کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۹۰۷
تاریخ خبر:

۱۰آدرس طلایی برای بورس‌بازی حرفه‌ای

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌همه‌چیز در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها خلاصه نمی‌شود. خیلی از سهامداران بعد از ورود به بورس تنها یک سایت را جلوی رویشان باز می‌کنند و با آن سهام می‌خرند و می‌فروشند. در حالی که سایت‌های مختلفی فعال هستند که هر کدامشان می‌تواند اطلاعاتی را در اختیار سهامداران بگذارد. مهمترین‌شان سایت مدیریت فناوری بورس است که بیشترین آمار بازدید را در بین سایت‌های مربوط به بازار سرمایه دارد. سامانه کدال، سایت شرکت‌های بورس و فرابورس، سجام، سپرده‌گذاری مرکزی از دیگر سایت‌هایی هستند که نقش حیاتی برای سهامداران دارند.

تالار مجازی بورس ایران می‌تواند نقش یک زمین تمرین برای ورود به بازار پرریسک بورس را داشته باشد. مرکز پردازش اطلاعات مالی، جزئیاتی از فعالیت شرکت‌ها در اختیارتان می‌گذارد تا بعد از بررسی آنها سرمایه‌گذاری مطمئنی در بورس داشته باشید. دو سایت سهام‌یاب و ره‌آورد۳۶۵ هم مثل شبکه‌های اجتماعی سهامداران هستند و هر کدام امکاناتی را در اختیار سرمایه‌گذارهای بورس می‌گذارند. احتمالا لازم باشد بعد از خواندن این گزارش دستی به سر و روی بوکمارک‌های مرورگرتان بکشید.

یک: سایت مدیریت فناوری بورس؛ Tsetmc.com
اولین و مهمترین سایتی که یک سهامدار باید آن را بشناسد، سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی Tsetmc.com است. در این سایت اطلاعات قیمت و معاملات تمام نمادهای بازار سرمایه از بورس و فرابورس تا بورس کالا و انرژی قابل مشاهده است. این سایت به‌عنوان منبع اصلی اطلاعات معاملات شناخته می‌شود و آنچه که در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها می‌بینید، با کمی تاخیر نسبت به اطلاعات سایت مدیریت فناوری به‌روزرسانی می‌شود.

ازجمله امکانات سایت مدیریت فناوری بورس می‌توان به دیده‌بان بازار متشکل از کل نمادها، پروفایل نمادهای مختلف، فیلتر کردن نمادهای مورد نظر، مشاهده اطلاعات کلی بازار مثل شاخص‌ها، آمار معاملات، نقشه بازار و همچنین بخش آموزش مقدماتی بورس اشاره کرد. پروفایل نمادها در سایت tsetmc.com تمام اطلاعاتی که لازم است درباره معاملات و قیمت سهام بدانید را در اختیارتان می‌گذارد و مبنای تحلیلگران بورس برای تابلوخوانی است.

دو: سامانه کدال؛ Codal.ir
اطلاعیه شرکت‌ها از طریق سامانه کدال به نشانی codal.ir به‌صورت عمومی منتشر می‌شود. در زمان انتشار اطلاعیه‌های با اهمیت، بسته به میزان اهمیت آنها نماد شرکت مورد نظر در بورس متوقف می‌شود تا سهامداران فرصت مراجعه به سامانه کدال و مشاهده اطلاعیه منتشر شده را داشته باشند.

از جمله اطلاعیه‌های مهمی که در سامانه کدال منتشر می‌شود می‌توان به افزایش قیمت محصولات شرکت‌ها، شفاف‌سازی درباره اخبار منتشر شده، شفاف‌سازی درباره نوسان قیمت‌ها و برگزاری مزایده‌ها یا خرید و فروش عمده سهام اشاره کرد. علاوه بر اطلاعیه‌ها، شرکت‌ها ملزم هستند اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی و گزارش‌های فعالیت دوره‌ای، آگهی‌های دعوت به مجمع عمومی، نتایج جلسات و… را در سامانه کدال منتشر کنند. تحلیلگران از اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌ها برای تحلیل بنیادی سهام استفاده می‌کنند.

سه: سامانه سجام؛ Sejam.ir
اغلب سهامداران بورس دست‌کم یک‌بار به سامانه سجام مراجعه کرده‌اند. از نیمه سال ۹۸ تا حالا کسانی که بخواهند کد بورسی بگیرند، ملزم به ثبت‌نام در سامانه سجام به نشانی sejam.ir هستند. آنها باید مشخصات خود و همچنین اطلاعات حساب‌های بانکی را در این سامانه ثبت کنند. با این کار موقع برگزاری مجمع عمومی شرکت‌ها، سود سالانه آنها اغلب از طریق سامانه سجام به حساب بانکی که در این سامانه ثبت شده واریز می‌شود.

سهامداران می‌تواند در هر زمانی حساب بانکی خود را در سامانه سجام تغییر دهند تا سود سهام به حساب جدید واریز شود. علاوه بر این موارد، سجام در چندماه اخیر امکان احراز هویت غیرحضوری را راه‌اندازی کرده و از طریق این سایت می‌توان متوجه شد که تا اینجای کار کدام کارگزاری‌ها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها امکان احراز هویت غیرحضوری را برای تازه‌واردهای بورس فراهم کرده‌اند.

چهار: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی؛ csdiran.ir
سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌نشانی csdiran.ir زیرشاخه‌های مهمی دارد که هر کدامشان می‌تواند برای گروهی از سهامداران اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. از جمله مهمترین آنها می‌توان به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir اشاره کرد. کسانی که در سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت را انجام داده‌اند، اصطلاحا سجامی نامیده می‌شوند.

سهامداران سجامی با ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان می‌توانند تمام سهام خود را که در کارگزاری‌های مختلف قرار دارد، به‌صورت یکجا مشاهده کنند. برای کسانی که از کارگزاری‌های مختلف برای معامله در بورس استفاده می‌کنند، این سایت اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین می‌توان از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان سودی که مجامع شرکت‌ها بین سهامدارانشان تقسیم کرده‌اند را مشاهده کنید تا ببینید باید منتظر واریز سود از طرف کدام شرکت‌ها باشید.

پنج: شرکت بورس تهران؛ tse.ir
سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران به نشانی tse.ir اطلاعاتی را درباره نمادهای بورسی در اختیار سهامداران می‌گذرد. از جمله امکانات این سایت می‌توان به بررسی شاخص‌های صنعت اشاره کرد که در سایت مدیریت فناوری بورس یعنی tsetmc.com قابل دسترسی نیست. در این سایت، اطلاعات بازارهای مختلف زیرمجموعه بورس تهران ارائه شده است.

البته اغلب سهامداران در بازار نقد مشغول به فعالیت هستند. از جمله این اطلاعات می‌توان به نمای بازار، نقشه بازار، گزارش‌های آماری، نمادهای دارای بازارگردان، معاملات عمده و شاخص‌ها و… اشاره کرد. سایت شرکت بورس تهران به‌عنوان منبع اصلی انتشار اطلاعیه‌های مهم مثل تغییرات در فرآیند معاملات و همچنین عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس است. زمانی که خبری درباره عرضه اولیه سهام یک شرکت شنیدید، بهتر است برای اعتبارسنجی آن سایت شرکت بورس تهران را چک کنید.

شش: شرکت فرابورس ایران؛ ifb.ir
اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس در سایت این شرکت به نشانی ifb.ir منتشر می‌شود. در این سایت می‌توان اطلاعات مربوط به معاملات بازار فرابورس مثل شاخص کل فرابورس، ارزش بازار فرابورس به تفکیک صنایع مختلف و همچنین آمار معاملات را مشاهده کرد. یکی از پرکاربردترین بخش‌های سایت شرکت فرابورس، آمار مربوط به عملکرد کارگزاری‌هاست.

هر ماه آمار معاملات انجام شده توسط کارگزاری‌های مختلف را منتشر می‌کند که این گزارش مبنای رتبه‌بندی کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد. اطلاعیه‌های مربوط به عرضه اولیه شرکت‌های فرابورسی و همچنین تغییرات در فرآیند معاملات ابتدا در سایت ifb.ir منتشر می‌شوند و تا زمانی که اطلاعیه مورد نظر در این سایت بارگذاری نشود، نمی‌توان آن را قطعی دانست. در این سایت با جست‌وجوی نمادهای فرابورسی می‌توان اخبار مرتبط با نماد مورد نظر را مشاهده کرد.

هفت: تالار مجازی بورس ایران؛ irvex.ir بدون پول در بورس سرمایه‌گذار
ی کنید. تالار مجازی بورس ایران به نشانی irvex.ir برای کسانی که می‌خواهند تازه وارد بورس شوند، می‌تواند یک زمین تمرین باشد. در این سایت می‌توانید با خرید و فروش مجازی سهام، قدرت تحلیل و سرمایه‌گذاری خود را محک بزنید. اطلاعات معاملات تمام نمادها در تالار مجازی بورس همگام با معاملات واقعی بورس به‌روزرسانی می‌شود.

این یعنی بدون اینکه پول به بورس ببرید و سرمایه‌تان را به خطر بیاندازید می‌توانید به صورت آزمایشی در تالار مجازی بورس سرمایه‌گذاری کنید و بعد از اینکه توانستید بازدهی خوبی بگیرید و از خودتان مطمئن شدید که توانایی سرمایه‌گذاری در بورس را دارید، سراغ سرمایه‌گذاری مستقیم بروید. البته این سایت چندان در بین فعالان بورس شناخته شده نیست و خیلی از تازه‌واردها خبر ندارند که می‌توانند برای تمرین سراغ تالار مجازی بورس بروند.

هشت: مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران؛ fipiran.com
شرکت مدیریت فناوری بورس تهران علاوه بر سایت tsetmc.com، سایت جداگانه‌ای تحت عنوان مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران به نشانی fipiran.ir راه‌اندازی کرده است. در این سایت اطلاعات تخصصی‌تر درباره هر کدام از نمادها منتشر می‌شود که کارایی زیادی برای تحلیلگران بنیادی سهام دارد. از طریق سایت پردازش اطلاعات مالی، می‌توانید نسبت‌های مالی را مشاهده کنید و آنها را با دوره مشابه سال قبل مقایسه کنید.

تغییرات سود سالانه شرکت‌ها یکی از مهمترین فاکتورها برای ارزیابی عملکرد آنهاست. یکی از امکانات مهم این سایت برای سهامداران خرد، مقایسه اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. به خصوص آنهایی که می‌خواهند به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند با مراجعه به این سایت فهرست تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال و مشخصات آنها را مشاهده و با بررسی میزان بازدهی، نوع صندوق و… بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

۹ : سهام‌یاب؛ Sahamyab.com
سهام‌یاب مثل یک شبکه اجتماعی برای تبادل اطلاعات بین سهامداران است. این سایت به نشانی sahamyab.com زیرمجموعه کارگزاری تدبیرگران فرداست اما همه سهامداران می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند. مهمترین ویژگی آن پروفایل جداگانه برای نمادهاست. کاربران در سایت سهام‌یاب می‌توانند نظر خود را در قالب توئیت برای هر نماد ارسال کنند.

طرز کارش تا حد زیادی مشابه شبکه اجتماعی توئیتر است و این موضوع آن را به محلی برای تبادل‌نظر سهامداران تبدیل کرده. در کنار شبکه اجتماعی، سهام‌یاب اطلاعات بیشتری درباره معاملات بازار ارائه می‌کند. نقشه بازار، ابزار تحلیل تکنیکال، دیده‌بان پیشرفته، اطلاعیه‌های کدال و فهرست پیام‌های ناظر از جمله امکانات این سایت است. سهام‌یاب همچنین بخشی برای بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF دارد که در آن می‌توان مشخصات قیمت و ارزش واحدهای صندوق‌های سهامی را بررسی و با هم مقایسه کرد.

۱۰: ره‌آورد۳۶۵؛ Rahavard365.com
ره‌آورد۳۶۵ سامانه‌ای برای بررسی اطلاعات مالی شرکت‌هاست. هر کدام از نمادها در سایت ره‌آورد به نشانی rahavard365.ir پروفایل مخصوص خودشان را دارند. در صفحات مخصوص به هر نماد اطلاعات معاملات مثل قیمت، سابقه تغییرات، عرضه و تقاضا، معاملات حقیقی و حقوقی، eps، dps، بازدهی و نقدشوندگی و دیگر اطلاعات مورد نیاز به‌روزرسانی می‌شود.

در این سایت اخبار مربوط به هر نماد در پروفایل مخصوص به آن بازنشر می‌شود و همچنین اگر اطلاعیه‌ای از طرف شرکت‌ها منتشر شود، می‌توان آن را در پروفایل نماد مورد نظر مشاهده کرد. بخش مربوط به اندیکاتورها در سایت ره‌آورد۳۶۵ می‌تواند گزینه خوبی برای سهامدارانی باشد که در تحلیل تکنیکال حرفه‌ای نیستند. این بخش سیگنال‌های هر کدام از اندیکاتورها را بررسی و نتیجه را به صورت یک نمودار نشان می‌دهد که موقع خرید سهام است یا فروش آن. خطوط حمایت و مقاومت هر کدام از نمادها و شاخص‌ها را هم می‌تواند در این بخش مشاهده کرد.

کدخبر: ۴۱۶۹۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر