کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۵۳
تاریخ خبر:

یک ایرانی‌تبار به کاخ سفید راه یافت

روزنامه هفت صبح | یک ایرانی از سوی بایدن به عنوان مشاور امور مهاجرتی کاخ سفید منصوب شد. اشلی (افسانه) تبادر قبلا قاضی امور مهاجرت در لس‌آنجلس بوده است. این خبر را دو شب پیش خبرنگار بازفید در توئیتر خود منتشر کرد. تبادر یکی از قاضی‌هایی بود که تلاش می‌کرد در تصمیم‌های مهاجرتی ترامپ تغییراتی به وجود بیاورد. در این دوره جدید هم احتمالا یکی از مسئولیت‌های او تغییر دادن و به عقب برگرداندن سیاست‌های مهاجرتی دوره ترامپ خواهد بود.

تبادر در نوامبر ۲۰۰۵ به عنوان قاضی مهاجرت منصوب شد. او قبل از آن به عنوان وکیل دادگستری در دفتر دادخواست‌های مهاجرت، در واشنگتن دی‌سی فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۹۹۴ لیسانس هنر را از دانشگاه کالیفرنیا و دکترای حقوق خود را از دانشگاه کالیفرنیا، کالج حقوقی هستینگز در سال ۱۹۹۷ دریافت کرد. از ماه مه سال ۲۰۰۲ تا نوامبر ۲۰۰۵ به عنوان دستیار وکیل ایالات متحده در بخش مرکزی کالیفرنیا در لس‌آنجلس خدمت می‌کرد. در این دوره جدید هم قاضی تبادر به عنوان استاد کمکی در دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تدریس می‌کرد.

اشلی تبادر شاید برای ما اسم نام‌آشنایی باشد، اما او به‌خاطر شکایت معروفش از وزارت دادگستری آمریکا مدت زیادی در صفحات رسانه‌های انگلیسی‌زبان قرار گرفته بود. سال ۲۰۱۵، در دوره ریاست جمهوری اوباما، زمانی که او به عنوان یک قاضی مهاجرت فعالیت می‌کرد، افراد مافوقش از او خواسته بودند که پرونده‌های مهاجرت ایرانیان را مورد مطالعه و قضاوت قرار ندهد. بابت همین درخواست سال ۲۰۱۴ از دادگستری آمریکا شکایت کرد و گفت که این دستور به معنای تبعیض و نقض حقوق اساسی اوست.

وزارت دادگستری هم از دستور خودش عقب‌نشینی کرد و دو هزار دلار به او به عنوان جریمه پرداخت. آنطور که خود اشلی به خبرنگاران گفته است، ماجرای عصبانیت وزارت دادگستری از او به زمانی برمی‌گردد که این قاضی به دعوت از یک گروه ایرانی- آمریکایی در کاخ سفید حضور پیدا کرد. او برای این ملاقات از مافوق خودش اجازه گرفته، اما بعد از اینکه از کاخ سفید بیرون می‌آید به او دستور داده می‌شود که دیگر نباید به بررسی هیچ‌یک از پرونده‌های مهاجرت ایرانیان بپردازد.

وکلای او در نبردی که با وزارت دادگستری داشت، معتقد بودند که این دستور به‌خاطر ریشه‌های ایرانی بودن اشلی، تبعیض‌آمیز به نظر رسیده است. اساتید حقوق در این پرونده معتقد بودند که «اگر وزارت دادگستری آمریکا بتواند اشلی را از قضاوت پرونده‌های ایرانیان محروم کند، به این معنی است که دیگر هر قاضی آفریقایی- آمریکایی نباید پرونده افراد اصالتا اهل دریای کارائیب یا آفریقا را بررسی کند، یا قاضی‌های یهودی نباید پرونده اسرائیلی‌های یهودی را بشنوند.»

در نهایت هم دیوان عالی به نفع این قاضی ایرانی- آمریکایی رای داد. اشلی تنها قاضی ایرانی در آمریکا نبوده است. سال ۲۰۱۸ هم نهال ایروانی‌ثانی رسما به عنوان قاضی دادگاه سانتاکلارا در کالیفرنیا سوگند خورد. ایروانی سال ۱۳۵۸ در ۱۰ سالگی همراه والدینش به آمریکا مهاجرت کرده بود. قبل از او سابرینا ستاره کروس هم در نیویورک به کار قضاوت مشغول بود.

*** ایرانیان کاخ سفید در دولت اوباما
پیش از این زنان ایرانی دیگری هم در کاخ سفید مشغول فعالیت بودند. در دوره ریاست جمهوری اوباما، تعداد آنها به چهار زن با ملیت ایرانی-آمریکایی می‌رسید که به فعالیت‌هایی همچون دستیاری، کارمندی، مشاوره و گل‌آرایی مشغول بودند. فریال گواشیری، دستیار شخصی باراک اوباما از سال ۲۰۱۴ بود که ملاقات‌های رئیس جمهور وقت آمریکا با رهبران خارجی در کاخ سفید را برنامه ریزی می‌کرد. کیک تولد او را سال ۱۳۹۵ خود اوباما شخصا به دفتر فریال آورد.

سحر نوروززاده یکی دیگر از دستیاران رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بود که تصویر سفره هفت سین آن در مذاکرات ایران و ۵+۱ در لوزان شهرت زیادی در رسانه‌ها پیدا کرد. یکی دیگر از این زنان، پانته‌آ فاعد است. او سال ۱۳۹۴ یک مهمانی نوروز در کاخ سفید برگزار می‌کند که اوباما هم از او به عنوان برگزارکننده این جشن نام می‌برد.

پانته‌آ اگرچه کارش را در کاخ سفید شروع می‌کند اما بعدا در دفتر میشل اوباما استخدام می‌شود. هدیه غفاریان هم مدیر گل‌آرایی کاخ سفید در زمان اوباما بود. هدیه در تهران به دنیا آمده و سال‌ها بعد به همراه خانواده‌اش به این کشور مهاجرت کرده است. اولین ماموریت هدیه روشن غفاریان نظارت بر گل آرایی در مراسم ضیافت شام کاخ سفید برای رئیس جمهور چین در سال ۱۳۹۴ بوده است.

کدخبر: ۳۷۰۶۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Papak

    بهتره با این حرفا خودمونو گول نزنیم به ن ظرم اونا دیگه ایرانی نیستن بلکه آمریکایی اند