کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۴۹۴
تاریخ خبر:

۱۰‌اتفاق‌‌ جنجالی تلویزیون و شبکه خانگی در خرداد

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | خرداد ۱۴۰۰ با همه هیجان انتخابات، فوتبال و والیبال ملی و خبرهای ریز و درشت در حال اتمام است. حوزه تلویزیون و شبکه خانگی هم در این ماه کم اتفاق و حاشیه نداشت. برخی ماجراها البته مربوط به روزهای پایانی اردیبهشت است اما به دلیل تداوم بازتاب آنها، ذیل خرداد تعریف‌شان کرده‌ایم. ضمن آنکه گزارش قبلی به مرور اتفاقات ماه رمضان اختصاص داشت و اتفاق‌های آخر ماه اردیبهشت را در بر نمی‌گرفت. در خرداد چند اتفاق علاوه بر آنچه در گزارش امروز رخ داد، ‌رقم خورد. مثلا کارشناس برنامه طبیب دچار خطای لفظی شد و عنوان دوست‌دختر از زبانش به گوش رسید.

او توضیح داد اما برخی کاربران نپذیرفتند و مدتی بعد هم آب‌ها از آسیاب افتاد. برنامه گزارش ورزشی گاف داد و در طرح دیوار تصویری برای ریاض محرز از کیت تیم لسترسیتی استفاده کرد که خب مجری توضیح داد و گاف خیلی زود جمع شد. جواد خیابانی در این ماه یک گزارش جنجالی دیگر به کارنامه‌اش افزود و عملکرد او در مسابقه تیم ملی با هنگ‌کنگ مورد اعتراض قرار گرفت. جواد خیابانی پای ثابت حاشیه‌هاست… برنامه همرفیق شهاب حسینی هم خالی از حاشیه نبود. رکسانا بهرام خواهر پانته‌آ بهرام هدیه بیست میلیونی را «با توجه به طبقه شرکت‌کننده» زیاد دانست. این طبقه‌بندی دستمایه یک اعتراض طولانی مدت شد. تیرماه ۱۴۰۰ آرام است یا پر از جنجال؟

* یک: اعتراض ماه/ شمایل پرنقص مناظره‌ها
اتفاق چه بود؟ مناظره‌های ریاست‌جمهوری در چند دوره اخیر یکی از مهمترین بزنگاه‌ها برای داغ شدن رقابت نامزدهاست. در سیزدهمین دوره اما مناظره چندان به کار نیامد که بخشی از آن به مسائل فرامتن پیوند می‌خورد. از نظر ساختار و محتوا هم این برنامه که با عنوان مناظره ۱۴۰۰ روی آنتن رفت هم نمره قبولی نگرفت. این‌بار هم نامزدها به شکل گروهی کنار هم قرار گرفتند تا از برنامه‌های خود دفاع کنند و رقیب را زیر سوال ببرند. مناظره ۱۴۰۰ از نظر محتوایی ایرادهایی داشت که مهمترین آن به‌نوع طراحی سوال برمی‌گردد. از نظر ساختاری هم به این برنامه چند ایراد اساسی وارد شد؛ مثل دکور، قرار گرفتن گوی‌ها روی میز و خنثی بودن مجری.

چه واکنش‌هایی داشت؟ بعد از برگزاری اولین مناظره ۱۴۰۰ غالب رسانه‌ها ایرادهای آن را برشمردند. مثلا خبرگزاری مهر نوشت: «هدف اصلی در یک مناظره، بیش از «تبیین آرا»، «تضارب آرا» است. از این منظر یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در طراحی کلی مناظره‌های انتخاباتی طی سه دوره اخیر شاهد بوده‌ایم، اصرار به طرح سوالات موردی و غیرمشترک از نامزدها، آن‌هم بر پایه «قرعه‌کشی» است.» برخی چهره‌های همسو با صدا و سیما هم به این برنامه تاختند.
چه فرجامی رقم خورد؟ تغییر زیادی در شکل و شمایل کلی مناظره ۱۴۰۰ ایجاد نشد و این برنامه بعد از سه قسمت به کار خود پایان داد.

* دو: گاف ماه/ تبریک تولد به زنده‌یاد مشکاتیان
اتفاق چه بود؟ این اتفاق در اردیبهشت رخ داد اما چون ترکش‌های آن تا ماه بعد ادامه داشت، به‌عنوان یکی از اتفاق‌های خرداد یاد کرده‌ایم. محمد اسکندری مجری برنامه ترانه باران شبکه شما سالروز تولد زنده‌یاد پرویز مشکاتیان را روی آنتن زنده یادآوری کرد و در عین حال برای او آرزوی سلامتی داشت. این اشتباه از هیچ مجری‌ای پذیرفتنی نیست به‌ویژه آنکه مجری، اجرای یک برنامه تخصصی موسیقایی را برعهده داشته باشد.

چه واکنش‌هایی داشت؟ چیزی نگذشت که طوفانی در رسانه‌ها و فضای مجازی شکل گرفت و حتی برخی مجریان تلویزیون روی آنتن زنده به این مسئله واکنش نشان دادند. ادبیاتی که اسکندری به کار برد، به گونه‌ای بود که گویی اشراف کامل به زندگی هنری و شخصی استاد مشکاتیان دارد. در عمل اما مشخص شد او نمی‌داند درباره چه کسی صحبت می‌کند. نام پرویز مشکاتیان آهنگساز، نوازنده سنتور و سه‌تار، آن‌قدر بلند است که حتی مخاطب غیرعلاقه‌مند به موسیقی اندکی از زندگی‌اش را می‌داند. چطور اسکندری نمی‌داند استاد مشکاتیان سال ۸۸ ، در عین ناباوری دنیا را ترک گفت؟
چه فرجامی رقم خورد؟ اتفاق بدتر وقتی رقم خورد که مجری ترانه باران یک ویدئو منتشر کرد و دنبال توجیه بود. این اتفاق باعث شد برخی رسانه‌ها بار دیگر گزارش‌هایی منتشر کنند و تیتر بزنند وقتی گاف بیش از دروغ هزینه دارد!

* سه: توهین ماه/ کریمی شاخ به شاخ با نویسنده‌ها
اتفاق چه بود؟ فیروز کریمی به همراه خداداد عزیزی در آستانه خرداد، مهمان خندوانه بودند. وقتی از آنها سوال شد نام سه نویسنده ایرانی را بگویند، خداداد جواب داد نویسنده از کجایم بیاورم و فیروز کریمی در تکمیل جواب خداداد عزیزی، گفت: نویسنده‌های ایرانی بیکارند و از بیکاری می‌نویسند و ما با آنها کاری نداریم. این شوخی خداداد و فیروز کریمی خنده‌های رامبد جوان مجری برنامه را هم به‌دنبال داشت.

چه واکنش‌هایی داشت؟ انتشار بریده‌ای از این مصاحبه خیلی‌زود با واکنش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه شد. واکنش هفت صبح این بود: فیروز کریمی اجازه نشستن روی نیمکت سرمربیگری تیم‌های فوتبال را ندارد اما به‌عنوان استعدادیاب و کارشناس برنامه ستاره‌ساز به‌عنوان تنها مسابقه استعدادیابی تلویزیون انتخاب شده است. استعدادیابی که کارش در این برنامه تمسخر شرکت‌کننده‌های نوجوان و انجام حرکت‌های عجیب و غریب جلوی دوربین است. حالا چنین فردی به‌عنوان مهمان ویژه به برنامه خندوانه دعوت می‌شود و از روی نا آگاهی به نویسنده‌ها توهین می‌کند.
چه فرجامی رقم خورد؟ اعتراض‌ها و فشار رسانه‌ها رامبد جوان را واردار به عذرخواهی کرد. او این را هم پذیرفت که باید موقع تدوین این بخش را از برنامه بیرون می‌گذاشته. خداداد عزیزی هم اینطور واکنش نشان داد که هرکس مسئول نظر خودش است.

* چهار: جنجال ماه/ اظهارات جنسیتی ارجمند
‌اتفاق چه بود؟ داریوش ارجمند به بهانه پخش سریال رمضانی یاور، گفت‌وگویی با تی‌وی پلاس انجام داد. او در این مصاحبه که در روزهای منتهی به اردیبهشت انجام شد، درباره ورزشکاران زن این جمله را به زبان آورد: وزنه زدن زنان باعث افتادگی رحم و از دست دادن قدرت باروری آنها می‌شود. همچنین عنوان کرد حسین رضازاده ۲۷۷ کیلوگرم وزنه زده است و یک خانم باید ۲۵۰ کیلوگرم وزنه بزند تا به‌جای اینکه بهترین مادر دنیا شود، بهترین وزنه‌بردار جهان شود.

