کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۹۶۸
تاریخ خبر:

۱۰ خرید اشتباه بارسلونا در دهه اخیر

روزنامه هفت صبح | فیلیپه کوتینیو آخرین خرید ناموفق بارسلونا بود که بعد از یک سال و نیم حضور در این تیم اسپانیایی، با قراردادی قرضی راهی بایرن مونیخ شد. وقتی نام کوتینیو و عدم توفیق او را در بارسلونا به خاطر می‌آوریم، بد نیست به بازیکنانی اشاره کنیم که در قرن ۲۱ راهی بارسلونا شدند ولی خریدهای خوبی از آب در نیامدند. در این لیست، ۱۰ بازیکن حضور دارند که برای بارسا خریدهای خوبی نبودند.

*** فیلیپه کوتینیو: ‌‌بازیکنی که در ترکیب تیم کلوپ ستاره‌ای بی‌بدیل بود و انتظار می‌رفت نبود نیمار را در ترکیب بارسلونا جبران کند، در عین حال رقم قرارداد ۱۴۲ میلیون یورویی، انتظارات را از او بیشتر کرد‌ اما این بازیکن خوش‌تکنیک هیچ وقت دل هواداران را به دست نیاورد. از نگاه والورده نیز کوتینیو بازیکن مدنظر سرمربی بارسلونا نبود تا بالاخره این ستاره برزیلی راهش را از بارسا جدا کند. هر چند قرارداد او با بایرن مونیخ قرضی است ولی قابلیت دائمی شدن را دارد. کوتینیو در ۷۶ بازی برای بارسا ۲۱ گل به ثمر رساند.

*** آلکس سانگ: بارسلونا برای این بازیکن در سال ۲۰۱۲، ۱۵ میلیون پوند به آرسنال پرداخت کرد. تصور می‌شد او با توانایی‌اش در بازی در خط هافبک و دفاع می‌تواند عنصری مهم برای بارسلونا باشد‌ ولی خیلی زود مشخص شد کیفیت او در حد تیمی چون بارسلونا نیست ‌. شاید مهم‌ترین صحنه دوران حضور او در بارسلونا، لحظه‌ای بود که پویول جام لالیگا را در سال ۲۰۱۳ در دست داشت و می‌خواست این جام را به اریک آبیدال بدهد تا او بالای سر ببرد اما سانگ فکر کرد پویول به دنبال این است جام را به او بدهد!

*** امانوئل پتی: بعد از سه فصل درخشان در ترکیب تیم ونگر، در سال ۲۰۰۰ با هفت میلیون پوند راهی بارسلونا شد. در فصلی که پتی در نیوکمپ حضور داشت، لورنزو سرا فرر سرمربی وقت بارسا تصور می‌کرد پتی گزینه مناسبی برای بازی در خط دفاع باشد‌ اما او خیلی اشتباه فکر می‌کرد. نتیجه این شد که پتی نمایش‌های خوبش را در آرسنال تکرار نکرد و بعد از یک فصل ضعیف در نیوکمپ، راهی استمفوردبریج شد.

*** آلکساندر گلب: ‌خرید دیگری از آرسنال که برای بارسلونا به توفیق منجر نشد! بارسلونا در سال ۲۰۰۸ برای این بازیکن ۱۷ میلیون یورو پرداخت کرد. ‌ مشخص بود بارسلونا حساب ویژه‌ای روی این بازیکن باز کرده ‌ اما گلب هیچگاه در ترکیب بارسلونا جا نیفتاد، او عضوی از ترکیب تیمی بود که موفق به فتح سه‌گانه شد ولی کمتر فرصت خودنمایی در ترکیب اصلی را پیدا می‌کرد. بعد از سه دوره حضور قرضی در تیم‌های مختلف، سرانجام در سال ۲۰۱۲ بارسا تصمیم گرفت قرارداد او را فسخ کند.

*** دمیترو چیگرینسک: سال ۲۰۰۹ بارسلونا تلاش زیادی کرد تا شاختار را راضی کند این بازیکن را با مبلغ ۲۵ میلیون یورو بفروشد، تلاش‌های بارسلونا جواب داد و آنها به بازیکن مدنظرشان رسیدند ولی اوضاع در زمین بازی خوب پیش نرفت. بارسلونا او را برای توانایی‌‎اش روی توپ‌های هوایی و قدرت بازی با توپ به خدمت گرفت ولی این بازیکن هرگز در تیم گواردیولا خودش را اثبات نکرد. چیگرینسک یک فصل در بارسا دوام آورد و فقط ۱۴ بار با پیراهن این تیم به میدان رفت.

*** ابراهیم آفلای: سال ۲۰۱۰ بارسلونا برای آفلای آینده‌دار سه میلیون یورو خرج کرد و امید زیادی به درخشش او در تیم گواردیولا می‌رفت. در فصل نخست حضورش در بارسلونا ۲۸ بازی انجام داد و موفق به زدن دو گل شد، باقی دوران حضور او در بارسلونا هیچ چیز قابل اشاره دیگری نداشت. پر از مصدومیت‌هایی که حضور او را کمرنگ کرد. طی دو دوره او به تیم‌های مختلف قرض داده شد ‌.

*** آردا توران: بارسا در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۳۴ میلیون یورو خرج کرد تا توران را به نیوکمپ بیاورد، آنها امیدوار بودند او جای اینی‌یستا را در ترکیب تیم بگیرد‌ اما آردا نه تنها درخشش دوران اتلتیکو را در بارسا تکرار نکرد که هرگز نتوانست جای اینی‌یستا را در ترکیب تیم بگیرد. بعد از دو فصل ناموفق در ترکیب تیم، بازیکن مازاد معرفی شد. ‌

*** آندره گومز: بعد از ناکامی در جایگزین کردن اینی‌یستا با توران، بارسلونا در سال ۲۰۱۶ برای خرید گومز نزدیک به ۳۵ میلیون یورو هزینه کرد‌ اما در عمل او حتی خرید بدتری نسبت به توران شد. خوانندگان مارکا این بازیکن را بدترین خرید فصل لقب دادند و البته بعد از چند بازی ضعیف، او هرگز فرصت خودنمایی بیشتر را در ترکیب تیم پیدا نکرد تا اینکه به اورتون قرض داده شد و در همین تابستان ۲۰۱۹ انتقالش را به اورتون قطعی کرد.

*** زلاتان ابراهیموویچ: ‌ زلاتان بدترین دوران حرفه‌ای خود را در بارسلونا سپری کرد. در تیمی که فقط یک فصل در آن دوام آورد و هرگز نتوانست چهره واقعی خود را در ترکیب تیم نشان دهد. سال ۲۰۰۹ بارسا برای خرید ایبرا همه کار کرد. آنها علاوه بر پرداخت ۴۰ میلیون پوند به اینتر، اتوئو را هم به اینتر واگذار کردند‌ اما داستان او در بارسلونا خوب پیش نرفت. حالا بعد از چند سال، همه می‌دانند که او با گواردیولا دچار مشکل شد، زلاتان بعدتر در بیوگرافی خود به انتقاد از مسی، ژاوی و اینی‌یستا هم پرداخت. زلاتان بعد از یک فصل حضور در بارسا، راهی میلان شد. ابتدا به صورت قرضی و سپس انتقالی قطعی.

*** فیلیپ کریستانوال: بعد از چهار فصل حضور در موناکو، بارسلونا تصور می‌کرد کریستانوال ۲۳ ساله استعدادی درخشان است. بنابراین در سا‌ل ۲۰۰۱ برای خرید این بازیکن جوان ۶٫۵ میلیون پوند پرداخت کرد اما او هرگز آن چیزی که تصور می‌شد نشان نداد. دوران حضور او در بارسلونا هیچ نقطه درخشانی نداشت. کریستانوال هرگز در بارسلونا نتوانست خودش را نشان بدهد . کریستانوال سال ۲۰۰۸ به دوران بازیگری خود پایان داد.

کدخبر: ۲۷۵۹۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر