کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۸۵۵
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره جنجال محسن و مهشید و ابی

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | این ذات موسیقی پاپ است. عامترین شکل از هنر و صنعت سرگرمی‌ که راه خود را به فرهنگ عمومی‌ مردم باز می‌کند. کنترل موسیقی پاپ خودش سخت‌ترین کارهاست. روزگاری در دولت اول احمدی‌نژاد و درحالیکه وزیر ارشاد وقت آقای صفار هرندی بود و سیاست‌های کنترلی دقیقی بر هنر اعمال می‌شد، ‌پدیده موسیقی پاپ زیرزمینی در سطح جامعه منفجر شد و داستان پارمیدا و ساسی مانکن و هیچ‌کس و بقیه چهره‌های موسیقی زیرزمینی از همان دوران شروع شد.

حتی شهرت محسن چاوشی هم به همان دوره برمی‌گردد. می‌خواهم بگویم موسیقی پاپ پدیده زیبایی الزاما نیست اما فراگیری‌اش حیرت‌انگیز است. بی‌خود نیست که گذر ساسی مانکن در کمپین تبلیغاتی حجت‌الاسلام کروبی پیدا می‌شود و امیر تتلو با حجت‌الاسلام رئیسی ملاقات می‌کند و احمدی‌نژاد در نطق خود در مجلس از شعر معین فکت می‌آورد.

و حالا در دوماهی که از سال ۹۹ می‌گذرد و در فترت کرونایی فرهنگ کشور، ‌زندگی‌مان شده مشکلات و مجادله‌های خواننده‌ها. وضعیت بغرنجی شده است. در کشوری که خواننده‌های پاپ به شکل کلی از تلویزیون و رادیو محرومند، شرایط طوری شده که مهم‌ترین جریان خبرساز فرهنگی کشور مناقشات و مجادلات خواننده‌های عزیز است.

چه این سوی آب چه آن سوی آب،‌چه زنده چه فوت کرده! سال را با بنیامین و شهیار قنبری شروع کردیم و خاطره فرهاد مهراد. همان روزها پای کامران و هومن هم به لایو با خواننده‌های رسمی‌ و مشهور ایرانی باز شد و بعد سروکله احلام محجبه رویت شد و بعدش طوفان تتلو شروع کرد و جنجال‌ها و حاشیه‌هایش که کار را به کمپانی زاکربرگ هم رساند و اینستاگرام مداخله کرد و یوتیوب هم منتفع شد. این وسط خانم آرایشگری هم بود که رفت دوبی و انگلیسی بلغور کرد. دور جدید داستان با محسن چاوشی است و ابراهیم حامدی و جمع کثیری از چهره‌های سینمایی و موسیقی کشور که وارد ماجرا شده‌اند.

یک تعرض از سوی همسر خواننده لس‌آنجلسی به شعری از محسن چاوشی که در اینستاگرام منتشر شده بود آن‌هم در توصیف ذوالفقار حضرت علی(ع)، ‌موج بزرگی درست کرد. آن خانم چاوشی را به ترویج خشونت متهم کرد و با کلماتی زشت مثل عقب‌ماندگی و وحشیگری چاوشی را نواخت. چاوشی هم با متنی مفصل و موزون و البته کمی ‌صقیل جواب او و همسر مشهورش را باهم داد. و بعد همه وارد گود می‌شوند و هیاهویی به پا می‌شود که چشم چشم را نمی‌بیند. آن‌هم در میانه روزهای عزای امیرالمومنین.

موسیقی پاپ را نمی‌شود از بین برد. پرو بال دادن به آن هم مکافات خودرا دارد. متولی‌گری آن هم هزار دنگ و فنگ. پس حداقل بیایید با سلیقه‌های درست، ‌با آدم‌های متخصص واقعی، ‌موسیقی خوب به مردم تحویل دهید،‌ارزشیابی کنید و به آدم‌ها بگویید که کدام موسیقی قابل دفاع است. روش ارزیابی را فرادهید تا امثال ساسی مانکن و رفقای لس‌آنجلسی و برخی همتایان کم مایه داخلی نتوانند گوش وذهن ما را، ‌بچه‌های ما را، ‌این گونه مورد تعرض قرار دهند.

ما قرار نیست در این گزارش موضع‌گیری خاصی داشته باشیم یا بخواهیم کسی را متهم کنیم. فقط درحال روایت کردن یک مجادله اینستاگرامی هستیم که در دو روز گذشته درباره آن بحث‌های زیادی درگرفته است. بنابراین اگر می‌خواهید طرف یکی از این افراد را بگیریم یا به‌دنبال افشاگری خاصی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از ادامه خواندن گزارش صرف نظر کنید.

این گزارش، فقط یک روایت سرگرم‌کننده است و بس! ماجرا از این قرار است که مهشید، همسر ابراهیم حامدی پس از اینکه محسن چاوشی شعری مذهبی را در صفحه‌اش منتشر کرد، مهشید به تندی به او تاخت و نوشت که چرا مثلا در اوج حملات به ناوچه کنارک و اتفاقات اجتماعی دیگر، آن شعر را نوشته. او کنایه‌های فراوانی به هنرمندان به‌قول خودش حکومتی داشت و از رابطه حکومت و فرهنگ و هنرمندان با تندی یاد کرد.

*** پاسخ تندتر چاوشی
محسن چاوشی که معمولا در این‌جور مواقع سکوت می‌کند، ناگهان متن تندی نوشت در متنی که به‌نظر می‌آید توسط خودش نوشته نشده، به ابی و سایر خوانندگان لس‌‌آنجلسی تاخت. چاوشی که توسط گروهی از خبرنگاران موسیقی مانند بهمن بابازاده، فعالیت‌های رسانه‌ای خود را مدیریت می‌کند، در پاسخ شعرگونه خود، به کنسرت خوانندگان لس‌‌آنجلسی در عربستان کنایه زد و نوشت: «تعفن! کج‌فهمی‌ است و روخوانی‌ و هیجان لحظه‌ای دیده‌شدن و البته شنیده‌شدن، غیرِ جغرافیای بد مستِ پُرعربده و کفش‌های طلا یادمان باشد آن دوجفت، دوازده اعدامی بود، زیر پای شما به عربستان.»

ابی، شهرام شب‌پره، شادمهر عقیلی، آرش، اندی، لیلا فروهر و ساسی ازجمله خوانندگانی بودند که در جده عربستان، کنسرت دادند و محسن چاوشی اینگونه آن‌ها را مورد خطاب داد. او در بخش دیگری از نوشته خود به «ابی» لقب عربده‌کش داد و سپس به عارف کنایه زد و نوشت: «یاد عربده‌کشی دیگر افتادم متعارف. همان که پشیمان است مثل … و افتخار می‌کند به کاباره و شهامتِ تهران ندارد!» عارف در یک کنسرت، به مقدسات اسلامی توهین کرد که البته با انتشار متنی، بابت آن عذر خواست .

*** خشم !
این بار مهشید، خشمگینانه‌تر از قبل به محسن چاوشی تاخت و پاسخی تند و تیز داد. او در بخشی از پاسخ خود، کنایه‌ای به چاوشی زد که همیشه پاشنه آشیل او بوده: «ای خواننده ماشینی… اگر من جرات تهران آمدن ندارم، شما که آنجایید و ادعا دارید، چرا جرات کنسرت زنده گذاشتن ندارید؟»

*** معمای یک ویدئو قدیمی
پس از این پاسخ تند، ناگهان ویدیوی از ابراهیم حامدی منتشر شد که کاربران از آن به‌عنوان آشتی‌کنان یاد کردند اما خیلی زود مشخص شد که آن ویدئو برای دوسال پیش است و یکی از مدیربرنامه‌های محسن چاوشی با زیرکی آن را در این کشاکش، منتشر کرد. او در این ویدئو اینگونه گفت: «سلام دوست نازنین. من شما را بسیار دوست می‌دارم و کار‌های شما را بی‌نهایت دوست می‌دارم.» قسمت آخر این پیام که ابی با آواز آن را ‌خواند، بخشی از یکی از ترانه‌های محسن چاوشی بود.

این ویدئو را چه کسی منتشر کرد؟ این شخص «ابوالفضل افشاری» نام دارد که از او به‌عنوان مدیربرنامه‌های در سایه محسن چاوشی یاد می‌شود. فردی متمول، با نفوذ و با ارتباطات بالا که چندسال پیش کار تهیه‌کنندگی یک فیلم سینمایی به نام «اصلا جور درنمیاد» را به‌عهده داشت. صفحه او پر است از عکس‌های دونفره با سلبریتی‌های داخلی و خارجی. از مصطفی زمانی و مهدی طارمی بگیرید تا آرش. ابوالفضل افشاری در پنجمین جشنواره جام جم که اسفند سال ۱۳۹۷ برگزار شد، جایزه بهترین دستاورد ویژه هنری را که برای خوانندگی تیتراژ سریال «سایه‌بان» به چاوشی اهدا شده بود، به نمایندگی از محسن چا‌وشی، از رئیس صداوسیما دریافت کرد.

شایعه است ابوالفضل افشاری چندسال پیش با توجه به ارتباطاتی که با آرش، خواننده آن‌ور آبی داشته، از ابراهیم حامدی خواهش می‌کند به مناسبت تولد محسن چاوشی، یک ویدئو ضبط کند و برای او بفرستد.در آن زمان محسن چاوشی و مدیربرنامه‌هایش اما به‌دلیل آنکه چاوشی در مرز ممنوع‌الکاری بوده و همچنین قصد همکاری مجدد با صداوسیما را داشته، از خیر انتشار آن ویدئو می‌گذرند تا دوباره مجوز فعالیت بگیرند. حالا با برطرف‌شدن مشکلاتشان، آن ویدئو را رو کرده‌اند…

*** بقیه هم آمدند
در میان این بحث‌ها و مجادله‌های بی‌سرانجام، پای برخی هنرمندان نیز به ماجرا باز شد. «مهناز افشار» توئیتی را بازنشر کرد که نشان می‌داد منتقد محسن چاوشی است. او در پاسخ به سوال بهمن بابازاده هم گفت: «من اگر جای مهشید بودم هرگز وارد چنین بحثی با چاوشی نمی‌شدم.»

کدخبر: ۳۲۷۸۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر