کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۴۱۵
تاریخ خبر:

یک روز پر‌حادثه برای چینی‌ها

روزنامه هفت صبح | در حالی که چین به خاطر هنگ‌کنگ و رفتار با اویغورها تحت فشار است، جشن ۷۰ سالگی به قدرت رسیدن حزب کمونیست چین را جشن گرفت و در آن از یکی از قدرتمندترین سلاح های خود رونمایی کرد. در همین روز در هنگ‌کنگ اعتراضات بار دیگر بالا گرفت و با برخورد تند پلیس رو به رو شد. اینجا در مورد این دو اتفاق بیشتر بخوانید:

*** درگیری شدید پلیس با معترضان در هنگ‌کنگ همزمان با جشن ۷۰ سالگی چین کمونیست
دیروز از هنگ‌کنگ خبر رسید همزمان با برگزاری جشن‌های هفتادمین سالگرد به قدرت رسیدن حزب کمونیست چین در روز سه‌شنبه، پلیس با معترضان طرفدار دموکراسی در خیابان‌ها درگیر شده است. بنابر گزارش روزنامه مورنینگ پست هنگ‌کنگ ۳۰ تن در جریان اعتراضات دستگیر شده‌اند و دست کم یک نفر در نتیجه شلیک مستقیم نیروهای پلیس از ناحیه سینه زخمی شده است.

این نخستین باری است که در جریان اعتراضات چهار ماهه در هنگ‌کنگ از گلوله واقعی برای مقابله با معترضان استفاده شده است. پلیس هنگ‌کنگ از توضیح دراین باره خودداری کرده است. منابع بیمارستانی همچنین از مجروح شدن دست کم ۱۵ تن دیگر از معترضان خبر داده‌اند که حال یک تن از آنها وخیم گزارش شده است. مقامات انتظامی هنگ‌کنگ در مقابل گفته‌اند استفاده «شورشیان» از مایعات اسیدی و خورنده علیه پلیس باعث آسیب به چندین مامور و گزارشگر شده است.

در همین حال نیروهای امنیتی با ماشین‌های آب‌پاش و شلیک گاز اشک‌آور سعی در متفرق ساختن معترضانی داشتند که در منطقه اداری و دولتی هنگ‌کنگ اجتماع کرده‌اند. ساختمان مجلس هنگ‌کنگ نیز در پی ناآرامی تخلیه شده است. این برای نخستین بار است که پلیس از گلوله واقعی برای مقابله با تظاهرکنندگان استفاده کرده.

دیروز همچنین بیش از ۱۲ ایستگاه متروی هنگ‌کنگ تعطیل شده‌ و نیروهای امنیتی با حضور در اماکن عمومی این شهر به کنترل کارت شناسایی شهروندان و جست‌وجوی کیف‌های آنها می‌پردازند.معترضان به دولت محلی هنگ‌کنگ پیشتر در فراخوانی خواستار برگزاری تظاهرات در این شهر شده بودند. آنها از روز سه‌شنبه که مصادف با هفتادمین سالگرد استقرار حکومت کمونیستی در چین است به عنوان «روز خشم» یاد کرده‌اند.

این در حالی است که پلیس هنگ‌کنگ برگزاری هرگونه تجمع را در روز سه‌شنبه ممنوع اعلام کرده بود. پلس هنگ‌کنگ روز دوشنبه نسبت به وضعیت «بسیار بسیار خطرناک» در این شهر هشدار داده بود و مقامات محلی معترضان را متهم کرده بودند که قصد دارند دست به خشونت بزنند. دولت محلی هنگ‌کنگ از معترضان به عنوان «شورشگران افراطی» یاد کرده است.کری لام، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ نیز برای شرکت در مراسم سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در پکن به سر می‌برد.

*** قدرتنمایی چین در مراسم رژه نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد حکومت کمونیستی
شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در هفتادمین سالگرد استقرار حکومت کمونیستی در این کشور تاکید کرد که «هیچ نیرویی» نمی‌تواند جلوی پیشرفت چین را بگیرد. رئیس جمهوری چین در حالی در رژه نظامی در میدان تیان‌آنمن شرکت کرد که پکن در ماه‌های اخیر با بحران اعتراضات در هنگ‌کنگ و جنگ تجاری با آمریکا روبه‌رو شده است. شی جین پینگ در مراسم روز سه‌شنبه وعده داد که پیشرفت «صلح آمیز» کشورش همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

او که همچون مائو تسه تونگ، بنیانگذار حکومت کمونیستی چین لباسی یک دست خاکستری به تن داشت اعلام کرد ‌ کشورش سیاست اصلاحات اقتصادی را دنبال خواهد کرد. جیانگ زمین و هو جینتائو، دو رئیس جمهوری سابق چین نیز در کنار شی جین پینگ در مراسم روز سه‌شنبه حضور داشتند.

رئیس جمهوری چین تاکید کرد ‌ ارتش این کشور باید ضمن دفاع از استقلال و امنیت این کشور با قاطعیت «صلح جهانی» را تضمین کند.
وی در بخشی از سخنان خود بر لزوم حفاظت از «ثبات و رونق اقتصادی» هنگ‌کنگ و ماکائو تاکید کرد. شی‌جین پینگ همچنین از ادامه توسعه روابط صلح‌آمیز با تایوان سخن گفت. او با این حال اعلام کرد ‌ پکن سیاست تلاش برای «اتحاد کامل میهن» را دنبال خواهد کرد. سخنانی که از جانب مقامات چین اغلب برای اتحاد چین و تایوان بیان می‌شود.

مراسم سالگرد تأسیس حکومت کمونیستی چین با رژه یگان‌های بی‌شمار سربازان، نمایش هواپیماها و نیز رژه جدیدترین جنگ‌افزارهای چین همراه بود.موشک‌های قاره‌پیما و بالستیک «دی اف ۴۱» (DF-41) از جمله سلاح‌هایی بود که در رژه روز سه‌شنبه به نمایش در آمد. این موشک‌ که قابلیت حمله چند کلاهک هسته‌ای را دارد می‌تواند مسافت بین چین تا آمریکا را طی کند. تحلیلگران چینی می‌گویند این موشک می‌تواند هر نقطه‌ای در جهان را هدف بگیرد. گفته می‌شود این سلاح جدید قابلیت حمل ۱۰ کلاهک هسته‌ای را دارد که می‌تواند در عین حال که هدف خاصی را نشانه بگیرد اما همزمان ۱۰ نقطه مختلف در یک ناحیه پهناور را بزند.

کدخبر: ۲۸۳۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر