کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۱۷۱
تاریخ خبر:

۱۰ فیلمی که باید قبل از «روزی روزگاری در‌ هالیوود» ببینید

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | «روزی روزگاری در ‌هالیوود» یکی از دو‌فیلم مهم اکران امسال است. فیلمی ‌که پر از ارجاعات سینمایی است. با ۱۰فیلمی‌ که از نظر ایندی‌وایر خوب است قبل از دیدن «روزی روزگاری در‌ هالیوود» آن‌ها را ببینید تا حال و هوای آن دوران دست‌تان بیاید، آشنا شوید؛ فیلم‌هایی که تارانتینو می‌گوید قبل از «روزی روزگاری در‌ هالیوود» باید ببینید.

* یک: باب و کارول و تد و آلیس / ۱۹۶۹
کارگردان: پل ماژورسکی/ بازیگران : ‌ناتالی وود، الیوت گولد
باب و کارول سندرز، زوج میانسالی هستند که از تعطیلات به خانه‌شان برمی‌گردند، در شرایطی که همه‌چیز برایشان معنای دیگری پیدا کرده و می‌خواهند دوباره عشق و دوستی را بین خودشان کشف کنند. آن‌ها اشتیاق و فلسفه تازه زندگی‌شان را با دوستان محافظه‌کارترشان یعنی تد و آلیس مطرح می‌کنند. یکی از نکته‌های مهم فیلم موسیقی متن آن بود. ساوندترکی که کار کویینسی جونز بود. این فیلم تبدیل به امضای پل ماژورسکی شد و به موفقیت زیادی هم در گیشه و هم در بین منتقدان دست پیدا کرد. سوژه فیلم درباره بحران اخلاقی که یک زوج با آن مواجه می‌شوند، نظر منتقدان را جلب کرد. فیلم با بودجه دومیلیون دلاری ساخته شده بود و ۳۰میلیون دلار فروخت.

* دو: گل کاکتوس/ ۱۹۶۹
کارگردان: جین ساکس. بازیگران: ‌والتر ماتئو، اینگرید برگمن، گلدی ‌هاون
یک کمدی‌رمانتیک بامزه درباره دندانپزشکی که وانمود می‌کند ازدواج کرده تا از زیر بار تعهد شانه خالی کند. اما وقتی عاشق دختری می‌شود که از دروغ متنفر است و می‌خواهد به او پیشنهاد ازدواج بدهد، باید کسی را به‌عنوان همسر خودش جا بزند. یک مثلث عاشقانه پیچیده که یک نکته مشترک هم با فیلم «باب و کارول و تد و آلیس» دارد.

* سه: ایزی رایدر /‌ ۱۹۶۹
کارگردان: دنیس ‌هاپر. بازیگران:‌دنیس ‌هاپر، جک نیکلسون، پیتر فاندا
درام مستقل و برجسته دنیس ‌هاپر درحقیقت آغازی بر موج نوی ‌هالیوود بود که بعدتر فیلم‌های این جریان سلاطین بلامنازع سینمای دهه هفتاد آمریکا شدند. ‌هاپر و فاندا نقش دوموتورسوار را بازی می‌کردند که بعد از یک معامله موفق قاچاق کوکائین، به امید زندگی آزاد و رها به دل جاده‌های آمریکا می‌زدند. اتفاقا در راه به یک هیپی هم برخورد می‌کنند و او هم همسفرشان می‌شود. فیلم شمایلی برای آثار آنارشیستی و ضدساختارگرایانه شد.

* چهار: مهاجمان آریزونا / ۱۹۶۵
کارگردان: ویلیام ویتنی/ بازیگران: مایکل دانته، اودی مورفی
از آن فیلم‌های وسترن مهجور دهه شصت که کمتر کسی به آن توجه کرده است. فیلم داستان مردی به نام کلینت است که قهرمان جنگ داخلی بوده و به غرب می‌رود و به گروهی خلافکار می‌پیوندد. درنهایت سروکارشان با قانون می‌افتد و دستگیر می‌شوند. کلینت به زندان فرستاده می‌شود و در آنجا با دوستش تصمیم می‌گیرند تحت پوشش به گروه سوارکاران آریزونا بپیوندند تا ماموریت‌شان را به اتمام برسانند.