چه واکنش‌هایی داشت؟ از ورزشکاران تا هنرمندان و رسانه‌ها هر کدام به شکلی پاسخ دادند و اظهارات داریوش ارجمند را غیرکارشناسانه دانستند. حتی مدتی بعد که یکتا جمالی اولین مدال وزنه‌برداری بانوان ایران را در مسابقات قهرمانی جوانان جهان به‌دست آورد، باز هم کنایه‌ها به ارجمند شروع شد. در میان واکنش‌های احساسی، برخی پاسخ‌ها برای رفع شبهه بود. مثلا ایسنا این‌طور نوشت: کشورهای مختلفی مدال جهانی و المپیک در وزنه‌برداری زنان دارند و همچنان هم در این رشته کار می‌کنند و اگر مشکلی وجود داشت شاهد پرورش نسل به نسل زنان وزنه‌بردار در این کشورها نبودیم.
چه فرجامی رقم خورد؟ داریوش ارجمند به حاشیه‌ها پاسخ نداد تا اینکه هفته پیش در یک گفت‌و‌گوی ضبطی با موضوع انتخابات گفت من هر نظری بدهم، در فضای مجازی طوری دیگر برداشت می‌کنند.

* پنج: قدرت‌نمایی ماه/ سیطره سه بر ورزش
اتفاق چه بود؟ بارها به‌طور رسمی اعلام شده شبکه ورزش زیرنظر شبکه سه است. رئیس قبلی صدا و سیما تصمیم داشت قدرت شبکه ورزش را کاهش دهد و از آن به‌عنوان کانال یاد می‌شد که خب ورق برگشت. در مسابقات یورو ۲۰۲۰ اما اتفاقی تازه رخ داده. برای نخستین‌بار قاب این مسابقات توسط گروه برنامه‌ساز شبکه سه ساخته و به‌طور مشترک از آنتن این شبکه و شبکه ورزش پخش می‌شود. یعنی دیگر مثل گذشته هر شبکه برای پوشش بازی‌ها یک برنامه اختصاصی ندارد و همه بازی‌ها از طریق برنامه یورو ۲۰۲۰ پخش می‌شوند.

چه واکنش‌هایی داشت؟ این اتفاق در رسانه‌ها بازتابی نداشت اما در هفت صبح نوشتیم با این کار اگرچه رقابت در بین برنامه‌سازان این دو شبکه از بین می‌رود، اما از صرف هزینه اضافی و حضور مهمانان تکراری در برنامه‌ها جلوگیری می‌کند. وانگهی اکثر استودیوهای تلویزیون در اختیار برنامه‌های انتخاباتی بود تا شبکه سه به این جمع‌بندی برسد که بازی‌های یورو ۲۰۲۰ را در قالب یک برنامه واحد روی آنتن بفرستد.
چه فرجامی رقم خورد؟ حتما استقلال شبکه ورزش در برنامه‌سازی منجر به تنوع و رقابت می‌شود؛ ‌مشروط بر اینکه تیم برنامه‌ساز به ایده‌ای نو و متفاوت برسد. باید منتظر ماند و دید شبکه سه در بزنگاه‌های دیگر اختیار عمل به شبکه ورزش می‌دهد یا خیر.

* شش: سوء‌استفاده ماه/ تقطیع ایران من همایون
اتفاق چه بود؟ ایران من ازجمله تصنیف‌های موفق همایون شجریان است که به دلیل انتساب به اتفاق‌های سال ۸۸! اجازه پخش از تلویزیون را نداشت. در ایام انتخابات اما این ترانه به شکل ناقص از شبکه‌های مختلف پخش شد، آن‌هم در حالیکه بخشی که در آن به تصنیف معروف «مرغ سحر» ارجاع می‌دهد، حذف شده بود. استفاده از ایران من در روز پخش مناظره‌های ریاست جهوری بیشتر شد.

چه واکنش‌هایی داشت؟ پوریا سوری شاعر ایران من متنی به اشتراک گذاشت و اعتراض خود، ‌همایون شجریان و سهراب پورناظری (آهنگساز) را علنی کرد: «امشب برخلاف اعلام نظر صریح همایون شجریان و سهراب پورناظری مبنی بر اینکه صداوسیما حق پخش و هرگونه استفاده تبلیغی از ترانه ایران من را ندارد، بخشی از این ترانه (نه همه‌ آن با همه‌ مفاهیمش) در مناظره انتخابات۱۴۰۰پخش شد، من هم به‌عنوان شاعر این اثر نسبت به پخش این قطعه‌ معترضم.» این اعتراض در چند رسانه بازتاب داشت و منجر به شکل‌گیری کامنت‌های اعتراضی کاربران شد.
چه فرجامی رقم خورد؟ اعتراض و گلایه پوریا سوری و سازندگان ایران من تاثیری بر نظر صدا و سیما نداشت و نسخه ناقص ایران من بارها روی آنتن رفت. کمی پیش‌تر هم برنامه پنج ستاره، قطعه دل به دل همایون شجریان را روی یک بازی عجیب قرار داده بود که نتیجه‌ای لوث و زننده پیش آمد.

* هفت: توقیف ماه/ کارت زرد به سریال محبوب
اتفاق چه بود؟ کمی بعد از اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر توقف پخش پانزدهمین قسمت سریال می‌خواهم زنده بمانم به گوش رسید، فیلیمو شایعه را تایید و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا اطلاع ثانوی به درخواست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی سریال منتشر نخواهد شد. داستان این سریال در دهه شصت روایت می‌شود و بخشی از داستان به یک مسئول بانفوذ و فاسد (امیر شایگان با بازی حامد بهداد) مرتبط است. شایگان در مراکز مختلف، نیروهایی دارد که با تطمیع آنها کار خود را پیش می‌برد. یکی از آنها بهمن دشتی (مهران احمدی) است که ریاست اداره کمیته را برعهده دارد. او با شایگان نفع مالی مشترک دارد که از طریق پا گذاشتن روی حق دیگران به‌دست آمده. این شخصیت و این بخش از سریال می‌خواهم زنده بمانم، محل دلخوری نیروی انتظامی است.

چه واکنش‌هایی داشت؟ ساترا ضمن ارائه توضیحاتی درباره سوء‌تفاهم ایجاد شده اعلام کرد مشکل قابل حل است و می‌خوام زنده بمانم به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. رسانه‌ها هم از لزوم سعه‌صدر نهادهای مختلف ازجمله نیروی انتظامی نوشتند.
چه فرجامی رقم خورد؟ بعد از یک روز توقیف و بازتاب‌های رسانه‌ای، روابط عمومی پلتفرم پخش‌کننده سریال می‌خواهم زنده بمانم اعلام کرد مشکل برطرف شده. از آن به بعد سریال با نظم همیشگی بارگذاری می‌شود و فعلا خبری از حاشیه و اعتراض نیست.

* هشت: درگیری ماه/ تهیه‌کننده گیسو علیه هادی
اتفاق چه بود؟ هفته پیش دومین گزارش هفت صبح درباره دلایل ناکامی سریال گیسو منتشر شد.کمی بعد از آن هم صحبت‌های تهیه کننده سریال علیه کارگردان نشان می‌دهد او نیز از نتیجه کار ناراضی است.هومن کبیری گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر انجام داده و گفته از همکاری با منوچهر هادی پشیمان است:به خاطر یکی دو اثر اخیر آقای هادی، از سوی پلتفرم برای کارگردانی ایشان تردیدهایی به وجود آمد و البته یک بار هم منجر به فسخ قرارداد شد.به هر حال با همه این پالس‌های منفی،در زمانی که مصمم به تعویض کارگردان بودم، محمدرضا گلزار نکته‌ای را مطرح کرد که شاید اگر فرصت جدیدی به کارگردان بدهیم و موجب دلشکستگی نشویم اتفاق خوبی رخ دهد و بگذریم که خود گلزار هم بعدا از این اتفاق پشیمان شد.

چه واکنش‌هایی داشت؟ صحبت‌های کبیری تیتر خیلی از رسانه‌ها شد.در اینستاگرام هم شاهد کامنت‌های زیادی بودیم که حکم به ضعف‌های بی‌شمار سریال گیسو می‌دهد. این اعتراض بهانه‌ای تازه است تا مخاطبان سریال دلخوری خود را از کیفیت پایین گیسو و روایت کند آن را به زبان بیاورند.علاوه بر این بار دیگر پرونده سریال دل و کیفیت پایین آن باز شده و هادی در تیررس انتقادات قرار گرفته است.
چه فرجامی رقم خورد؟ فعلا خبری از واکنش و اعتراض منوچهر هادی نیست.او ترجیح داده پاسخی به تهیه‌کننده سریالش ندهد. هادی به‌زودی فیلم جدیدش را خواهد ساخت.

* ۹: تداوم ماه/ خرداد بدون صدای حیاتی
اتفاق چه بود؟ نیمه خرداد در هفت صبح خبری درباره ممنوعیت استفاده از صدای محمدرضا حیاتی را به نقل از چند برنامه ساز تلویزیونی منتشر کردیم.ماجرا این است که برخی برنامه‌ها برای سالگرد ارتحال امام خمینی اجازه استفاده از صدای حیاتی را نداشته‌اند.داریم از همان خبر معروفی صحبت می‌کنیم که حیاتی با بغض خواند و رحلت امام را اعلام کرد.خبر هفت صبح اما به شکل نادرست در فضای مجازی بازنشر داده شد و اینطور القا شد که گویا حیاتی در فضای مجازی ممنوع الفعالیت شده است!

چه واکنش‌هایی داشت؟ در خبری که منتشر کردیم هیچ اشاره‌ای به ممنوع‌الکاری محمدرضا حیاتی در فضای مجازی نشده بود.دقیقا نمی‌دانیم ابتدا کدام رسانه موقع باز نشر این خبر دچار سوءتفاهم شده. محمدرضا حیاتی به عنوان گوینده خبر با رفتاری نه چندان زیبنده از سوی مسئولان صداوسیما کنار گذاشته شده ولی در فضای مجازی هیچ‌گونه منعی برای فعالیت ندارد.وانگهی در خبر اشاره کردیم کنار گذاشتن صدای حیاتی مربوط به چند برنامه است نه همه آنها.
چه فرجامی رقم خورد؟بعد از دست به دست شدن شایعه، با محمدرضا حیاتی تماس گرفتیم و وفق اصول حرفه‌ای توضیح دادیم ماجرا چه بوده است.او ضمن اذعان به کار حرفه‌ای هفت صبح،از صفحات زرد مجازی انتقاد کرد.حیاتی همچنان در تلویزیون ممنوع‌الکار است اما در فضای مجازی مشکلی ندارد.

* ۱۰: شیطنت ماه/ مهاجرت بودار رشیدپور
اتفاق چه بود؟همزمان با پایان برنامه رضا رشیدپور یعنی «سیم آخر» استوری او در صفحه شخصی اینستاگرامی‌اش جنجال درست کرد.او در صفحه شخصی اینستاگرامش یک استوری از درون هواپیما به اشتراک گذاشت با این کپشن:«اما خودم را جا گذاشتم.»
چه واکنش‌هایی داشت؟ برخی کاربران و رسانه‌ها این عکس و نوشته را تعبیر به مهاجرت رشیدپور کردند.سابقه رشیدپور اما نشان می‌دهد او نه تنها اهل رفتن از ایران نیست که به‌خوبی بلد است توجهات را به سمت خود جلب کند.برخی کاربران و رسانه‌ها این عکس و نوشته را تعبیر به مهاجرت رشیدپور کرده‌اند.حتی خبرگزاری خبرآنلاین به سابقه حضور رشیدپور در اینستاگرام اشاره کرده و نوشته:«او دو ماه است که صفحه شخصی اینستاگرامش را به‌روز نکرده بود.یکی از معنای ساده که از نوشته او برمی‌آید این بود:«برای مدتی به سفر می‌روم اما دلتنگ کشورم هستم.» رشیدپور به‌جای شفاف صحبت کردن از جمله‌ای دو پهلو بهره برد تا باردیگر حواس‌ها به سوی او برود.

چه فرجامی رقم خورد؟ رضا رشیدپور بعد از شکل گرفتن حاشیه یک ویدئو به اشتراک گذاشت و توضیح داد اهل مسافرت هستم؛مهاجرت نه.او همچنین توضیح داد قصد ساخت یک برنامه اینترنتی دارد و از این به بعد زیاد سفر خواهد رفت.بعد از ناکامی رشیدپور در «سیم آخر» او دنبال اتفاقی تازه است. برنامه‌هایی از جنس «سیم آخر» ابتکار عمل از امثال رشیدپور را می‌گیرند و برای آنها انگیزه‌ای باقی نمی‌گذارند. هدف او از پذیرش این مسابقه دقیقا چه بود؟

کدخبر: ۳۹۷۴۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر