کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۵۲۸
تاریخ خبر:

یک گزارش دست اول ‌‌درباره برنامه «پیشگو»

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، از هفته آینده برنامه «پیشگو» با اجرای پژمان جمشیدی منتشر می‌شود. تاکنون جزئیاتی از برنامه رسانه‌ای نشده است و برای نخستین بار می‌توانید با خواندن این گزارش پی به حال و هوای آن ببرید. ایده‌ای که سازندگان «پیشگو» اجرایی کرده‌اند، جدید نیست. با این حال چون تاکنون در قالب یک برنامه به آن پرداخته نشده، می‌تواند طیفی از مخاطبان را به سمت خود جلب کند. شرط اصلی آن است که ایده خوب اجرا شود، مهمان‌ها شاخص باشند و برنامه به تکرار نیفتد.

*** مورد اول| ایده تکراری اما جذاب
برنامه «پیشگو» همانطور که از نامش پیداست، ‌درباره پیشگویی از آینده است. مهمان برنامه در چند بخش مجزا درباره این موضوع صحبت می‌کند و وارد چند چالش می‌شود. این ایده‌ای است که پیش‌تر در فیلم و سریال‌های ایرانی دیده‌ایم. این برنامه بخشی دارد که در آن روزنامه‌ای با تیترهای آینده نقش بسته. این ایده‌ای است که سریال محبوب «در برابر آینده» و «مردی که زیاد می‌دانست» زنده‌یاد یدالله صمدی از آن‌ها بهره برده بودند. آیا سازندگان «پیشگو» از این ایده‌ها استفاده‌ای بهینه خواهند کرد؟

*** مورد دوم| گذشته و حال
مبنای برنامه «پیشگو» به این شکل است که مجری (پژمان جمشیدی) پیش از ورود مهمان خاطره‌ای خاص درباره گذشته او می‌خواند. گفت‌وگو از همین‌جا شروع می‌شود و مهمان درباره این خاطره و تاثیرش بر زندگی خود، توضیح می‌دهد. در همین بخش سوال‌هایی مشترک از هر مهمان پرسیده خواهد شد. مثل اینکه دوست دارد در کدام دوره تاریخی زندگی کند؛ دوست دارد در زمانه حاضر با چه شخصیت‌هایی هم دوره باشد و… مجری در همین بخش نامه یکی از دوستان مهمان را می‌خواند و او باید نام نویسنده را حدس بزند.

*** مورد سوم| آینده
ایده اصلی برنامه «پیشگو» در این بخش اجرایی می‌شود. مهمان تیترهای یک روزنامه از آینده را می‌خواند و نظرش را بیان می‌کند. اشاره کردیم که این ایده تکراری است ولی جذابیت دارد. چالش مهمان در این بخش انتخاب ۱۰ گزینه از میان گزینه‌هایی است که در اختیار او قرار می‌گیرد.

این ۱۰ گزینه مسیر زندگی او در ۱۰سال آینده را شکل می‌دهد و به نوعی نقشه راه اوست. در همین بخش، مهمان یک قانون که دوست دارد در آینده وضع شود را پیشنهاد می‌دهد. مجموعه پیشنهادها در قالب یک کتاب به حراج گذاشته خواهد شد. چالش دیگر این بخش، صدایی است که از مهمان درباره آیندگان به یادگار می‌ماند. او درباره خودش و زمانه امروز چند جمله بیان می‌کند.

*** مورد چهارم| تماشاچی‌ها و آیتم‌ها
سازندگان «پیشگو» برنامه را با حضور تماشاچی ضبط می‌کنند. آن‌ها در موضوع برنامه مشارکت دارند و درباره گذشته و آینده صحبت می‌کنند. مثل دیگر برنامه‌ها، گروه موسیقی به شکل زنده قطعاتی را اجرا خواهد کرد. این برنامه چند آیتم هم دارد که یکی از آن‌ها تغییر و تحولات بشر در طول تاریخ است. این را هم بگوییم که در این برنامه مثل دیگر برنامه‌ها به هر مهمان تندیسی به‌عنوان یادگاری اهدا می‌شود.

*** مورد پنجم| چالش‌های پیشگو
اشاره شد که «پیشگو» اگر بتواند ایده‌اش را درست اجرا کند، موفق خواهد شد. در این راه چند چالش پیش‌روی برنامه است. مهم‌ترین آن به انتخاب مهمان برمی‌گردد. در دوره‌ای که به کرات چهره‌های آشنا در برنامه‌های مختلف می‌بینیم، برگ برنده «پیشگو» وقتی است که بتواند از مهمان‌های خاص دعوت کند. طبعا دغدغه گذشته و حال هر کسی برای مخاطب جذابیت ندارد. کما اینکه در برنامه «همرفیق» فقط چند مهمان بودند که مسئله رفاقت‌شان برای مخاطب واجد جذابیت بود.

چالش بعدی به اجرای پژمان جمشیدی برمی‌گردد که باید تعاملی درست با مهمان داشته باشد و بتواند با ایجاد یک فضای جذاب، حرف‌هایی درست از زبان مهمان بیرون بکشد. این چالش‌ها کار سازندگان «پیشگو» را سخت می‌کند. در میان مشاوران این برنامه نام سروش صحت هم دیده می‌شود.

از او به‌عنوان نویسنده «همرفیق» هم یاد می‌شد اما بعد از چند جلسه قطع همکاری کرد. آیا او به همراه محمد رحمانیان و احسان عبدی‌پور،‌ «واقعا» مشاور هستند یا استفاده از نام‌شان برای بالا بردن وجاهت برنامه است؟ هسته اصلی سازنده «پیشگو» پیش‌تر «ام شو» را هم ساخته بود که تبدیل به برنامه‌ای موفق نشد. آن‌ها این‌بار چه خواهند کرد؟

کدخبر: ۳۹۰۵۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر