کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۱۵۹
تاریخ خبر:

یک عاشقانه بی‌کلام از مرد سپید

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | هفته پر‌تب‌و‌تابی را در موسیقی ایران گذراندیم، هفته‌ای که به طرزی عجیب و باورنکردنی تمام موسیقی زیرزمینی ایران به جان هم افتادند که امکان پرداخت به حاشیه‌هایشان نیست، اما این اولین‌بار بعد از حداقل یک‌دهه است که زیرزمینی‌ها تا این حد باهم جنگ و جدال داشتند و کل‌کل‌هایشان به گوش همه رسیده.

که البته به‌نظر می‌رسد این جنگ و جدل‌ها در ادامه لایو‌های بی‌محابای چندوقت اخیر کرونایی باشد که حالا سر باز کرده و برون‌ریزی‌های جامعه رپ به این شکل درآمده است. اما از این‌ها که بگذریم یکی دیگر از اتفاقات مهم موسیقی در این هفته بحث کرونا و آغاز کنسرت‌ها بود که کم‌کم با سازوکاری جدید قرار است دوباره به‌راه بیفتند.

در این چهارماه کرونایی عملا ثابت شد که کنسرت‌های آنلاین تنها یک راهکار مقطعی داشتند و سود اقتصادی برای برگزارکنندگان درکار نبود. در این مدت بسیاری از هنرمندان خانه‌نشین شده‌اند و برای معیشتشان مشکلاتی پیش آمده که حالا دیگر با این اوصاف راهی به غیر از راه‌انداختن چرخ کنسرت‌ها وجود ندارد.

محمد اللهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی در گفت‌وگویی عنوان کرده است: «در دو‌جلسه‌ای که در ۴۵روز گذشته با سالن‌های برگزاری و شرکت‌های برگزارکننده اجراهای صحنه‌ای یا کنسرت داشتیم، پیش‌بینی کردیم که احتمالا بتوانیم تا ۵۰درصد از ظرفیت سالن‌ها را استفاده کنیم و برای ۵۰درصد از سالن بلیت‌فروشی صورت بگیرد؛ بنابراین قرار شد اگر یک خانواده دونفره یا چهارنفره، بلیت خریداری کنند و کنار هم بنشینند، دوصندلی از سمت راست و دوصندلی از سمت چپ خالی خواهد ماند تا فاصله اجتماعی حفظ شود و تراکم جمعیت اتفاق نیفتد.»

اللهیاری تاکید دارد: «قرار شده است فاصله زمانی برگزاری کنسرت‌ها در یک‌روز، دوساعت باشد تا اگر قرار باشد در یک ‌شب و در یک‌ سالن، دو اجرا برگزار شود، جمعیت اجرای اول بدون عجله خارج شوند و تماشاچیان اجرای دوم با آرامش و بدون ازدحام وارد سالن شوند. همچنین پیش از ورودی سالن‌ها، کارشناس بهداشت و پزشک اورژانس مستقر هستند و فرایند تب‌سنجی و میزان سنجش اکسیژن خون افراد صورت می‌گیرد.

اگر سالن‌ها بتوانند از پس هزینه‌ها بربیایند، موضوع استفاده از دوربین‌های حرارتی نیز می‌تواند مد نظر قرار بگیرد. گروه باید ساندچک خود را دوساعت پیش از آغاز اجرا تمام کرده باشد و اعضای گروه باید حین تمرین نیز از ماسک استفاده کنند.» قرار است مسئولان سالن‌ها، اقدام به ضدعفونی سالن‌ها کنند و علاوه بر آن استفاده از ماسک برای مخاطبان اجباری شده است.

از همه این‌ها که بگذریم این هفته چند تک‌قطعه قابل شنیدن هم در سایت‌های دانلود و پخش قرار داده شد که شاید شنیدنشان خالی از لطف نباشد. مهم‌ترین قطعه هفته قطعه بی‌کلامی ‌است که به مناسبت هفتادوچهارمین سالگرد تولد بابک بیات با نام «مرد سپید» منتشر شده. این قطعه که از ساخته‌های خود بیات است با تنظیم علی موثقی و نوازندگی علی جعفری پویان و علیرضا میرآقا که دونوازنده شناخته‌شده موسیقی ایران هم هستند، به بازار آمده.

این خبری خوش برای طرفداران موسیقی دهه پنجاه و به‌ویژه بابک بیات است. نیما رمضان(گیتاریست و یکی از موسسان گروه کامنت و سرپرست گروه بالزن) هم دو قطعه بی‌کلام شنیدنی تولید کرده که اگر طرفدار موسیقی نوگرا باشید و فضاهای الکترونیک و امبینت را دوست داشته باشید، حتما از شنیدن این دوقطعه که در نوع خود آثار متفاوتی هم هستند، لذت خواهید برد.

بابک جهانبخش هم قطعه‌ای با نام «حیف» منتشر کرده که مطمئنا برای طرفداران موسیقی پاپ می‌تواند جذاب باشد. یادتان باشد در یکی‌دو شماره آینده حتما به شرح و تفصیل درمورد جهانبخش و آثارش خواهم نوشت و اینکه چطور گوشه‌ای از موسیقی ایران را پر کرده که حالاحالاها جایش پر نمی‌شود. قطعه بعدی مربوط به رضا صادقی است که در میان آثار صادقی هم می‌تواند متفاوت باشد.

یک شش‌و‌هشت محض که بیشتر شما را یاد آثار قدیم صادقی می‌اندازد. نام کار جدید صادقی «رد پا» است و او در کاور این آهنگ سوار بر یک کامیون نارنجی‌رنگ است که با حال‌و‌هوای قطعه هم همخوانی دارد و در نوع خود جالب است. برای طرفداران موسیقی راک و متال هم قطعه «بهت» را از شهاب صادقی که تا امروز دو‌قطعه هم بیشتر از او منتشر نشده، پیشنهاد می‌کنم. شاید از شنیدنش لذت بردید.

کدخبر: ۳۳۴۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر