کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۲۶۲
تاریخ خبر:

یک فهرست زودهنگام برای اسکار بهترین فیلم

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | سایت متاکریتیک نوشته هر چند در زمانه‌ بی‌ثباتی زندگی می‌کنیم و اسکار هم به جای اوایل فوریه سال آینده قرار است ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار شود اما یکی از چیزهایی که به نظر می‌رسد داریم به روال سابق به آن نزدیک می‌شویم فصل جوایز هالیوود است. حالا باید دید چه فیلم‌هایی در سال ۲۰۲۰ اکران شده‌اند یا به لطف تعویق اسکار در ژانویه و فوریه اکران خواهند شد که می‌توانند بهار آینده برای اسکار بهترین فیلم با هم رقابت کنند؟

با خواندن نوشته‌ منتقدان و نظرسنجی از متخصصان صنعت سینما می‌شود به یک سری نتیجه رسید. البته خیلی از فیلم‌های سال ۲۰۲۰ که پتانسیل حضور در اسکار را داشتند اکرانشان به تعویق افتاد و فیلم‌هایی مانند «داستان وست‌ساید» استیون اسپیلبرگ، «تل ماسه» دنی ویلنوو، «مرداب» تام مک‌کارتی و فیلم زندگینامه‌ آرتا فرانکلین و «گزارش فرانسوی» وس اندرسون قرار است زمان فصل جوایز سال آینده اکران شوند.

در این سال عجیب و غریب ۲۰۲۰ از روی شیر طلای ونیز که به فیلم «سرزمین آواره‌ها» ساخته‌ کلوئه ژائو رسید و جایزه‌ منتخب مردم در جشنواره‌ تورنتو را هم از آن خودش کرد یا فیلم «شبی در میامی» رجینا کینگ که در تورنتو درخشید می‌توان حدس‌هایی برای اسکار داشت. این یک پیش‌بینی زودهنگام از فیلم‌هایی است که می‌توانند در رقابت اسکار در بخش بهترین فیلم با یکدیگر رقابت کنند.

*** ۵ همخون / کارگردان: اسپایک لی / بازیگران: دلروی لیندو، جاناتان میجرز، کلارک پیترز
‌این اولین فیلم اسپایک لی بعد از «بلکککلنزمن» است که آن فیلم هم نامزد جایزه‌ اسکار بهترین فیلم شد. یکی از محصولات امسال نتفلیکس ماجرای گروهی از کهنه‌سواران جنگ ویتنام را روایت می‌کنند که بعد از گذشت چند دهه می‌خواهند به ویتنام برگردند تا هم جنازه‌ سرجوخه‌شان را پیدا کنند و هم گنجی را که متعلق به ایالات متحده‌ آمریکا بوده و آن‌ها پنهانش کرده بودند.

فیلم «بلکککلنزمن» اولین اسکار اسپایک لی را برای نوشتن بهترین فیلمنامه برایش به ارمغان آورد. این یکی فیلم هم نقدهای مثبتی دریافت کرده و ماه‌هاست که روی شبکه‌ استریمی قرار گرفته یعنی امتیاز متاکریتیک آن از بقیه واقعی‌تر است چون بیشتر نقدها رویش نوشته شده‌اند. فیلم خوبی است. پر از انرژی و خون. همین حالا هم در نتفلیکس می‌توانید آن را ببینید. هم سکانس‌های خشن خوبی دارد و هم سکانس‌های احساساتی‌اش خوب از کار درآمده‌اند و کمتر از بقیه‌ کارهای اسپایک لی شعاری است. هر چند مدت زمان آن کمی طولانی است.

*** پدر / کارگردان: فلوریان زلر / بازیگران: آنتونی هاپکینز، الیویا کولمن
این اولین فیلم فلوریان زلر در مقام کارگردان است اما اگر اسمش برایتان آشناست معلوم است که اهل نمایشنامه خواندن و تئاتر رفتن هستید. در چند سال اخیر چند اقتباس خیلی خوب از نمایشنامه‌های فلوریان زلر روی صحنه‌ نمایش ایران رفته از جمله «دروغ»، «آن سوی آینه» و «اگه بمیری». فیلم «پدر» اقتباسی از مشهورترین نمایشنامه‌ زلر به همین نام است. گاردین او را هیجان‌انگیزترین نمایشنامه‌نویس عصر ما می‌داند که درونمایه کارهایش بیشتر روابط میان انسان‌هاست.

«پدر» داستان مردی است که با بالا رفتن سنش دست و پنجه نرم می‌کند و در همین حین دخترش هم به آپارتمان او نقل مکان می‌کند که کنار پدر باشد. فیلم تصویری نابودکننده و همدلی‌برانگیز از جنون و زوال عقل به نمایش می‌کشد. هم هاپکینز و هم کولمن پیش از این اسکار بازیگری برده‌اند و بازی‌شان در جشنواره‌ ساندنس هم مورد توجه قرار گرفت. فیلم قرار است اواسط دسامبر در لس‌آنجلس و نیویورک به نمایش دربیاید.

*** مرثیه‌ هیلبیلی / کارگردان: ران هاوارد / بازیگران: گلن کلوز، ایمی آدامز
اقتباس ران هاوارد کارگردان آمریکایی برنده‌ اسکار و سازنده‌ فیلم‌هایی چون «ذهن زیبا» و «شتاب» و «مرد سیندرلایی» این‌بار سراغ اقتباس از خاطرات جی.دی ونس رفته که سال ۲۰۱۶ منتشر شده است. فیلم یک کشف و شهود مدرن از رویای آمریکایی از دیدگاه سه نسل از خانواده‌ای است که در کوهستان زندگی می‌کنند. ونس در خاطراتش از زندگی خودش به عنوان یک عضو نیروی دریایی گفته که چطور تبدیل به یک دانشجوی حقوق می‌شود که امیدوار است زادگاه ناامیدکننده‌اش را پشت سر بگذارد.

محبوبیت کتاب یکی از دلایلی است که احتمال موفقیتش را در اسکار می‌دهیم. به علاوه‌ سه اسم بزرگ یعنی ایمی آدامز و گلن کلوز جلوی دوربین و ران هاوارد کارگردان. رای‌دهندگان آکادمی معمولا به آثار هاوارد علاقه نشان می‌دهند. البته هنوز فیلم اکران نشده و همه چیز بستگی دارد که چه نقدهایی روی آن نوشته شود. اگر ستاره‌هایش به اندازه نباشد از دور رقابت خارج می‌شود. تا دو سه هفته‌ دیگر از نتفلیکس و چند سالن سینما پخش خواهد شد.

*** منک / کارگردان: دیوید فینچر / بازیگران: گری اولدمن، لی‌لی کالینز
یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های امسال آخرین ساخته‌ دیوید فینچر است که تا به حال دستش به اسکار نرسیده و شش سال بعد از «دختر گمشده» که اسکار به آن توجهی نکرد حالا با فیلم «منک» به میدان بازی برگشته است. آخرین فیلمی که از فینچر در اسکار حضور داشت «شبکه اجتماعی» بود. «منک» یک فیلم زندگینامه‌ای سیاه و سفید درباره‌ فیلمنامه‌نویس مشهور دائم‌الخمر هالیوود هرمان جی.منکیه‌ویچ است که گری اولدمن نقشش را بازی می‌کند و احتمال نامزدی اولدمن هم برای بازی در این نقش بالاست.

از آن نقش‌ها و فیلم‌هایی که اسکار عاشقشان است. فیلم بر محور رابطه پرفراز و نشیب منکیه‌ویچ با اورسن ولز کارگردان است در شرایطی که می‌خواهند فیلمنامه‌ فیلم «همشهری کین» را به اتمام برسانند. خود فیلمنامه‌ فیلم «منک» هم پیچش خاص خودش را دارد چون توسط پدر دیوید فینچر، جک فینچر درست قبل از مرگش نوشته شده است. این فیلم درباره‌ فیلمسازی و سینماست و بالاتر از آن فیلمی درباره‌ بزرگترین فیلمی است که در هالیوود ساخته شده است. به علاوه فیلم با وسواس زیاد درست شبیه فیلم‌های کلاسیک هالیوودی دهه‌ ۴۰ ساخته شده است. امکان ندارد که اسکار آن را نادیده بگیرد. فیلم در عرض یک ماه آینده پخش خواهد شد.

*** اخبار جهان / کارگردان: پل گرین‌گراس / بازیگران: تام هنکس، الیزابت مارول
آخرین فیلم پل گرین‌گراس سال ۲۰۱۸ اکران شد. «۲۲ جولای» چندان فیلم موفقی در فصل جوایز نبود در عوض دو فیلم قبل‌تر از آن سال ۲۰۱۳ گرین‌گراس «کاپیتان فلیپس» را ساخته بود که نامزد شش جایزه‌ اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم شد. این کارگردان انگلیسی از آن دسته فیلمسازانی است که همیشه فیلم‌هایش جالب توجه هستند. فیلم جدیدش یک وسترن جاده‌ای است اقتباسی از رمانی نوشته‌ پولت جیلز درباره‌ یک کهنه‌سرباز جنگ‌های داخلی آمریکا که همسرش را از دست داده است و قبول می‌کند در یک سفر طولانی و خطرناک همراه یک دختر ده ساله‌ یتیم بشود.

سفری که در نهایت زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. همکاری قبلی گرین‌گراس و تام هنکس مورد توجه اسکار قرار گرفته بود و «آخرین اخبار» هم یکی از اسکاری‌ترین فیلم‌های این فهرست است. یونیورسال تقریبا اکران همه‌ فیلم‌هایش را به تعویق انداخت به جز این یکی و از همین می‌توانیم نتیجه بگیریم که آن‌ها شانس زیادی برای فیلم قائل بودند که نامزد اسکار بهترین فیلم شود. قرار است ۲۵ دسامبر فیلم در سینماها اکران شود.

*** سرزمین آواره‌ها / کارگردان: کلوئه ژائو / بازیگران: فرانسیس مک‌دورمند و…
این سومین فیلم بلند کلوئه ژائوست. فیلم درباره‌ زنی ۶۰ ساله است که اموالش را در رکود بزرگ اقتصادی اواخر دهه‌ اول قرن بیست و یکم از دست داده و شوهرش هم فوت کرده و شغلی هم ندارد و پس از این اتفاقات رهسپار سفری به سوی غرب آمریکا می‌شود. او در یک ماشین ون روزگار می‌گذراند. فرانسیس مک‌دورمند در نقش فرن بازیگر اصلی فیلم سرزمین آواره‌ها است. مک‌دورمند را بابت حضور در آثاری چون «فارگو» و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» می‌شناسیم؛

او بابت هر دوی این نقش‌ها برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. فیلم درست از وقتی که در اولین جشنواره‌های مهم پاییزی به نمایش درآمد تبدیل به یکی از آثار پیشتاز امسال شد و توانست جوایز اصلی جشنواره‌های تورنتو و ونیز را از آن خودش کند. در ضمن تا امروز بیشترین نقد مثبت را میان فیلم‌های سال ۲۰۲۰ دریافت کرده است. شانس فیلم خیلی زیاد است. ژائو به تنهایی می‌تواند در چهار رشته‌ تدوین، کارگردانی، فیلمنامه و بهترین فیلم نامزد جایزه‌ اسکار شود که رکوردی برای یک فیلمساز زن محسوب می‌شود.

*** شبی در میامی / کارگردان: رجینا کینگ
«شبی در میامی» اولین فیلم رجینا کینگ در مقام کارگردان است که او را به عنوان بازیگر برنده‌ اسکار فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» می‌شناسیم. این فیلم اقتباسی از نمایشنامه‌ای نوشته‌ کمپ پاورز است. فیلم با جزئیات روایت می‌کند که سال ۱۹۶۴ در گردهمایی بزرگی با حضور کاسیوس کلی (که او را بیشتر به نام محمدعلی کلی می‌شناسیم)، مالکوم ایکس، جیم براون و سام کوک چه اتفاقی افتاد. این گردهمایی در هتل میامی اتفاق افتاد بعد از اینکه محمدعلی کلی توانست سونی لیستون را در مسابقه‌ بوکس شکست دهد.

فیلم در جشنواره‌ ونیز نقدهای مثبت زیادی دریافت کرد. البته رکوردی هم به نام خودش ثبت کرد. این اولین فیلم از یک زن آفریقایی-آمریکایی بود که تا به حال در جشنواره‌ ونیز می‌توانست حضور پیدا کند. آمازون پول زیادی داد تا صاحب فیلم شود. با توجه به اینکه سه سال است آمازون در رقابت‌های اسکار بهترین فیلم حضور نداشته به نظر می‌رسد روی فیلم کینگ خیلی حساب کرده‌اند. فیلم قرار است روز کریسمس اکران شود و ۱۵ژانویه هم روی سرویس آمازون پرایم قرار بگیرد.

*** انگاشته / کارگردان: کریستوفر نولان / بازیگران: جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون
این بهترین فیلم نولان نیست ولی خب مارتین اسکورسیزی هم برای بهترین فیلمش برنده‌ اسکار نشد. به هر حال در سالی که سینماها راکد بودند این یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی بود که روانه‌ اکران سینماها شد. فیلم داستان یک مامور بی‌نام سیا را روایت می‌کند که در کیف با لباس مبدل مشغول انجام عملیاتی است و توسط نیروهای روس دزدیده و شکنجه می‌شود.

ویکتور که رئیس اوست بعدتر توضیح می‌دهد که هدف اصلی این عملیات برای یک ساختار مخفی به نام «انگاشته» است. در واقع دو جاسوس بین‌المللی باید برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم درگیر توطئه‌هایی می‌شوند. یکی از فناوری‌هایی که با آن برخورد می‌کنند امکان وارونگی زمان را به بشر می‌دهد. مثل سایر آثار نولان بازی با زمان و روایت متکلف داستان از ویژگی‌های فیلم هستند. منتقدان فیلم را به لحاظ بصری تحسین کرده‌اند اما معتقدند که داستان و فیلمنامه‌اش چندان کامل و رضایت‌بخش نیست. به هر حال در سالی که فیلم کم داریم بعید نیست نامزد اسکار شود.

کدخبر: ۳۵۸۲۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر