کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۹۶۸
تاریخ خبر:

یک مالیات جدید در ‌راه ‌است

روزنامه هفت صبح| به‌غیر از مالیات خودروی لوکس و خانه خالی، درآمد سلبریتی‌ها و گردش حساب که پرونده آنها همین چند هفته پیش بسته شد، دولت امسال روی یک منبع مالیاتی جدید دیگر هم حساب کرده که روز پیش جزئیات آن اعلام شد. این مالیات، از مجموع درآمد سالانه افراد گرفته شده و حتی شامل فردی که سال‌ها پیش از ایران مهاجرت کرده‌ هم می‌شود. جزئیات این طرح دیروز از سوی یکی از مدیران سازمان امور مالیاتی ارائه شد.

همین چند ماه پیش بود که دولت پروژه مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس را شروع کرد. تا روز پنجشنبه این سازمان فقط از مالیات خودرو 300 میلیارد تومان درآمد وصول کرد. از سوی دیگر ۲میلیارد و ۹۷۹میلیون تومان معادل ۸۶.۱درصد از کل مالیات وصول شده در کشور هم از مالکان خانه‌های خالی تهران دریافت شده است‌.

از همان موقع که طرح مالیات بر خانه‌ها بالا و پایین می‌شد، دولت به یک پایه مالیاتی دیگر هم فکر می‌کرد که به مالیات بر درآمد کل نام دارد. روش گرفتن این مالیات اینطور است که تمام شهروندان صرف‌نظر از اینکه مزدبگیر هستند و یا صاحب کسب‌وکار، در انتهای هر سال مجموع درآمد و هزینه‌های اعضای خانواده خود را به دولت اعلام خواهند کرد و در نهایت با توجه به معافیت‌های پیش‌بینی شده برای شهروندانی که مودی شناخته شوند، مالیات تعیین خواهد شد.

این برنامه برای مالیات جدید هنوز تصویب نشده. اوایل شهریور‌ماه سازمان امور مالیاتی لایحه‌ای برای این نوع مالیات نوشته بود که آن را به کمیسیون اقتصادی دولت برساند. بعد از این مرحله این هیات وزیران هستند که باید آن را تایید کنند تا برای تبدیل به قانون به مجلس بفرستند. دیروز بخشی از جزئیات این لایحه را یکی از مدیران سازمان امور مالیاتی برای خبرگزاری ایسنا شرح داد. او چه نکات مهمی درباره این طرح داده است که لازم است بدانیم؟ از زبان مهدی موحد این نکات را می‌توانید بخوانید:

در این طرح هر فرد ایرانی یا هر فرد مقیم ایران که دارای یک شناسه هویتی یکتا مانند شماره ملی یا شماره گذرنامه باشد، یک مودی بالقوه مالیاتی است و هر نوع فعالیت اقتصادی را شروع کند و درآمدی داشته باشد، به یک مودی بالفعل مالیاتی تبدیل خواهد شد و به اتکای این موضوع امکان وصول مالیات فراهم می‌شود.

بنابراین افراد ایرانی که مقیم خارج از کشور هستند یا خارجی‌هایی که مقیم ایران هستند به اتکای شماره هویتی می‌توانند به گونه‌ای مشمول این مالیات شوند. البته این موضوع به نوع فعالیت آن‌ها بستگی دارد. ممکن است فردی که ۱۰‌سال پیش مهاجرت کرده است هم مشمول شود، زیرا ممکن است فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد با حوزه اقتصادی کشور مرتبط باشد. در این راستا از مجموع درآمد فرد مالیات اخذ می‌شود.

همه درآمدها از همه مجاری درآمدی فرد جمع می‌شود و یک مالیات یکپارچه‌ای دریافت می‌کند و بالاتر از آن پایه معافیت، مشمول مالیات می‌شود. برای مثال فردی یک طلافروشی، یک‌سری سهام و یک سپرده بانکی دارد که از آن‌ها درآمد و سود کسب می‌کند، همه این اقلام جمع می‌شود، معافیت پایه می‌خورد و بالاتر از معافیت پایه مشمول مالیات بر جمع درآمد خواهد شد.

ممکن است شرایط اجرای این طرح به‌گونه‌ای پیش نرود که هر فرد یا خانواده یک اظهارنامه ارائه کند. ممکن است با توجه به اطلاعاتی که از خانوارها یا افراد وجود دارد بتوان اظهارنامه پیش‌فرض یا اظهارنامه‌ای از پیش تکمیل شده تهیه کنیم. اگر این اظهارنامه‌های از پیش تکمیل شده برای افراد تهیه شود آن‌ها را از اینکه خودشان اظهارنامه تولید کنند، بی‌نیاز می‌کند.

پیش از این آخرین مالیاتی که انتشار خبر آن سر‌و‌صدای زیادی کرد، مالیات از حساب‌های تجاری بود که البته با یک سوءتفاهم همراه شد. سوءتفاهم هم این بود که تصور شده بود هر کسی که 35‌میلیون تومان در حسابش بچرخد، باید مالیات بپردازید. اما واقعيت این بود که اولا چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشد و دوما ۳۵‌میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند. این دستور شورای پول و اعتبار بود که بر‌اساس این دو قاعده، این حساب‌های بانکی را حساب تجاری اعلام می‌کرد.

به‌غیر از حساب‌های تجاری، تعداد فالوئر هم مبنای دیگری برای محاسبه مالیات بوده. طبق قانون بودجه سال 1400 درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد می‌شود. این‌هم دستور وزیر اقتصاد بوده که برای اجرا به سازمان مالیاتی داده شده است.

کدخبر: ۴۸۰۹۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    با فیلتر اینستاگرام یه طریق مالیات گرفتن پرید!