*پنج: درک روشن / ۱۹۷۰
کارگردان: ریچارد راش. بازیگران:‌ الیوت گولد، کندیس برگن
یک ارتشی کهنه‌کار جنگ ویتنام که پیش‌تر فعال دانشجویی تندرو بوده، بین تمایلش برای معلم‌شدن و احساس همدردی‌اش با دانشجویان در تظاهرات ضدساختاری در تعارض است. تارانتینو احتمالا به‌دلیل این‌که فیلم بازتاب حال‌و‌هوای اواخر دهه شصت آمریکاست از آن خوش‌اش آمده.

* شش: خدمه کشتی متلاشی / ۱۹۶۸
کارگردان: فیل کارلسون/بازیگران: دین مارتین، الکه سومر، شارون تیت
یک کمدی ماجراجویانه بامزه درباره‌ای کنتی که آن‌قدر طلا دزدیده که باعث بحران اقتصادی در بازار جهانی شده است. در نتیجه یک سازمان امنیتی، جاسوسی را می‌فرستد تا او را متوقف کند. هلم به دانمارک می‌رود و در آنجا زنی نقش راهنمایش را برعهده می‌گیرد در‌حالی‌که دستیاران کنت از هر فرصتی برای کشتن آن‌ها استفاده می‌کنند.

* هفت: مغازه مدل/ ۱۹۶۹
کارگردان: ژاک دمی. بازیگران: آنوک امه
اسطوره سینمای فرانسه، ژاک دمی‌ که کارگردان فیلم‌هایی چون «چترهای شربورگ» و «دختران روشفور» بود اولین‌فیلم انگلیسی‌زبانش را سال ۱۹۶۹ ساخت. این درام درباره رابطه تلخ و شیرین یک مرد جوان با زنی مطلقه، چندان موفقیت‌آمیز نبود اما به‌دلیل این‌که نشان داد فیلم‌های دمی‌ حتی خارج از فرانسه هم در همان جهان مخصوص او می‌گذرند، مشهور شد.

* هشت: کله‌چکشی/ ۱۹۶۸
کارگردان: دیوید میلر. بازیگران: ونس ادواردز، جودی گیسون
در‌حالی‌که همه فیلم‌های دیگری که تارانتینو دیدن‌شان را پیش از «روزی روزگاری در ‌هالیوود» توصیه کرده است، آمریکایی بودند با انتخاب تریلر انگلیسی «کله‌چکشی» شگفت‌زده‌مان کرد. ونس ادواردز نقش مزدوری را بازی می‌کند که توسط سازمان اطلاعات و امنیت بریتانیا استخدام شده تا جلوی مغز متفکر جنایتکاران را از دزدیدن اسرار ناتو بگیرد. ادواردز در دهه شصت پیش از آن‌که به سینما بیاید بازیگر نقش اصلی سریال «بن کیسی» شبکه ABC بود.

* ۹ : جنگ دریای کورال/ ۱۹۵۹
کارگردان: پل وندکاس. بازیگران: کلیف رابرتسون
اعضای یک زیردریایی ارتش آمریکا در ماموریت شناسایی مواضع ژاپنی‌ها هستند. ژاپنی‌ها به زیردریایی حمله می‌کنند و خدمه‌اش را اسیر می‌کنند. آن‌ها توسط نیروهای ژاپنی شکنجه می‌شوند.با کمک زندانیان استرالیایی و بریتانیایی افسران زیردریایی تصمیم به فرار می‌گیرند تا…

* ۱۰: قدم‌زدن تفنگدار / ۱۹۵۸
کارگردان: فیل کارلسون. بازیگران: ون هفلین، کاترین گرانت
وسترن کارلسون درباره گله‌دار قدرتمندی است که همیشه پسر نوجوان وحشی‌اش را از خرابی‌هایی که به بار می‌آورد، محافظت می‌کند و به شاهدان کارهای او رشوه می‌دهد. اما پسر کم‌کم درگیر جرایمی ‌می‌شود که جدی‌تر از آن است که پدر بتواند رفع و رجوعش کند. این فیلم یکی از چند اثر مطرح در حوزه وسترن‌های تکنی‌کالر سینمااسکوپ است و احتمالا به همین‌دلیل هم تارانتینو توصیه‌اش می‌کند.

کدخبر: ۲۷۳۱۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر