کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۵۸۷۳
تاریخ خبر:

۱۰ خودروساز بزرگ بازار چین در بهار ۲۰۱۹

هفت صبح، محمد حسین شاوردی| فروش ۵٫۱۵ میلیون دستگاه خودرو جدید در چین طی سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ نه تنها نشانه خوبی برای تحلیلگران دومین اقتصاد بزرگ جهان نیست که خبر از افت ۱۴٫۴ درصدی ابعاد این بازار در مقایسه با بهار ۲۰۱۸ می‌دهد. در ماه مارچ خریداران چینی با کاهش ۹٫۶ درصدی تنها ۱٫۹۶ میلیون خودرو تازه خریداری کرده‌اند که یکی از کمترین مقادیر ممکن طی ۳۶ ماه اخیر است. با اینکه ترکیب برندگان بازار علیرغم این افت چشمگیر بهم نخورده اما اغلب خودروسازان چینی، اروپایی و آمریکایی افت فروش بدی را تجربه کرده‌اند.
فولکس‌واگن فعلا ۱۰٫۶ درصد افت فروش داشته و علیرغم کسب رتبه نخست، تا اینجای سال تنها ۷۱۷۰۷۳ هزار دستگاه خودرو فروخته است. به جای این برند آلمانی اما این هوندا و تویوتا هستند که با رشدهای ۱۰٫۸ و ۱۴٫۴ درصدی علاوه بر رشد شدید فروش ماهانه، کل حجم بازار خود را در پایان بهار به اعدادی بالاتر از ۳۵۷ و ۳۴۰ هزار دستگاه رسانده‌اند.
در رتبه‌های چهارم تا هفتم جیلی، نیسان، بیوک و چانگان حضور دارند که دو عضو چینی و نیز برند آمریکایی با افت فروش روبرو شده ولی تقاضا برای محصولات نیسان افزایش پیدا کرده است. بر این مبنا این چهار خودروساز طی فصل اول سال به ترتیب نرخ‌های رشد منفی۸٫۱، ۵٫۷، منفی ۱۳٫۶ و منفی ۲۶ را به ثبت رسانده و تعداد ۳۳۷، ۲۶۵، ۲۳۳ و ۲۱۷ هزار دستگاه خودرو را در این مدت به مشتریان چینی خود تحویل داده‌اند.
پشت سر این خودوسازان بزرگ، نام‌های آشنایی نظیر هاول، هیوندای و بایک تا رده دهم جاخوش کرده‌اند. این سه شرکت با فروش مناسب در ماه مارچ، طی سه ماهه اول سال به ترتیب تعداد ۲۰۶، ۱۳۲ و ۸۷ هزار دستگاه خودرو فروخته‌اند که فاصله بسیاری با برندهای برتر بازار دارد. البته وضعیت هیوندای در این فصل بسیار بد بوده و افتی ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.
اما در بین خودروسازان حاضر در بازار ایران، نام‌هایی همچون چری، هایما، لیفان، برلیانس، جک و دانگ فنگ بیش از باقی برندهای چینی بین مخاطبان عام شناخته شده است. بررسی آمارهای انجمن خودروسازان چین نشان می‌دهد در فصل اول سال شش خودروساز بالا به ترتیب توانسته‌اند حدود ۳۴۱۵۹، ۶۲۶، ۳۵۰، ۴۰۰۴، ۱۵۵۱۳ و ۳۱۲۸۷ دستگاه خودرو در بازار داخلی به فروش رسانند که البته اعداد چندان قابل توجهی نبوده و با افت شدید ۳۰ تا ۸۵ درصدی روبرو شده‌اند.
این بین چند برند خاص چینی هستند که موفق شده‌اند رشدهای بزرگی را در فصل اول سال برای خود محقق کنند. برای نمونه برند الکتریکی‌ساز ایکس-‌پنگ (Xpeng) با ۳۴۲۵ درصد رشد و فروش ۲۴۵۵ عددی، برند جین‌بی (Jinbei) با رشد ۱۰۹ درصدی و فروش ۶۵۶۶ دستگاهی، شرکت تروام (Traum) با رشد ۲۰۹ درصدی و فروشی معادل ۱۴۹۲۷ دستگاه و البته خودروسازی به نام هاوتای با رشد ۱۶۰ درصدی و تحویل ۲۳۴۷۰ دستگاه خودرو ظرف سه ماه در زمره نام‌های تازه‌ای بودند که به نظر می‌توانند آینده درخشانی در بازار رو به افول چین داشته باشند.

کدخبر: ۲۵۵۸۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر