کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۹۵۷
تاریخ خبر:

۱۰‌نکته در مورد کاملا هریس ‌معاون اول بایدن ‌

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: جو بایدن بالاخره قال قضیه را کند و معاون اول خودش را معرفی کرد. کاملا هریس ۵۵ ساله، فرزند پدری جامائیکایی و مادری هندی، حالا یکی از کسانی است که می‌تواند به بایدن برای رای آوردن کمک کند.در قوانین آمریکا اگر برای رئیس جمهور اتفاقی بیفتد که نتواند به کارش ادامه دهد، معاون اول جای او را خواهد گرفت. برای همین این سمت در ایالات متحده از اهمیت زیادی برخوردار است.

* دو: ترامپ کاملا هریس را به پوکوهانتس تشبیه کرده است و این نشان می‌دهد این زن رنگین پوست، حسابی لج رئیس‌جمهور ترامپ را در آورده است. در فرهنگ آمریکایی پوکوهانتس زنی‎ست از میان سرخ‌پوستان که به دفاع از مردم سرزمینش مشهور است. اما به نظر می‌آید که منظور ترامپ از این تشبیه بیشتر شباهت‌های ظاهری باشد.

* سه: کاملا هریس هرچند از نظر ظاهری صفات سیاهپوستان را ندارد و تنها از رنگ پوستی تیره برخوردار است اما خودش می‌گوید که پدر و مادرش در جنبش‌های دهه۶۰ میلادی علیه نژادپرستی شرکت داشته‌اند. به او لقب دومین زن سیاهپوستی را که وارد سنا شده است داده‌اند. حالا او دومین زنی است که به عنوان معاون یک کاندیدای ریاست‌جمهوری انتخاب شده. مک کین هم پیش از بایدن تلاش داشت با این شیوه زنان را طرفدار خود کند اما موفق نشد.

* چهار: کاملا هریس در زمین اوباماها بازی می‌کند و دوستی صمیمی هم با این خانواده دارد. باراک اوباما از نخستین کسانی بود که از انتخاب هریس ابراز رضایت کرد. پیش از اینکه اسم کاملا هریس از سوی بایدن اعلام شود، برخی منتظر بودند که میشل اوباما، به عنوان معاون اول انتخاب شود. او هم از محبوبیت زیادی برخوردار است و هم توقعات را در مورد زن سیاهپوست برطرف می‌کند چراکه به نظر می‌رسد تیم بایدن اصرار داشت که یک زن رنگین پوست را همراه خود داشته باشد.

* پنج: کاملا هریس، یکی از کاندیداهای انتخابات بود که در همان ماه‌های اولیه انصراف داد. اما بگو مگوهایش با بایدن هنوز در خاطر آمریکایی‌ها باقی مانده است. او مواضع سیاسی نسبتا متعادلی دارد. از جنگ و تحریم حمایت نمی‌کند و معتقد به بازگشت به توافق هسته‌ای است اما برای هر کدام از آنها هم شرط و شروطی قائل است.

هریس یکی از کسانی به حساب می‌آید که رابطه حسنه‌ای با اسرائیلی‌ها دارد به ویژه آنکه همسرش هم یهودی است. او البته از شهرک سازی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی انتقاد می‌کند اما به طور کلی یکی از طرفداران این رژیم است و تاکنون در لابی آیپک دوبار سخنرانی داشته است. در واقع در ایالات متحده اغلب سیاستمداران به لابی‌های اسرائیلی در این کشور نزدیکند و روابط هریس با آنها هم استثنا نیست.

* شش: اما انتقادهای زیادی به انتخاب هریس وجود دارد. برخی می‌گویند او سوار آسانسور روابطش شده تا خودش را امروز در چنین جایگاهی ببیند و برخی دیگر تقصیر را بر گردن بایدن می‌اندازند که انتخابات را با این انتخاباش به یک «شو» تبدیل کرده است چراکه به جای اینکه به توانمندی‌های معاون اولش توجه کند، از روی رنگ پوست و جنسیت انتخاب کرده است. اشاره آنها به این موضوع است که بایدن حتما اصرار داشت یک زن رنگین پوست را به عنوان معاون خود معرفی کند. برخی هم می‌گویند حالا که بایدن به دنبال چنین انتخابی بود، چرا کاندولیزا یا سوزان رایس را از فهرستش خط زده که سابقه سیاسی بسیار بیشتر و قوی‌تری دارند.

* هفت: انتقاد مخالفان تا آنجا که مربوط به سن، جنسیت و رنگ پوست هریس باشد از واقعیت برخوردار است. او در مناظره‌های حزب دموکرات چنان از خود و مواضعش دفاع کرد که در همان زمان برخی نوشتند که می‌تواند رقیب زبان دونالد ترامپ باشد. کاملا اهل هیاهوست اما از نظر سیاسی مهره ویژه‌ای به حساب نمی‌آید. اما به هر حال با موجی که بر سر کشته شدن «فلوید» در آمریکا به راه افتاد، بایدن از موقعیت استفاده کرد تا قلب رنگین پوستان، مهاجران و زنان را ببرد. این دقیقا همان جایی است که ترامپ در آن ضعف دارد و حالا دموکرات‌ها دست روی نقطه حساسی گذاشته‌اند.

*هشت: موافقان کاملا هریس معتقدند که او قبلا در حوزه کالیفرنیا رای آورده است و این نشان می‌دهد که زبان رای‌دهندگان را می‌داند و توانش را هم یکبار آزمایش کرده است. از سوی دیگر از آنجایی که او ۵۵ ساله و بایدن ۷۷ساله است، از او می‌توان به عنوان چهره‌ای برای انتخابات ۲۰۲۴ یاد کرد چراکه مشخص نیست بایدن در دوره بعدی انتخابات بتواند با توجه به سن و سال و وضعیت سلامتی که دارد شرکت کند یا نه؟

* ۹: هر اتفاقی که برای بایدن بیفتد قدرت به دست کاملا هریس خواهد افتاد که ویژگی‌های موردنظر دموکرات‌ها برای بالا آمدن را دارد. بر خلاف جمهوریخواهان که عموما بر ریشه‌های سنتی خود پافشاری می‌کنند و علاقه‌ای به شرکت دادن زنان و سیاهپوستان در میان خود ندارند، دموکرات‌ها در دهه‌های اخیر تلاش کرده‌اند که رای اقلیت‌های جامعه آمریکا را به خود اختصاص دهند. این روند که با حضور اوباما آغاز شد، با کاندیداتوری هیلاری کلینتون و حالا معاون اولی هریس تکمیل خواهد شد.

* ۱۰: به نظر می‌رسد انتخاب هریس، در امتداد تجربه باراک اوباما برای دموکرات‌ها باشد. او برای این حزب یک برگ برنده بود که حالا و هنوز بعد از گذشت چهار سال از روزی که کاخ سفید را ترک کرد، می‌شود روی او حساب کرد. اوباما نبض طبقه متوسط آمریکا را در دست دارد و با شراکت همسرش می‌داند که چطور سلبریتی بماند و همزمان هر وقت که لازم بود به کمک حزب مطبوعش بشتابد.

به نظر می‌رسد که کاملا هریس هم در این ویژگی‌ها تا حدودی با اوباما اشتراکاتی دارد. حمایت رئیس جمهور پیشین آمریکا از او هم به این مسئله دامن می‌زند. حزب دموکرات روی سبد رای رای‌دهندگان مستقل و اقلیت‌ها حساب باز کرده تا رئیس جمهوری را از کاخ سفید بیرون کند که دشمن درجه یک اقلیت‌هاست.

کدخبر: ۳۴۴۹۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر