسفند سال گذشته به سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، نشان «ذوالفقار» اهدا کردند و این آخرین نشان نظامی بود که این شهید در طول عمر خود دریافت کرد.

* سه: مرگ خشایار الوند: یک سال پیش، موردتوجه‌ترین اتفاق از دید کاربران گوگل، مرگ خشایار الوند بوده است. اتفاقی تلخ اما نه مثل تلخی امسال که همه را قرنطینه هم کرده است. خشایار الوند که فیلمنامه نویس بود و به طور مشخص از او نویسندگی کارهای مهران مدیری و نیز سریال پایتخت را به یاد داشتیم، صبح روز ۹ اسفند به دلیل ایست قلبی درگذشت.

* چهار: دادگاه مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا و حسین هدایتی: او یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و البته همسر مهدی خلجی، یکی از افراد اپوزیسیون در خارج از کشور بود که در اسفند سال گذشته مشخص شد یکی از متهمین پرونده پتروشیمی است که از آن به عنوان بزرگترین پرونده اختلاس کشور یاد کردند. همین موضوع باعث بحث‌هایی جدی درباره نسبت اپوزیسیون با وضعیت فعلی اقتصاد کشور به خصوص در توئیتر شد. از طرفی دیگر، حسین هدایتی، ثروتمند مشهور در حوزه ورزش نیز در قالب دادگاه بانک سرمایه محاکمه می‌شد و اسفند پارسال با سخنانش درباره خرج کردن‌هایش در ورزش یا ایده‌هایش برای بازپرداخت بدهی‌هایش (با واریز پول از طرف فالوئرهای اینستاگرامی) حسابی سرگرم‌مان کرده بود.

* پنج: دعواهای شبکه سه و حذف عادل: سال گذشته در اسفند ماه بود که آن مراسم بهترین برنامه‌های سیما برگزار شد و حرف‌های عادل در آن به مذاق علی فروغی خوش نیامد و او در نهایت به تعطیلی برنامه نود و حذف عادل فردوسی‌پور رای داد. قبل از این برنامه نیز مسئله دستکاری در آرای مسابقه برنده باش با اجرای محمدرضا گلزار پیش آمده بود و محمدجواد آذری جهرمی تلاش کرد در آن ماجرا به مردم بگوید که چه کسی آرایشان را دستکاری کرده است هر چند که چنین کاری را به صراحت انجام نداد. در پایان این ماه هم برنامه عصر جدید آغاز شد که برای خود موج بزرگی در بهار و تابستان به وجود
آورد.

* شش: از گرگ و میش تا هزار پا: در میان فیلم‌ها و سریال‌ها، سریال لحظه گرگ و میش به کارگردانی همایون اسعدیان که پخش آن از اول بهمن ماه آغاز شده بود، در روزهای ابتدایی اسفند به میانه رسیده بود و مخاطبان به دقت آن را پیگیری می‌کردند. انتشار نسخه خانگی فیلم‌های سینمایی هزارپا و لازانیا نیز در اسفند ماه صورت گرفته بود. اسکار سال ۲۰۱۹ نیز در اسفند سال گذشته برگزار شده بود و گرین بوک توانست، اسکار بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد.

* هفت: آغاز عملیات علیه روح‌الله زم: ۱۱ و ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، یک مستند تلویزیونی ۲ قسمتی ساخته صدا و سیما از شبکه‌های یک، دو و خبر پخش شد. موضوع این مستند نفوذ سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی پیرامون روح‌الله زم (مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز) بود و ضربه سختی به حیثیت او در میان نیروهای اپوزیسیون وارد کرد. پس از پخش این مستند باشگاه خبرنگاران جوان از ریزش اعضای کانال آمد نیوز خبر داده و میزان ریزش اعضای این گروه طی ۳ ماهه منتهی به اسفند ۹۷ را نیم میلیون نفر گزارش کرد.

* هشت: مبارزه شاهکار امیر‌علی اکبری: امیر‌علی اکبری، ورزشکار هنرهای رزمی، ۲۵ اسفند سال گذشته توانست رقیب خود، شلتون گریوز آمریکایی معروف به «قبرکن» را در کمتر از ۱۰ دقیقه و در همان راند اول، ناک اوت کند. این در حالی بود که این فایتر ۳۳ ساله آمریکایی قبل از رویایی با علی اکبری، ۱۲ مبارزه در این رقابت‌ها داشت که در ۷ مسابقه آخر خود شکست نخورده بود و تقریبا ۶ سال را بدون شکست پیش رفته بود. به همین دلیل هم این پیروزی در محافل ورزشی بازتاب بسیاری داشت.

* ۹: درباره اوضاع اقتصادی سال گذشته نیز بد نیست صحبت کنیم. فارغ از بحث‌هایی مثل حقوق کارگران که همیشه در اسفند از آن صحبت می‌شود و نیز موضوعی مثل FATF که حتی امسال و بعد از ورود مجدد به لیست سیاه نیز از آن صحبت شده است؛ موضوع مهم اقتصادی در سال گذشته قیمت گوشت بوده که در آن دوران به شدت افزایش پیدا کرده و دولت، تدابیری مثل واردات گوسفند زنده را برای کنترل آن پی گرفته بود.

* ۱۰: چند خبر زرد ماه: بگذارید این مطلب را با چند خبر زرد تمام کنیم که ببینید حتی حواشی ماجرای سال گذشته نیز متفاوت از امسال بوده است. مثلا پارسال در همین اسفند بود که نگار جواهریان اعلام کرد او و رامبد جوان دختری خواهند داشت و به این ترتیب، حواشی عجیب و غریب بچه دار شدن رامبد آغاز شد که دست آخر به سفر او و جواهریان به کانادا و انتقادات پیرامون آن انجامید.

خبر ازدواج سخنگوی اسبق وزارت خارجه یعنی رامین میهمان‌پرست با مریم کاویانی بازیگر تلویزیون نیز در سال گذشته منتشر شد. آهنگ ساسان حیدری یافته یا همان ساسی مانکن با نام جنتلمن نیز سال گذشته در اسفند منتشر شد که در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ مورد توجه قرار گرفت و در نهایت با پخش در مراسم روز معلم برخی از مدارس، به یک مسئله فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد.

کدخبر: ۳۱۳۵۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر