کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۸۶۵
تاریخ خبر:

یک بام و دو هوای غربی‌ها در ماجرای هسته‌ای

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | جلسه دوشنبه ‌شب شورای حکام یک سورپرایز عجیب داشت. سه کشور اروپایی به همراهی ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را منتشر کرده و به دست ۳۵ کشور عضو شورا سپردند که در آن ابراز نگرانی شدیدی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده بود.

این در حالی است که هفته گذشته رافائل گروسی در سفر به تهران به توافقی با کشورمان دست یافته بود که آن را راه‌حلی برای بحران‌های موجود می‌دانست. او اما در سخنرانی خود مدعی شد که ایران به برخی از سوالات آژانس پاسخ نداده است. او همچنین گفت که کارشناسان آژانس در سه نقطه با مواردی مشکوک روبه‌رو شده‌اند.

در مقابل این رفتار اروپایی‌ها، وزیر خارجه کشورمان در مورد پیچیده شدن اوضاع هشدار داده است. علی‌اکبر صالحی و روس‌ها هم در مورد اینکه این ماجرا می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به روند بازگشت ایالات متحده به برجام بزند هشدار داده‌اند.کشورهای عربی معتقدند که ایران باید پیش از هرگونه گفت‌وگویی به تعهدات خود در برجام برگردد و گام‌هایی را که در یک سال گذشته به عقب برداشته جبران کند.

این در حالی است که مقامات کشورمان می‌گویند پیش از آنکه همه تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشوند، ایران شرط غربی‌ها را نمی‌پذیرد، چراکه ایالات متحده کشوری بوده که توافق را ترک کرده و اروپایی‌ها به دلیل بی‌عملی خود نتوانستند از توافق هسته‌ای حمایت کنند.
اگر قطعنامه ضدایرانی در روز جمعه رای بیاورد، این دومین قطعنامه علیه کشورمان در هشت سال اخیر خواهد بود که می‌تواند آینده توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد.

این در حالی است که دیروز وزیر خارجه ایالات متحده تلویحا از میل دولت بایدن به بازگشت به برجام سخن گفته بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی منابع ادعا کرد که تروئیکای اروپایی این هفته قطع‌نامه‌ای را به رای خواهند گذاشت که تعلیق بازرسی‌های دیده‌بان‌ هسته‌ای سازمان ملل توسط ایران را محکوم می‌کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از برخی منابع مدعی شد که فرانسه، آلمان و انگلیس این هفته قطع‌نامه ضدایرانی که تعلیق بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی توسط ایران را محکوم می‌کند، به رای خواهند گذاشت‌. در نسخه‌ای از این قطعنامه که به رصد خبرگزاری فرانسه رسیده است، «نگرانی جدی درخصوص تصمیم ایران مبنی‌بر توقف اجرای برخی تعهدات مرتبط با بازرسی ابراز شده و از ایران خواسته که «سریعا [تعهداتش را] اجرا کند.»

به گفته برخی منابع، این قطعنامه در جلسه شورای حکام مطرح خواهد شد و انتظار می‌رود که توافق که مورد حمایت آمریکا نیز هست روز جمعه به رای گذاشته شود.به گزارش ایسنا، این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خانه ملت به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام اشاره کرده و توضیح داده بود: حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند.

ما فکر می‌کنیم که این حرکت باعث به هم ریخته شدن شرایط خواهد شد.همچنین سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در چهارمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و اتریش ضمن انتقاد شدید از عدم اقدام موثر طرف‌های اروپایی در زمینه اجرای تعهداتشان، هرگونه تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را غیرسازنده و تهدیدکننده فضای ایجادشده برای دیپلماسی، به‌ویژه بعد از توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کرد.

کدخبر: ۳۷۶۸۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر