کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۰۵۹
تاریخ خبر:

یک فهرست جالب از ماشین فضایی‌های بازار ایران!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر‌| بسیاری آنها را زشت می‌دانند و ابایی از متلک ‌گفتن به رانندگان‌شان ندارند. برخی که خوش‌بین‌ترند می‌گویند این خودروها خیلی هم خوب هستند منتها در دیگر کشورها نه برای بازار ایران که شرایط خاص خودش را دارد‌ اما طیفی از خریداران خودرو همیشه سراغ این خودروها را می‌گیرند یعنی گزینه‌هایی که طراحان‌شان در سودای ساختارشکنی بوده‌اند و محصولی را خلق کرده‌اند که بیش از هر عامل دیگری نشان‌دهنده متفاوت ‌بودن خودرو است؛ با استفاده از خطوط تیز و شکسته فراوان؛ قوس‌های ستون‌ها و فرم هندسی پیچیده گرافیک چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره. بسیاری از این موارد بازار کارکرده خوبی ندارند پس بهتر است با نیت استفاده طولانی‌مدت به سراغ‌شان بروید.

‌*** ۸۵۰ میلیون / نیسان جوک پلاتینیوم - مدل ۲۰۱۷
نیسان ژاپن وقتی این کراس‌اوور عجیب و غریب را با سرمایه‌گذاری سنگین در دفتر انگلیسش توسعه داد تاحدی به موفقیت آن امیدوار بود اما بیایید قبول کنیم فروش فقط ۲۱۵ هزار دستگاهی آن هم در بازاری رقابتی و شلوغ مثل آمریکا یعنی یک برد که هر برندی را هیجان‌زده می‌کند. حالت تخم‌مرغی بدنه شاید این تصور را به ذهن متبادر کند که جوک خودرویی به شدت تنگ و نشستن در آن عذاب‌آور است اما اینطور نیست و با صندلی‌های بزرگ و جادار در عقب مواجهیم. اگرچه گشتاور رقیب اصلی این خودرو یعنی تویوتا CHR بالاتر است اما جوک با وزنی که ۴۰۰ کیلوگرم کمتر است شتابی برابر عرضه می‌کند. اگر خواهان خرید کراس‌اوور پرقدرت هستید می‌توانید به سراغ جوک اسپرت ۱۹۰ اسبی بروید. جوک پلاتینیوم قدرتی برابر با جوک اسکای‌پک دارد اما از آپشن‌هایی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نقطه کور و تغییر لاین، گرمکن صندلی‌های جلو و سنسور باران بهره می‌برد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۱ متر
وزن:۱۱۷۲ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۵۴ لیتر
قدرت موتور: ۱۱۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

*** ۵۳۰ میلیون / سانگ‌یانگ اکتیون - مدل ۲۰۱۳
اکتیون ‌ زمانی به ایران آمد که مدت‌ها بود کیا و هیوندای قاپ عاشقان کوراندو و موسو را دزدیده بودند و این شاسی‌بلند کره‌ای با فرم عجیب طراحی ستون عقب و چراغ‌های جلو نتوانست چیزی برای گفتن در برابر توسان و اسپورتیج داشته باشد. اما این روزها به‌رغم گذشتن چند سالی از حضورش این خودرو ارزش خرید بیشتری نسبت به توسان و اسپورتیج دارد و می‌توانید با خیال راحت به دوام موتور آلمانی و گیربکس آمریکایی‌اش مطمئن باشید. اکتیون یک سانگ‌یانگ اصیل است و کیفیت سواری‌اش را در مسیرهای آفرودی می‌توانید حس کنید؛ جایی که سیستم دو دیفرانسیلش پایداری کم‌نظیری را از خود به نمایش می‌گذارد. سانگ‌یانگ به استحکام کابین این خودرو هم توجه ویژه‌ای داشته و اکتیون در تصادفات بیشتر از رقبایش از سرنشینان محافظت می‌کند. قطعات این خودرو در بازار به شدت کمیاب است و به خصوص اگر گیربکس دچار مشکل شود به دردسری اساسی گرفتار شده‌اید! مصرف سوخت اکتیون هم با توجه به وزن نزدیک به دو تنش بالاست.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۹۳۶ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۲۱ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۱٫۳ لیتر
نوع موتور: ۲٫۳ لیتری

*** ۹۰۰ میلیون/ تویوتا پریوس تیپ C - مدل ۲۰۱۷
پریوس جدید نسبت به پریوس‌های قبلی به مراتب زیباتر به نظر می‌رسد و می‌توان حس و حال همیشگی تویوتا را بهتر در آن تشخیص داد اما هنوز هم با چراغ‌های باریک و شیشه دوگانه در نمای عقب برای بسیاری از افراد نامانوس به نظر می‌رسد. سواری پریوس در بین خودروهای هم‌قیمتش یکی از بهترین‌هاست و نرمی آن در کنار صندلی‌های بزرگ و فضای کافی حتی برای افراد قدبلند را تا مدت‌ها فراموش نخواهید کرد. پریوس با توان اندک موتور و ظرفیت پایین باتری‌ها اصلاً خودروی مناسبی برای مسافرت‌های برون‌شهری نیست و حتی مزیت مصرف سوخت پایینش را هم از دست می‌دهد‌ اما ساختار پیشرانه و سیستم سوخت‌رسانی‌اش کاملاً متناسب ترافیک شهرهای شلوغ است. در تیپ C این خودرو که نسخه فول آن حساب می‌شود، می‌توانید از آپشن‌هایی همچون پنج کلید و هفت رادار سراغ بگیرید. هزینه‌های نگهداری بالا و کمبود تعمیرکاران آشنا با موتور پیچیده پریوس از ضعف‌های اساسی آن هستند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۳۹۴ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۷ لیتر
قدرت موتور: ۱۲۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۳٫۳ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

*** ۶۶۰ میلیون / هیوندای ولوستر - مدل ۲۰۱۶
در بین ارزان‌ترین خودروهای کوپه بازار هیوندای کوپه خیلی قدیمی و پراستهلاک و کیا سراتو کوپه هم خیلی معمولی و ساده است. در اینجاست که ولوستر با غرور وارد می‌شود و توجه خریداران جوان‌تر را به سمت خود جلب می‌کند. به‌رغم آنکه پیش‌بینی می‌شد بازار ایران اقبال چندانی به این هاچ‌بک عجیب سه‌در نشان ندهد اما ولوستر فروش خوبی را در بازار تجربه کرد و اکنون در رنگ‌های مختلف فروش مناسبی در بازار کارکرده‌ها را دارد. اگر راحتی رانندگی برای‌تان مهم است، بهتر است سراغ اکسنت یا i20 بروید اما اگر خواهان سواری اسپورت و پرشتاب هستید ولوستر گزینه‌ای عالی در این بازه قیمتی خواهد بود که نسبت به نسخه‌های مونتاژی هیوندای متریال کابینش کیفیت بهتری دارد. ولوستر یکی از بدترین خودروهای کره‌ای در یافتن قطعات پس از فروش است و گرانی قطعاتش هم در بازار زبانزد است. اگر خواهان خرج کردن برای خودروی عزیزتان نیستید بهتر است دور ولوستر را خط بکشید.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۲ متر
وزن: ۱۲۹۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۲۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۴ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

*** ۷ میلیارد / ب.ام.و i8 - مدل ۲۰۱۵
آی ایت خودرویی برای استفاده روزمره در ایران نیست و بیشتر شبیه ‌ لباس پلوخوری‌ای می‌ماند که در مهم‌ترین مراسم‌‌ می‌پوشید. با توجه به گذشت مدت زمانی طولانی از واردات آی ایت به ایران این روزها هزینه‌های جانبی‌اش بالاست و به خصوص باید به فکر تعویض باتری باشید که خیلی گران است و برای تامینش هم باید به نمایندگی‌های ب.ام.و در کشورهای همسایه بروید. این هیولای مدرن تنها نماینده پروژه آی نکست ب.ام.و است که به ایران راه یافته از این رو فرم چراغ‌ها و درهایش یک سر و گردن از بقیه اسپرت‌های پریمیوم بازار بالاتر است. هر آپشنی بخواهید در این خودرو موجود است؛ از نقطه کور و تغییر لاین گرفته تا هشدار تصادف از جلو و رادار تابلوخوان. ب.‌ام.‌و از فناوری بازیابی انرژی ترمز که پیش‌تر در خودروهای فرمول یک استفاده می‌شد، بهره گرفته است. در این سیستم نیروی هدررفته ناشی از ترمز گرفتن به پکیج باتری‌ها تزریق می‌شود.

ظرفیت: ۴ نفر
طول:۴٫۶ متر
وزن: ۱۵۶۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۱۵۴ لیتر
قدرت موتور: ۳۵۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۲٫۱ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵لیتری توربو

*** ۷۲۰ میلیون / کیا سول - مدل ۲۰۱۳
سول از همان اول خودرویی بود که با توجه به سیلقه مشتریان آمریکایی کیا ساخته شده بود از این رو طبیعی بود که در ایران از همان اول با بی‌مهری روبه‌رو و به قوطی کبریت ملقب شود! اما سول نسبت به دیگر ام‌پی‌وی‌های کره‌ای همچون کیا کارنز از این مزیت برخوردار است که فضای داخلی جادارتری دارد؛ طراحی‌اش به‌روزتر است و البته با افت قیمتی کمتری در بازار روبه‌رو می‌شود. سول‌سوارها معمولاً از کیفیت بالای قطعات این خودرو، آپشن‌های زیاد و مصرف سوخت پایینش خیلی تعریف می‌کنند. با این حال سواری این خودرو نسبت به دیگر ام‌پی‌وی‌ها کوبش بیشتری دارد و نباید انتظار سواری نرمی از آن به خصوص در مسیرهای بلندمدت را داشته باشید. کابین سول نسبت به ون‌های روز کابین چندان آرامی نیست و به طرز عجیبی صدای موتور به کابین نفوذ پیدا می‌کند. موتور این خودرو جزو موتورهای تنفس طبیعی پربازده‌ای است که اذیت‌تان نخواهد کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۱ متر
وزن: ۱۲۴۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۶۸۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۲۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۹ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

*** ۱٫۵ میلیارد / تویوتا CHR بنزینی تمام چرخ متحرک لانژ - مدل ۲۰۱۸
سی‌اچ‌آر یکی از بهترین کراس‌اوورهای کوچک اسپرت بازار ایران است که اگر قید فضای داخلی جادار و قدرت بالای پیشرانه را بزنید می‌تواند گزینه‌ به شدت جذابی باشد. این خودرو به فاصله اندکی پس از معرفی جهانی به ایران وارد شد و به سرعت مورد استقبال بازار قرار گرفت. این کراس‌اوور ژاپنی در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود و نسخه هیبریدی آن هم موجود است اما اگر بودجه‌تان برسد تیپ بنزینی چهارچرخ متحرک لانژ بهترین گزینه است که نسخه فول آپشن آن محسوب می‌شود و به امکاناتی همچون رادار تصادف جلو (با ترمز اضطراری و کروز هوشمند)، رادار تشخیص عابر، رادار تصادف عقب (RCTA)، رادار نقطه کور (BSM)، رادار تغییر لاین (LDW) و رادار تابلوخوان مجهز است. میدان دید کم راننده و سرنشینان از مهم‌ترین نقاط ضعف سی‌اچ‌آر است که در مسیرهای طولانی‌مدت خستگی‌آور است. به دلیل تعداد بالای CHR حاضر در ایران هم وضعیت خدمات پس از فروش و هم قطعات یدکی آن خوب است و دغدغه‌ای از این جهت نخواهید داشت.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۵۱۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۳۸ لیتر
قدرت موتور: ۱۱۶ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۳ لیتر
نوع موتور: ۱٫۲ لیتری توربو

*** ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون / لوتوس الیزه اس - مدل ۲۰۱۶
لوتوس الیزه نسل سوم در دو نسخه ۲۲۰ کاپ و S به ایران آمد که اولی از کیت مخصوص فیبر کربن بدنه و بال عقب بهره می‌برد. نسخه اس الیزه به تعداد بیشتری وارد ایران شد و اکنون در رنگ‌های مختلف در نمایشگاه‌های تهران قابل خریداری است. این رودستر انگلیسی اگرچه از نظر طراحی داخلی شبیه پژو ۴۰۵ است و سادگی بیش از حدش اعصاب‌تان را خرد خواهد کرد اما هماهنگی بالایی بین فرم عجیب بدنه‌ و سیستم فنی‌اش را به نمایش می‌گذارد. بهتر است بگوییم که الیزه خودروی مسابقه‌ای است که مجوز تردد شهری گرفته چون ترکیب دیفرانسیل عقب، جعبه دنده شش سرعته دستی و پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربوی ۲۱۷ اسبی یکی از ایده‌آل‌ترین‌ گزینه‌های موجود برای عاشقان شتاب در ایران را پیش رو قرار می‌دهد. اگر نگران پرواز کردن این رودستر انگلیسی سبک در سرعت‌های بالا هستید بهتر است دکمه DPM را بزنید تا پایداری خودرو به طرز شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کند.

ظرفیت: ۲ نفر
طول: ۳٫۸ متر
وزن: ۹۲۴ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۲۴۵ لیتر
قدرت موتور: ۲۱۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۵ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری توربو

توضیحات

نیسان جوک پلاتینیوم - مدل 2017

توضیحات

سانگ‌یانگ اکتیون - مدل 2013

توضیحات

تویوتا پریوس تیپ C - مدل 2017

توضیحات

هیوندای ولوستر - مدل 2016

توضیحات

ب.ام.و i8 - مدل 2015

توضیحات

کیا سول - مدل 2013

توضیحات

تویوتا CHR بنزینی تمام چرخ متحرک لانژ - مدل 2018

توضیحات

لوتوس الیزه اس - مدل 2016

کدخبر: ۳۹۷۰۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر