کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۸۰۹
تاریخ خبر:

۱۰نکته درباره مراحل تعویض پلاک

روزنامه هفت صبح | در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، نقل و انتقال خودرو ۱۰درصد کاهش پیدا کرده است. شماره‌گذاری خودروهای جدید داخلی ۲۴درصد افزایش پیدا کرده و خودروهای وارداتی نوشماره ۱۹درصد کاهش پیدا کرده است. اگر این روزها مجبور شدید برای تعویض پلاک به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کنید، این نوشته احتمالا خیلی به‌دردتان می‌خورد.

* یک:‌ ساعت کار مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک در سراسر کشور از هفت صبح تا ۱۴ است؛‌ البته این نکته را باید متذکر شد که با توجه به رعایت فاصله‌گذاری برای ورود مراجعان به مراکز تا هر زمانی که خودرو در صف وجود داشته باشد، خدمت ارائه می‌شود و این‌طور نیست که با رسیدن به ساعت ۱۴ به مراجعانی که منتظر مانده‌اند، خدمت ارائه نشود.

* دو:۱۰مرکز شماره‌گذاری در تهران مشغول به کار هستند؛ دو مرکز مختص شماره‌گذاری موتورسیکلت، دو مرکز مخصوص خودروسازان سایپا و ایران‌خودرو و شش‌مرکز هم برای ارائه خدمت به عموم شهروندان وجود دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت، ۳۵۰مرکز شماره‌گذاری و دفتر خدمات خودرویی در سراسر کشور آماده ارائه خدمت به هموطنان هستند که ساعت کاری همه آنها هفت تا ۱۴ بوده اما با توجه به شرایط استانی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین ادامه ساعت کاری برعهده استان‌ها قرار گرفته است.

* سه:برای خودروهای تولید داخل، اصل سند فروش کارخانه سازنده خودرو، کارت شناسایی وسیله نقلیه، سند خودرو، شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، گواهی عدم خلافی، مدارک احراز سکونت، بیمه‌نامه شخص ثالث، معاینه فنی و فیش‌های پرداختی هزینه پلاک، از جمله مدارک لازم است. ‌همچنین باید فروشنده یا خریدار یا نماینده قانونی هریک حضور داشته باشند.

* چهار: مراجعه‌کنندگان برای تعویض پلاک در مراکز شماره‌گذاری باید ۲۴۵هزار تومان بپردازند؛ ۱۵۰هزار تومان هزینه پلاک است که به خزانه دولت واریز می‌شود. ۵۰هزار تومان هزینه کارت هوشمند و ۴۵هزار تومان نیز برای مجموع خدماتی است که پلیس راهور ارائه می‌دهد، از جمله هزینه پست و … که این مبلغ ۲۴۵هزار تومان هزینه پلاک برای تمام خودروهای ایرانی و خارجی دریافت می‌شود.

* پنج: وسایل نقلیه‌ای که دارای نقص باشند، خدمات تعویض پلاک و شماره‌گذاری را دریافت نمی‌کنند؛ خودروهایی که اصالت نداشته باشند و یکی از ارکان اصلی از جمله شاسی، اتاق یا موتور به‌صورت غیرقانونی عوض شده باشد. خودروهای تصادفی شدید که بیش از ۶۰درصد خسارت دیده باشند چرا‌که ایمنی لازم را برای شماره‌گذاری ندارند. خودروهایی که دوتکه هستند یا خودروهایی که مدارک‌شان غیراصیل باشد.

* شش: خودروهایی که ممنوعیت قضایی و توقیف داشته باشند تا زمان رفع توقیف نمی‌توانند خدمات دریافت کنند. همچنین خودروهایی که دستور منع خدمات از سوی مراجع قضایی و سازمان‌های ذیصلاح در موردشان صادر شده باشد نیز در شمول خودروهایی هستند که نمی‌توانند تعویض پلاک انجام دهند.

* هفت: اگر شخصی ممنوع‌المعامله باشد نیز نمی‌تواند برای تعویض پلاک اقدام کند.
* هشت: سند که در مراکز تعویض پلاک پرینت گرفته شده و در همان محل چاپ می‌شود اما کارت ماشین چون در یک کارخانه متمرکز چاپ می‌شود، دو تا سه‌روز زمان می‌برد. با احتساب مدت زمان ارائه به پست و رسیدن به در منازل حداکثر یک‌هفته طول می‌کشد تا کارت ماشین به دست صاحبش برسد.

* ۹: افرادی که کارت خودرویشان مفقود شده باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و در آن مراکز خودرو بازدید شده و متقاضی باید یکسری فرم‌های تعهد کشف عدم فساد را پر کرده تا در ادامه کارت جدید چاپ و ارسال شود اما برای اسناد مفقودشده چون بحث مالکیت مطرح است، باید در روزنامه رسمی ‌آگهی شود و بعد از گذشت ۱۰روز از زمان آگهی، متقاضی برای پشت سر گذاشتن مراحل و دریافت سند مراجعه کند.

* ۱۰: مدارک برای خودروهای نوشماره، شامل کارت و سند ماشین است. وقتی پستچی به آدرس ثبت‌شده مراجعه می‌کند، در صورت نبودن فرد از همسایگان پرس‌وجو می‌کند، اگر محرز شود که فرد متقاضی اصلا در آدرس اعلامی‌ سکونت ندارد، بلافاصله مدارک به ستاد راهور بازگشت خورده و امحاء می‌شود. در این صورت شخص باید دوباره به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و آدرس جدید و صحیح را اعلام کند تا دوباره کارت صادر و ارسال شود.

اگر آدرس صحیح بود و فرد در آن ساعت در آدرس اعلامی‌ حضور نداشته باشد، پستچی تا سه مرحله به آدرس مراجعه می‌کند، اگر بازهم حضور نداشت مدارک خودرو به مدت سه‌ماه در باجه معطلی پست می‌ماند تا مالک خودرو مراجعه کند. اگر در این بازه زمانی هم مالک خودرو به پست مراجعه نکرد مدارک به پلیس راهور عودت داده می‌شود.

کدخبر: ۳۳۷۸۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر