کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۴۶۱
تاریخ خبر:

۱۰۰ اتومبیل برتر تاریخ؛ این داستان اینتگرا تایپ ‌R

روزنامه هفت صبح | هر سال زمان معرفی هوندا سیویک تایپ‌آر ولوله‌ای در میان دوستداران صنعت خودرو به راه می‌افتد و همه دوست دارند بدانند که هوندا در آخرین دستاورد اسپرتش چه چیزی را برای عرضه به بازار تدارک دیده اما جالب است بدانید در ابتدا اینگونه نبود.تایپ R برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ با مدل اینتگرا تایپ R و توسط برند آکورا در ایالات‌متحده عرضه شد.

اما این خودرو در ایالات‌متحده فروش بسیار کمی معادل تنها ۳,۸۲۳دستگاه را تجربه کرد. به همین دلیل، با توجه به مهندسی خاص این ماشین و فروش پایین آن، هوندا هر دستگاه از اینتگرا تایپ R را که در ایالات‌متحده به فروش می‌رساند،ضرر می‌داد. سرانجام تولید اینتگرا در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید و این آخرین تایپ R بود که رسما در ایالات‌متحده عرضه شد تا اینکه حالا دوباره سیویک تایپ R مدل ۲۰۱۸ در این کشور عرضه شد.

اما شاید بتوان کمتر مشکلی جز متناسب نبودن با ذائقه آمریکایی‌ها را در تایپ R پیدا کرد.این خودرو به جز طراحی چشم‌نوازش،در زیر کاپوت از موتوری دست‌‎ساز بهره می‌برد که توسط تیونرهای کارخانه آکورا ساخته شده است. این پیشرانه ۱٫۸ لیتری به‌رغم چهار سیلندر و تنفس طبیعی بودن، توان تولید ۲۰۰ اسب بخار را دارد. ترکیب این نیروی بالا و وزن کاهش‌یافته کابین باعث شده است تا اینتگرا در کمتر از ۶٫۲ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت دست پیدا کند.

تغییرات انحصاری تایپ‌آر شامل نسبت دنده کوتاه شده برای جعبه دنده پنج سرعته دستی (همه تایپ‌آرها ‌ به شیفت‌گیر مجهز بودند)، اجزای سیستم تعلیق با جنس سخت‌تر و ارتفاع پایین‌تر، یک شاسی جوش داده شده و فریم تقویت شده. اتومبیل‌های سفارش آمریکا حتی به دلیل افزایش سختی شاسی، ترمز اضافی دریافت کردند که باعث حذف برخی از عناصر کم‌کننده وزن مانند جلوپنجره شیشه‌ای نازک‌تر و سانروف‌ سیستم تهویه هوا و حذف کنترل کروز و کاهش میزان صدا شد.برای استحکام بیشتر حتی توپی چرخ‌ها به طراحی پنج لول با یاطاقان چرخ بزرگ‌تر تغییر یافت و ترمزهای دیسکی بزرگ‌تر از استاندارد اینتگرا نیز بودند.

کدخبر: ۳۸۳۴۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر