کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۲۰۰
تاریخ خبر:

۱۰سوال کلیدی درباره خرید سهام ETF پالایشی

روزنامه هفت صبح | پذیره‌نویسی دومین مرحله از صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به نام دارا دوم از پنجم شهریور درچهارمین روز از هفته دولت، طبق وعده داده شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز شده است و تا ۱۹شهریورماه ادامه دارد.

دارا دوم شامل سهام شرکت‌های پالایشگاهی، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندر‌عباس (شبندر) است و بر‌اساس اطلاعات منتشر شده شیوه عرضه این صندوق مانند نخستین مرحله از عرضه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی است که متعلق به سهام بانکی و بیمه‌ای بود. درباره خرید و پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق ETF ابهامات و سوالاتی توسط مردم مطرح شده که در ادامه تلاش می‌شود بدان‌ها پاسخ داده شود.

* یک: چه افرادی امکان مشارکت در پذیره‌نویسی این صندوق را دارند؟
براساس پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم مانند نخستین مرحله از عرضه صندوقETF، عموم مردم با استفاده از کد ملی یا کد بورسی می‌توانند نسبت به خرید یا پذیره‌نویسی این صندوق اقدام کنند.

* دو: پایان مهلت در نظر گرفته شده برای خرید این صندوق چه زمانی است؟
متقاضیان خرید این صندوق از پنجم شهریور ماه تا پایان روز ۱۹شهریور یعنی به مدت دو هفته قادر به مشارکت در پذیره‌نویسی این صندوق هستند.

* سه: آیا مهلت مشارکت در پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم تمدید می‌شود؟
در وضعیت فعلی نمی‌توان به احتمالات تصمیم‌گیری مسئولان برای تمدید مدت زمان پذیره‌نویسی این صندوق اشاره‌ای کرد اما ممکن است با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران برای خرید این صندوق‌ها تصمیمات لازم جهت تمدید زمان پذیره نویسی این صندوق‌ها اتخاذ شود.

* چهار: نحوه خرید صندوق دارا دوم به چه صورتی است؟
متقاضیان خرید این صندوق می‌توانند در بازه زمانی تعیین شده با مراجعه به بانک و ارائه کارت ملی نسبت به خرید این صندوق اقدام کنند، همچنین افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می‌توانند به صورت غیر حضوری از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنند.

* پنج: سرمایه‌گذاران از چه زمانی امکان معامله این صندوق‌ها را دارند؟
سرمایه‌گذاران این صندوق تا یک ماه امکان فروش آن را ندارند و بعد از آن مانند صندوق دارا یکم امکان معامله برای افراد مهیا می‌شود.

* شش: افرادی که دارای کد بورسی نیستند چگونه می‌توانند معاملات این صندوق‌ها را انجام دهند؟
داشتن کد معاملاتی (کد بورسی) برای پذیره‌نویسی الزامی نیست و متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از یک‌ماه به بعد از تخصیص امکان‌پذیر است، می‌توانند به تدریج در ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی (کد بورسی) مطابق رویه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.

* هفت: چه اطلاعاتی برای پذیره‌نویسی این صندوق لازم است؟
اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل اطلاعات شامل نام، نام‌خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی فرد پرداخت‌کننده است.

* هشت: بانک‌های انتخاب شده برای پذیره‌نویسی صندوق‌های ETF پالایشی کدامند؟
دستوالعمل پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم به بانک‌های ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات ایران، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض‌الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کارآفرین اعلام شده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به این بانک‌ها و ارائه کارت ملی نسبت به خرید این صندوق‌ها اقدام کنند.

* ۹: همه افراد مجاز به پذیره‌نویسی این صندوق هستند؟
پذیره‌نویسی برای هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی تا سقف پنج میلیون تومان امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

* ۱۰: همه سرمایه‌گذاران تا سقف پنج میلیون تومان مجاز به خرید این صندوق هستند؟
متقاضیانی که در نخستین مرحله پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم شرکت کرده‌اند، می‌توانند در مجموع دو صندوق «سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم» و همچنین «سرمایه‌‌گذاری پالایشی یکم» تا سقف پنج میلیون تومان پذیره‌نویسی کنند.بر این اساس، افرادی که به میزان دو میلیون تومان صندوق ETF دارای یکم را خریداری کرده بودند، در این مرحله می‌توانند تنها سه میلیون تومان از واحدهای این صندوق را خریداری کنند.

کدخبر: ۳۴۷۲۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر