کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۴۱۳
تاریخ خبر:

یک شگرد بی‌کلاس برای فروش اینترنت ADSL و TD-LTE

روزنامه هفت صبح‌، گروه بازار | ‌صدایی ضبط‌شده حداقل هفته‌ای یک‌بار شماره خانه ما را می‌گیرد و بعد از کمی ‌مقدمه‌چینی، مژده می‌دهد که می‌توانیم با فشاردادن کلید یک، سرویس جدید و باکیفیت اینترنت بخریم. این اتفاق در دوسال گذشته مدام تکرار شده است.طوری که تمام حافظه دستگاه منشی تلفنی‌مان ‌ به شکل کامل توسط همین صدای اعصاب‌ خردکن تبلیغاتی اشغال شده است.

بگذارید صادقانه بگویم؛ حتی روش تبلیغ سرویس‌شان هم بی‌کلاس است. مثلا به‌جای اینکه بگویند چی می‌فروشند یا مزیت رقابتی خودشان را تبلیغ کنند، تلاش می‌کنند زیرآب‌ شرکت مخابرات منطقه را بزنند و می‌گویند: «با توجه با اعلام نارضایتی تعداد زیادی از مشترکان در منطقه مخابراتی شما… لاب‌لاب‌لاب!»

تصمیم گرفتم به شماره اعلام‌شده در آگهی زنگ بزنم. تماسم توسط یک کارشناس فروش پاسخ داده شد. توضیح دادم با وجود اصرار زیادشان در دوسال گذشته، ما خیال خرید اینترنت ADSL نداریم چون از سرویس‌های جدیدتر استفاده می‌کنیم. چندثانیه بعد کسی از پشت تلفن خیلی صادقانه عذرخواهی کرد و گفت خیالم راحت باشد، شماره‌ام از فهرست تماس‌ها حذف شده.

تصمیم داشتم یادداشتی بنویسم و در آن به بقیه توصیه کنم، می‌توانند مشکل مشابهشان را حل کنند اما دیشب همان صدا با متنی جدید و شماره‌ای نو روی دستگاه منشی تلفنی‌مان ضبط شده بود و ماهان‌نت از ما دعوت می‌کرد اینترنت TD-LTE بخریم. سری به سایت‌شان زدم. خیلی زود متوجه شدم سرویسی که می‌فروشند آنقدر خوب نیست تا مشتری عادی داشته باشد. برای همین مجبور می‌شوند خودشان کلی پول بدهند و با برقراری تماس‌های تلفنی به شکل رندوم دنبال مشتری جدید بگردند. این نوشته ثابت می‌کند چرا سرویس‌های اینترنتی ماهان‌نت بدون مشتری باقی ماند‌ه‌اند.

*** وضعیت تعرفه‌ها در سرویس ADSL
روش ADSL قدیمی ‌شده اما هنوز دود از کنده بلند می‌شود. به‌ طور خاص اگر خودتان صاحبخانه باشید، می‌توانید روی ADSL حساب باز کنید. ارزان‌ترین بسته اینترنت ADSL ماهان‌نت ۲۲هزار تومان است. در ازای این پول آنها به شما یک بسته ۱۲گیگابایتی ۳۰روزه با سرعت ۱۰۲۴کیلوبیت در ثانیه می‌فروشند.

روی ۱۲گیگابایت علامت زده‌اند برای سرویس بین‌الملل والا کل مجموعه ۲۴گیگابایت است. اگر این بسته را برای سه‌ماه بخواهید، قیمتش می‌شود ۶۶هزار تومان. در حالت شش‌ماهه خرجتان ۱۲۵‌هزار و ۴۰۰ تومان می‌شود و در حالت یک‌ساله باید ۲۳۷‌هزار و ۶۰۰تومان پول بدهید. بگذارید باهم صادق باشیم. سرعت ۱۰۲۴ کم است، خیلی کم. پس بیایید برویم سراغ حداقل سرعت توصیه‌شده فعلی یعنی ۴۰۹۶(همان چهارمگابایت در ثانیه خودمان). خرید این بسته در حالت یک‌ماهه با حجم ۸۲ گیگابایت، ۵۵‌هزار تومان می‌شود.

سفارش این بسته به صورت سه‌ماهه می‌شود ۱۶۵‌هزار تومان. در حالت شش‌ماهه باید ۳۱۳‌هزار تومان و در حالت یک‌ساله باید ۵۹۴‌هزار تومان پول بدهید.آنهایی که اهل دانلود و بازی آنلاین و کلا اهل راحتی باشند اما احتمالا بسته ۱۶مگابیتی ماهان‌نت توجهشان را جلب می‌کند. در این حالت می‌توانید بسته‌ای با حجم ماهیانه ۶۲گیگابایت(اگر قول بدهید به سایت‌های داخلی سر بزنید، حجم بسته تا ۱۲۴گیگابایت افزایش پیدا می‌کند) بخرید که قیمت یک‌ماهش ۸۴‌هزار تومان است.

‌ ماهان‌ نت‌ یک بسته ۴۲۵گیگابایتی با سرعت ۱۶مگابیت بر ثانیه دارند که برای خرید آن به شکل ماهانه باید ۱۱۰‌هزار تومان پول بدهید. در حالت سه‌ماهه قیمت خرید اشتراک به ۳۳۰‌هزار تومان می‌رسد. مبلغ اشتراک‌های شش‌ماهه و یک‌ساله هم ۶۲۷‌هزار تومان و یک‌میلیون و ۱۸۸‌هزار تومان است. ‌‌

*** چرا از ماهان‌نت اینترنت ADSL نمی‌خرم؟
شیطنت را می‌توان در مدل تعرفه‌گذاری اینترنت ADSL ماهان‌نت احساس کرد. به این معنی که آنها قبل از تماس گرفتن با منزل من و شما، جدول تعرفه‌های مخابرات را کنار دست‌شان گذاشته‌اند و تمام تلاش‌شان را به‌کار گرفته‌اند تا قیمت‌ها و بسته‌ها را به قصد وسوسه‌شدن مشتری تعیین کنند.

با این حال اختلاف قیمت یا تنوع بسته‌ها آنقدر زیاد نیست که بتواند تعیین‌کننده باشد. نکته مهم این است که سقف سرعت در ADSL ماهان‌‌نت ۱۶مگابیت بر ثانیه خواهد بود اما در مخابرات می‌توانید سرویس ۲۰، ۳۰ و ۵۰مگابیت بر ثانیه هم سفارش دهید. کف سرعت اینترنت ADSL مخابرات هم از دومگابیت بر ثانیه شروع می‌شود. آنها تنها با ۲۰‌هزار تومان در ماه ۴۰گیگابایت ترافیک بین‌الملل و ۱۶۰گیگابایت ترافیک داخلی می‌فروشند. همین اول(لااقل از نظر اقتصادی) شکست خوردی ماهان‌نت عزیز!

بقیه اشتراک‌ها چی؟ ببینید! در میان پیشنهاد‌های مخابرات یک بسته ۱۶مگابیت بر ثانیه‌ای هست با ۷۰۰گیگابایت حجم داخلی و ۱۷۵گیگابایت حجم بین‌الملل که فقط ۸۷‌هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارد. برای اینکه مچ ماهان‌نت را بخوابانیم، می‌توانیم بسته‌ای با سرعت ۲۰مگابیت بر ثانیه و حجم ۳۲۵گیگابایت ترافیک بین‌الملل را بخریم، به قیمت ۱۲۰‌هزار تومان که تنها ۱۰‌هزار تومان از دست‌ودلبازانه‌ترین پیشنهاد ماهان‌نت گران‌تر است.

*** وضعیت تعرفه‌ها در سرویس TD-LTE
آن بالا گفتم، بعد از اینکه ماهان‌نت رضایت داد شماره ما را از فهرست تماس‌های سرویس تبلیغاتی ADSL خارج کند، مسئله حل نشد چون وارد فهرست تماس تبلیغاتی سرویس TD-LTE شدیم. چیزی که ماهان‌نت ادعا می‌کند جدید است اما خود من حداقل سه،‌چهارسال است دارم از آن استفاده می‌کنم. سرویس‌دهنده‌ها زیاد در مورد سرعت این سرویس تبلیغ می‌کنند اما معمولا برای مشتری به شکل شفاف روشن نمی‌کنند که سرعت اینترنتی TD-LTE دقیقا چقدر است.

تنها می‌گویند سرعت شما می‌تواند بین عدد فلان تا فلان باشد. مثلا مبین‌نت می‌گوید به مشترکان خود تا ۴۰مگابیت بر ثانیه سرویس می‌فروشد. این عدد برای مشترکان ایرانسل بین یک تا ۸۰مگابیت بر ثانیه است. ماهان‌نت اینجا هم ناخن‌‌خشکی کرده و سرویس‌های TD-LTE خود را در سه‌ دسته سرعت یک تا پنج‌مگابیتی، دو تا ۲۰‌مگابیتی و دو تا ۴۰مگابیتی می‌فروشد. حتما بعضی‌ها وسوسه‌ می‌شوند سراغ سرویس سوم بروند. در این مدل کمترین‌هزینه یعنی ۹۵‌هزار تومان را باید برای خرید سرویسی با ترافیک ۴۰گیگابایت در ماه پرداخت کرد.
حق انتخاب بسته‌های ۶۰گیگابایتی و ۱۲۰گیگابایتی هم وجود دارد، قیمت این بسته‌ها به ترتیب ۱۱۹‌هزار تومان و ۱۹۹‌هزار تومان تعیین شده است.

*** چرا از ماهان‌نت اینترنت TD-LTE نمی‌خرم؟
سرویس‌دهنده‌ای که وقت و بی‌وقت به تلفن مردم زنگ می‌زند و وسوسه‌شان می‌کند تا بقیه را بی‌خیال شوند و از آنها خرید کنند، حداقل باید از نظر مالی پیشنهادهای وسوسه‌کننده‌ای داشته باشد اما ماهان‌نت ظاهرا خیلی حواسش به این مسئله نبوده است. برای همین آنها ارزان‌ترین بسته اینترنت TD-LTE خود را با حجم ۴۰گیگابایتی، ۹۵هزار و ۴۰۰تومان می‌فروشند در حالی که مبین‌نت(با سرعت دوبرابر در حالت بیشینه) همین بسته را ۵۹‌هزار تومان عرضه کرده است و بسته مشابه TD-LTE در اپراتور ایرانسل ۵۷‌هزار تومان فروخته می‌شود.

اگر کاربری با مصرف معمولی باشید، احتمالا ۷۰، ۸۰گیگابایت حجم ماهانه برایتان کافی است. ماهان‌نت این بسته را ۱۸۰‌هزار تومان می‌فروشد در حالی که بسته ۸۰گیگابایتی مبین‌نت ۱۴۰‌هزار تومان است.وضع برای مشترکان پرمصرف ماهان‌نت به‌مراتب بد‌تر است؛ آنها برای خرید بسته ۱۶۰گیگابایتی باید ۳۰۰‌هزار تومان پول بدهند اما مشترکان مبین‌نت می‌توانند با پرداخت ۱۸۰‌هزار تومان بسته یک‌ماهه ۱۵۰گیگابایتی بخرند. ماهان‌نت عزیز! شما که وقت و بی‌وقت به خانه مردم زنگ می‌زنی و با پیام تبلیغاتی مزاحمشان می‌شوی، خودت بگو چطوری از نظر اقتصادی باید تو را انتخاب کنیم؟

کدخبر: ۲۷۵۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر