کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۵۷۰
تاریخ خبر:

یک دیکشنری جمع و جور برای ایموجی‌ها

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| ‌ این هفته، تلاش کردیم با دسته‌بندی ایموجی‌های پرطرفدار در هفت دسته، به شما بگوییم که معنای هر ایموجی چیست. این کار را به این خاطر انجام دادیم که برخی اوقات در شبکه‌های اجتماعی، افرادی با قصد خیر یک ایموجی را استفاده می‌کنند اما آن ایموجی در عرف عمومی یک معنای دیگر دارد و این موضوع باعث سوء‌تفاهم می‌شود.

البته که ایموجی‌ها هم در نهایت یک زبان هستند و شما ممکن است بین خودتان یک معنای خاص برای یک ایموجی در نظر بگیرید که بین بقیه آن معنا را نداشته باشد. ما در اینجا تلاش کردیم تا نگاهی به معانی داشته باشیم که طراحان برای این ایموجی‌ها در نظر گرفتند و البته یک درک شهودی از معانی که برای این ایموجی‌ها در عرف وجود دارد. بنابراین اگر فکر کردید برخی‌هایش برای شما معنای دیگری دارد، عصبی نباشید و آن را صرفا یک تفاوت در نظر بگیرید.

یک: گروه ایموجی‌‌های خنده


شاید بتوان گفت پرکاربردترین ایموجی‌های جهان، ایموجی اول در ردیف اول (از سمت چپ) است. همان که یک صورتک است با خنده و از چشمان آن اشک آمده است. این ایموجی در انگلیسی به Face with Tears of Joy مشهور است. یعنی «صورتی با اشک‌های شوق یا لذت». در ایران آن را معمولا به عنوان خنده زیاد به کار می‌برند ولی دومین ایموجی بیشتر به این معنا (یعنی خندیدن بسیار) نزدیک است چون معنای آن یعنی از خنده روی زمین افتادن یا به اصطلاح غش کردن. برای خنده بسیار ایموجی سوم از سری ایموجی‌هایی که زبانش بیرون است هم استفاده می‌شود.

در ردیف دوم، از نظر نامگذاری تفاوتی بین ایموجی اول و دوم و ایموجی سوم و چهارم از سمت چپ وجود دارد. اولی و دومی را به عنوان grinning نامگذاری کردند و سومی و چهارمی را به عنوان smile. تفاوت این دو خیلی برای ما (در ایران) مفهوم نیست. گفته‌اند grinning نوعی از خنده است که در آن شما فقط دندان‌هایتان مشخص می‌شود و واقعا نمی‌خندید ولی این توجیه درستی نیست چرا که در دو تای دیگر هم دندان‌ها مشخص است و ما با یک لبخند بدون پیدا شدن دندان‌ها روبه‌رو نیستیم. بنابراین بهتر است که کل این ردیف را به عنوان درجات مختلف خنده دسته‌ بندی کنیم.

ایموجی ردیف سوم را به عنوان رضایتمندی یا satisfied نامگذاری کردند ولی باز هم به نظر یک خنده شدید است و ما در ایران از ایموجی دیگری برای ابراز رضایت استفاده می‌کنیم. (بعدا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد)

ایموجی ردیف چهارم هم که یک صورت خندان با یک قطره آب روی پیشانی است خنده شیرین نامگذاری شده ولی در ایران تقریبا به معنای خنده‌ای است که در آن نوعی شرم و خجالت هم باشد.

معمولا اشتباه پدر و مادرها یا افراد مسن‌تر است که ایموجی ردیف پنجم را به عنوان خنده ارسال می‌کنند در صورتی که معنای قرار داده شده برای این ایموجی نوعی ترس، اضطراب، خجالت یا تعجب توام با نوعی رضایت است (مثل وقتی که در مقابل یک موضوع تعجب‌ آور می‌گویید نه بابا!) مشابه این‌هاست.

دو: گروه ایموجی‌های لبخند


طبیعتا ایموجی ردیف اول به معنای لبخند است ولی در همین طیف لبخند، ایموجی‌های دیگری به شرحی که می‌بینید هم وجود دارد.
اولین ایموجی از سمت چپ در ردیف دوم را با عنوان آسوده یا relaxed دسته‌ بندی کردند ولی به معنای راضی هم هست و وقتی شما از چیزی رضایت خاطر داشته باشید معمولا از این ایموجی استفاده می‌کنید. ایموجی‌های دوم و سوم در همین ردیف نیز تقریبا مشابه همین معنا را دارد. ایموجی عینک دودی نیز تقریبا به همین معنا است با این تفاوت که در آن نوعی غرور هم وجود دارد.

ایموجی ردیف سوم، به معنای معصومیت است و در ایران شکل کمی متفاوتی از خنده است و خیلی از آن تعبیر به معصومیت نمی‌شود هر چند که ایموجی زنانه‌تری است.

ایموجی‌های ردیف چهارم که لبخندهای کوچکی دارند معمولا به شکل یک کنایه در ایران به کار می‌روند و حاکی از رضایتی نه چندان کامل یا لبخندهایی است که در واقع نشانی از سرخوشی و شادی ندارد؛ مخصوصا آن ایموجی که در آن صورت برعکس شده است.

سه:گروه ایموجی‌های ناراحتی


تقریبا هر چه در این قاب می‌بینید در کشور ما به عنوان ناراحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد در صورتی که معانی آن، از نظر طراحان این ایموجی‌ها متفاوت است. در ردیف اول، ایموجی اول از سمت چپ، نوعی ناامیدی است و دومی یعنی غمگینی و ناراحتی. با این حال هر دو به عنوان ناراحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (و حتی برخی اولین ایموجی را به عنوان ناراحتی شدید در نظر می‌گیرند).

در ردیف دوم اولین ایموجی، نگرانی است و دومین ایموجی، سردرگمی و گیج شدن ولی تقریبا در وب فارسی، کسی میان این معانی، تفاوتی قائل نمی‌شود و این دو در کنار دو ایموجی دیگر این ردیف به عنوان ناراحتی استفاده می‌شود.

ایموجی‌های ردیف سوم در واقع به معنای تحت فشار بودن است و ایموجی‌های ردیف چهارم به معنای خسته شدن ولی دست‌ کم در محیط وب فارسی، ایموجی‌های ردیف سوم به عنوان بیماری و ردیف چهارم به عنوان درد داشتن در بدن نیز استفاده می‌شود.

در ایموجی‌های ردیف آخر، وجه مشترک گریستن است ولی ایموجی اول از سمت چپ، متضمن نوعی خواهش و تمنا هم هست.

چهار: گروه ایموجی‌های خشم


ابرو بالا انداختن که ایموجی ردیف اول است طبیعتا هم به معنای اخم کردن است و هم بعضی وقت‌ها به معنای دقت کردن در چیزی یا فکر کردن.

اختلاف بین دو ایموجی ردیف دوم ولی خیلی مهم است. دومی به عنوان ایموجی smirk نامگذاری شده است. این کلمه در انگلیسی به معنای لبخند توام با غرور و با نگاه بالا به پایین و یا پوزخند زدن است. بنابراین وقتی به صورت عرفی خواستید به کسی بگویید «برو بچه!» یا خواستید بگویید «من بیست تا پیراهن از تو بیشتر پاره کردم» باید این ایموجی را ارسال کنید. سومی اما به معنای unamused است. وقتی باید آن را برای طرف بفرستید که چیزی برای شما جالب نیست. بنابراین وقتی فردی برایتان جوک بی‌مزه‌ای فرستاد باید سومی از چپ را بفرستید و وقتی فردی برایتان کری می‌خواند ایموجی دوم از سمت چپ.

چهار ایموجی ردیف آخر هم که سه مرحله خشم و عصبانیت هستند.

پنج: گروه ایموجی‌های مربوط به رابطه


در خصوص این ایموجی‌ها اگر اجازه بدهید خیلی صحبت نکنیم و فقط بگوییم که معمولا از میان چهار ایموجی مربوط به بوسه، آن ایموجی که قلب دارد، بین افرادی استفاده می‌شود که رابطه‌ای عاطفی بینشان وجود دارد و ورژن‌های بدون قلب بین افرادی که چنین رابطه‌ای ندارند.

بر عکس این موضوع، ایموجی دارای قلب به جای چشم، بدون توجه به رابطه طرفین مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر به معنای ذوق کردن از یک موضوع است و ارتباطی به رابطه حسی یا عاطفی میان دو طرف ندارد.

ایموجی ردیف سوم هم معمولا در ایران به عنوان بغل کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد و معنای طراحی شده برای آن هم همین است.

ایموجی‌های ردیف پایانی هم در واقع به معنای ذوق کردن است هرچند که در هنگام بیان خوشمزگی غذا یا اشتیاق برای خوردن غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شش: گروه تفکر، تعجب و باقی چیزها


فرق ایموجی ردیف اول با ایموجی‌های ردیف دوم که مشخص است. در اولی کسی را به سکوت دعوت می‌کنی و در دومی‌ها به هر دلیلی مثل تعجب یا … خودت، سکوت می‌کنی.

در ردیف چهارم، دومین ایموجی صورت طبیعی یا به اصطلاح پوکر فیس است و سومی مربوط به فردی که احساساتی را بروز نمی‌دهد ولی در میان مردم، دومی به عنوان تعجب و سومی به عنوان ناراحتی توام با تعجب مطرح شده است.

آن ایموجی ردیف پنجم که در آن صورتک، چشمانش را به سوی آسمان گرفته، باز هم نوعی تعجب است ولی در مواردی هم استفاده می‌شود که فردی حرفی نامناسب زده باشد یا رفتاری نامناسب انجام داده باشد.

ایموجی‌های ردیف آخر به نوعی تعجب است توام با مسخرگی.
ایموجی ردیف سه و شش نیز کاملا معانی روشنی دارد. در ردیف شش همه ایموجی‌ها معنای تعجب دارند و در ردیف سه به معنای فکر کردن یا دقت کردن است.

هفت: گروه گل و باقی چیزها


این ایموجی‌ها هم مخصوص رابطه‌های دوستانه و کاری به خصوص در رابطه‌های کارمندی و اداری است. در این شکل از رابطه‌ها از گل به عنوان عرض ادب و احترام استفاده می‌شود تا فرد مقابل، فکر بدی نکند و نخواهد سریع با شما صمیمی شود.

کدخبر: ۴۳۲۵۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر