کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۵۹۴
تاریخ خبر:

۱۰نکته درباره پرداخت وام کرونا

روزنامه هفت صبح | آمارها می‌گویند تاکنون ۴۰۷هزار واحد برای دریافت وام کرونا در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند و ۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی کرونا پرداخت شده است. پرداخت این نوع تسهیلات پس از آن شروع شد که شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از صنوف و کسب‌و‌کارها، به‌ویژه مشاغل خدماتی را دچار مشکل کرد. پس از آن دولت با هدف حفظ اشتغال موجود در بنگاه‌ها و حمایت از کارگران مصوب کرد، مبلغ ۷۵هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ترجیحی ۱۲درصد در اختیار بنگاه‌های خدماتی و تولیدی آسیب‌دیده از کرونا قرار گیرد.

* یک: در ابتدا تصویب شد که این تسهیلات به ‌شرط حفظ کارگران به بنگاه‌های متقاضی و درصورت حفظ ۹۰درصد اشتغال پرداخت شود ولی مدتی بعد این شرط برداشته شد تا بنگاه‌هایی که حتی یک یا چندنیروی کار را در شرایط کرونا حفظ کرده‌اند، بتوانند به ازای هر نیروی کار شاغل از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

* دو: تسهیلات در سه‌نوع پرداخت می‌شود؛ وام ۱۶میلیون تومانی دراختیار متقاضیان و کارفرمایان بنگاه‌هایی قرار می‌گیرد که به دستور دولت و به‌اجبار تعطیل شده‌اند. وام ۱۲میلیون تومانی به کسب‌و‌کارهایی تعلق می‌گیرد که در بحران کرونا فعال بوده و تعطیل نشده‌اند و برای رانندگان مسافربر درون‌شهری و برون‌شهری که بیمه خویش‌فرمایی هستند نیز امکان ثبت‌نام در سامانه کارا فراهم شد تا بتوانند وام شش‌میلیون تومانی بگیرند.

* سه: پس از مدتی پرداخت تسهیلات به کسب‌و‌کارهای فاقد بیمه در دستور کار قرار گرفت. وزارت کار با جدیت روند پرداخت تسهیلات را بر مبنای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های رسمی، متقاضیان فاقد بیمه و متقاضیان خویش‌فرمایی با همکاری دستگاه‌های مختلف در پیش گرفته است.

* چهار: پرداخت تسهیلات حمایتی به شاغلان کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و فعالان اقتصادی ۱۴رسته از ۱۳خردادماه آغاز شده و مشمولان برای گرفتن وام به بانک‌ها معرفی شده‌اند. برابر تازه‌ترین آمارها، تاکنون ۴۰۷هزار واحد در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir ثبت‌نام کردند که از این تعداد، پرونده ۱۶۵هزار واحد معادل هفت‌هزار و ۸۰۰میلیارد تومان از تسهیلات تکمیل و جهت پرداخت به مؤسسات و بانک‌های عامل ارسال شده است.

* پنج: تا ۱۹خردادماه ۲۲۸هزار نفر از افراد و بنگاه‌ها در سامانه کارا ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۱۲۶هزار بنگاه واجد شرایط بوده و ۲۳۸هزار نفر مشمول حمایت از طریق تسهیلات قرار گرفتند. مطابق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار، بیش از ۱۰پرونده معادل ۱۹۷میلیارد تومان توسط سیستم بانکی مصوب و تاکنون ۵۰هزار میلیارد تومان تحت عنوان تسهیلات کرونا پرداخت شده است.

* شش: بررسی ثبت‌نام متقاضیان در سامانه کارا نشان می‌دهد که بیشترین پرداختی تسهیلات کرونا به متقاضیان، مربوط به رانندگان با حدود ۲۷میلیارد تومان است و دریافت تسهیلات بدون ضامن و وثایق بانکی با استقبال بیشتری از سوی متقاضیان همراه بوده است. درخصوص رانندگان بیشترین سهم مربوط به وزارت کشور با تعداد ۷۳۰هزار نفر است و در بخش شرکت‌های تعاونی مسافربری نیز شرایط برای ثبت‌نام متقاضیان به‌طور جداگانه فراهم شده است.

* هفت: در بخش متقاضیان خویش‌فرمایی و بیمه‌شدگان مشاغل آزاد نیز آنطور که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفته، همکاری خوبی از سوی وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته و وضعیت بیمه‌شدگان در زیررسته‌ها شناسایی شده است.

* هشت: در زمینه کارگاه‌هایی با بیش از ۱۰‌نفر کارکن مقرر شده که تسهیلات دراختیار بنگاه قرار گیرد و علاوه بر این، رقم تسهیلات برای رسته گردشگری از ۱۲میلیون تومان به ۱۶میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از مجموع بنگاه‌های آسیب‌دیده، سه‌میلیون واحد شناسایی شده که ۱.۳میلیون واحد دارای کد کارگاهی و ۱.۷میلیون واحد فاقد بیمه و کد کارگاهی بودند که از این تعداد ۲.۸میلیون نفر بیمه شده و سه‌میلیون نفر فاقد بیمه را شامل می‌شود.

* ۹: درخصوص پرداخت تسهیلات به شاغلان، واحدها و کسب‌و‌کارهای فاقد کد کارگاهی تامین اجتماعی، هماهنگی‌های لازم برای شناسایی افراد با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه از جمله صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، کشور، آموزش و پرورش و… انجام شده و تاکنون بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز شده‌اند و برای ۵۸۰هزار نفر پیامک دعوت و اطلاع‌رسانی ارسال شده است. برای اطمینان از ارسال پیامک، از طریق استانداری‌ها، اتاق اصناف، زیرمجموعه‌ها و روابط عمومی سازمان‌های مختلف، مذاکرات و اقدامات لازم انجام و پیشنهاد شده و به‌طور خاص فراخوان عمومی داده شده تا تمام مشمولان بتوانند از تسهیلات حمایتی کرونا برخوردار شوند.

* ۱۰: فرصت ثبت‌نام واحدهای کسب‌و‌کار و متقاضیان دریافت وام کرونا تا پایان تیرماه اعلام شده و افراد برای بهره‌مندی از این تسهیلات همچنان می‌توانند به سامانه کارا مراجعه و ثبت‌نام کنند.

کدخبر: ۳۳۹۵۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر