کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۳۵۵
تاریخ خبر:

۱۰۰میلیارد تومان برای تاسیس هلدینگ‌ بورسی

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی |‌ اگر ۱۰۰میلیارد تومان پول داشته باشید،می‌توانید یک هلدینگ کامل بورسی راه بیندازید.از این رقم حدود ۳۰میلیارد تومان برای خرید مجوز یک کارگزاری خرج می‌شود، ۲۶میلیارد تومان خرج تاسیس یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری است،۲۴میلیارد تومان برای تاسیس یک شرکت پردازش اطلاعات مالی بودجه لازم است و ۲۰میلیارد تومان هم برای راه‌اندازی دو صندوق سرمایه‌گذاری در سهام و در اوراق درآمد ثابت خرج می‌شود.

کل این سرمایه‌گذاری بزرگ ۱۰۰میلیارد تومانی در کمتر از پنج سال به بازدهی خواهد رسید و کل هزینه‌ای که برای راه‌اندازی این هلدینگ خرج شده،در این مدت به صاحب سرمایه برمی‌گردد. این اطلاعات از گزارش حسابرسان گروه توسعه هنر ایران استخراج شده که می‌خواهد برای راه‌‌اندازی چنین هلدینگ بزرگی سراغ افزایش سرمایه از محل آورده نقدی برود.

*** ‌۳۰میلیارد تومان برای خرید یک کارگزاری بورس
همه راه‌ها برای تاسیس یک شرکت کارگزاری جدید نهایتا به بن‌بست ختم می‌شود چراکه در حال حاضر مجوز راه‌اندازی کارگزاری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به طور کلی صادر نمی‌شود و اگر کسی بخواهد کارگزاری داشته باشد، باید سراغ همان ۱۰۳شرکتی برود که توانسته‌اند دهه۸۰ از سازمان بورس مجوز بگیرند.

روال کار به این صورت است که برای تاسیس کارگزاری، مجوز دیگر کارگزاری‌هایی که حالا فعالیتشان نزدیک به صفر است و مشتری چندانی ندارند،خریداری شود. آنطور که در گزارش حسابرس‌های گروه توسعه هنر ایران آمده، خرید ۵۱درصد سهام یک شرکت کارگزاری دارای مجوز از سازمان بورس،حدود ۳۰میلیارد تومان سرمایه لازم دارد.این رقم از ارزش اسمی کلی شرکت‌های کارگزاری به دست آمده.

به این معنا که ارزش کل صنعت کارگزاری کشور حدود شش هزار میلیارد تومان برآورد شده که با تقسیم این عدد بر ۱۰۳کارگزاری فعال می‌توان نتیجه گرفت ارزش هر کارگزاری ۶۰میلیارد تومان است و خرید ۵۱درصد سهام آن ۳۰میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد.

*** سود ۲۱درصدی کارگزاری‌ها از معاملات بورس
اطلاعات منتشر شده توسط کانون کارگزاران نشان می‌دهد کارگزاری‌های بورس به طور متوسط در پنج سال ۹۲ تا ۹۷، سالانه ۲۱درصد بازدهی داشته‌اند و این مورد نشان می‌دهد سرمایه لازم برای راه‌اندازی شرکت کارگزاری بورس در عرض پنج سال به صاحبش برمی‌گردد.

بررسی حسابداران نشان می‌دهد خرید ۵۱درصد سهام یک کارگزاری با سرمایه ۳۰میلیارد تومان در سال اول چهار میلیارد، سال دوم ۴٫۹میلیارد، سال سوم ۵٫۹میلیارد، سال چهارم ۷٫۱میلیارد و سال پنجم ۸٫۶میلیارد و در مجموع پنج سال ۳۰٫۵میلیارد تومان درآمد دارد و کل سرمایه‌ای که برایش صرف شده به صاحب آن برمی‌گردد.

*** ۲۶میلیارد تومان برای تاسیس شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری
احتمالا با درآمدهای سیگنال‌فروشی آشنایی دارید.تنها کسانی که به صورت قانونی می‌توانند سیگنال بدهند یا به عبارت دقیق‌تر روند قیمت سهام را پیش‌بینی کنند،شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری هستند.

این شرکت‌ها در کنار مشاوره،خدمات سبدگردانی هم ارائه می‌کنند و درآمدشان قابل‌توجه است.آنطور که حسابرسان گروه توسعه هنر ایران محاسبه کرده‌اند، تاسیس یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری حدود ۲۶میلیارد تومان سرمایه لازم دارد که ۱۲میلیارد تومان آن برای خرید ساختمان، ۹٫۵میلیارد تومان برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، سه میلیارد تومان برای شروع سرمایه‌گذاری در سهام، یک میلیارد تومان برای تجهیزات اداری و حدود ۵۰۰میلیون تومان به عنوان تنخواه محاسبه شده است.

در گزارش حسابرس‌ها، مجموع حقوق و دستمزدی که یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری پرداخت می‌کند، برای سال اول حدود یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان برآورد شده است.

*** درآمد‌۴۰ تا ۵۴درصدی شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری
سرمایه‌ای که برای تاسیس یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری صرف می‌شود، تنها بعد از دو سال به صاحبش برمی‌گردد چراکه خدمات مختلف این شرکت‌‎ها سالانه بین ۴۰ تا ۵۴درصد درآمد دارد. این رقم از بررسی آمارهای منتشر شده توسط سازمان بورس از کل شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه به دست آمده که تعداد آنها به ۲۰شرکت می‌رسد.برآورد‌ها نشان می‌دهند این شرکت‌ها به طور سالانه از خدمات ارزشیابی حدود ۴۰درصد، خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری حدود ۴۵درصد و خدمات مشاوره عرضه و پذیرش،سرمایه‌گذاری در سهام و سبدگردانی هرکدام ۵۴درصد درآمد دارند.

*** ۲۴میلیارد تومان برای تاسیس شرکت پردازش اطلاعات مالی
راه‌اندازی یک شرکت پردازش اطلاعات مالی که به مشتریان حقیقی و حقوقی خود بسته‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی و همچنین سبد دارایی پیشنهادی می‌فروشد، حدود ۲۴میلیارد تومان سرمایه لازم دارد. نصف این هزینه مربوط به خرید ساختمان است که بودجه لازم برای آن توسط حسابرس‌ها حدود ۱۲میلیارد تومان در نظر گرفته شده.

برای راه‌اندازی چنین شرکتی حدود سه میلیارد تومان باید برای خرید سرور هزینه کرد.دو میلیارد تومان برای تجهیزات اداری و چهار میلیارد تومان برای تنخواه و حقوق و دستمزد کارکنان لازم است و سه میلیارد تومان هم برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها کنار گذاشته می‌شود.

*** بازگشت سرمایه در پنج سال
هزینه ۲۴میلیارد تومانی برای تاسیس یک شرکت پردازش اطلاعات مالی بعد از کمتر از پنج سال به صاحب شرکت برمی‌گردد.با فرض اینکه در سال اول شرکت برای جذب مشتری بیشتر محصولاتش را با نصف قیمت بفروشد،مجموع سود آن در سال اول ۹۳میلیون تومان، در سال دوم هفت میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان، سال سوم ۱۱میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان، سال چهارم ۱۶میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان و سال پنجم به ۴۱میلیارد تومان خواهد رسید تا به کلی هزینه لازم برای راه‌اندازی شرکت پردازش اطلاعات مالی به سر جای خود برگردد.

*** ‌۲۰میلیارد تومان برای راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری
مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری در یک صندوق به عنوان موسس و مدیرعامل، توسط حسابرسان گروه توسعه هنر ایران حدود ۱۰میلیارد تومان ارزیابی شده است. چه صندوق سرمایه‌گذاری در سهام و چه صندوق درآمد ثابت هر دو بودجه‌ای در همین حدود لازم دارند و مجموع سرمایه لازم برای راه‌اندازی دو صندوق سهامی و درآمد ثابت حدود ۲۰میلیارد تومان است.

با این تفاوت که هزینه‌های راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری در سهام خیلی سریع‌تر و در کمتر از دو سال به صاحب شرکت برمی‌گردد.مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام علاوه‌بر بازدهی دارایی‌هایشان، ۱٫۷۴درصد کارمزد از کل دارایی‌های صندوق می‌گیرند.همچنین در طول پنج سال گذشته میانگین بازدهی شاخص بورس ۵۴درصد بوده و این موضوع نشان می‌دهد درآمد مدیر صندوق با سرمایه ۱۰میلیارد تومانی، در سال اول ۶٫۷میلیارد تومان خواهد بود و در سال دوم به ۱۱٫۲میلیارد تومان خواهد رسید.

در پایان سال پنجم ممکن است درآمد مدیر صندوق تا ۴۵میلیارد تومان افزایش پیدا کند. بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت خیلی کمتر از صندوق‌های سهامی است و برای همین موسس صندوق بیش از پنج سال زمان لازم دارد تا سرمایه‌اش به سر جای اولش برگردد. متوسط درآمد مدیر صندوق‌ها نیم‌درصد از کل دارایی‌ها ارزیابی می‌شود. طوری که کل درآمد مدیر صندوق در پایان سال اول ۱٫۵میلیارد، سال دوم ۴٫۵میلیارد، سال سوم تا پنجم هم هفت میلیارد تومان برآورد شده است.

کدخبر: ۳۷۳۳۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر