کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۲۵۳
تاریخ خبر:

یک اشتباه بزرگ ‌به‌نام خرید قسطی آنلاین

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی |‌ اگر بخواهید یک لپ‌تاپ خوب بخرید، حداقل ۱۵میلیون تومان بودجه لازم دارید. اگر گوشی‌تان افتاد و شکست، احتمالا باید خودتان را برای هزینه حدود شش میلیون‌تومانی برای خرید یک گوشی خوب آماده کنید. افزایش قیمت‌ها ممکن است شما را هم به خرید قسطی ترغیب کرده باشد. سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی هستند که بدون نیاز به ضامن و صرفا با چک، در سریع‌ترین زمان ممکن به شما اعتبار خرید می‌دهند تا بعد از خرید کالای موردنظرتان، مبلغ آن را به صورت قسطی پرداخت کنید.

در نگاه اول ایده جذابی به نظر می‌رسد، اما وقتی چشمتان به نرخ سود در نظر گرفته‌ شده برای اعتبار خرید قسطی بیفتد، به احتمال زیاد کلا بی‌خیال ماجرا خواهید شد، چراکه بررسی هفت سایت و فروشگاه خرید قسطی نشان می‌دهد آنها بین ۴۱ تا ۸۰درصد سود اقساط در نظر می‌گیرند. با مشاهده اطلاعات سایت بعید است با چنین اعداد و ارقام نجومی‌ای روبه‌رو شوید و حتما باید خودتان با ماشین‌حساب وام بانکی دست‌به‌کار شده و نرخ سود اقساط را محاسبه کنید. نتایج از آن چیزی که فکر می‌کنید عجیب‌تر خواهد بود. در چنین شرایطی متوجه خواهید شد که خرید قسطی یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که در عمرتان مرتکب شده‌اید.

*** لندو؛ نرخ سود ۴۱درصدی
ایران رنتر که چندوقتی است برند خود را به لندو تغییر داده، با فروشگاه‌های اینترنتی مختلف قرارداد دارد و مشتریان لندو می‌توانند با دریافت اعتبار از این سایت، از فروشگاه موردنظرشان خرید کنند. شرایط خرید اقساطی از هر فروشگاه متفاوت است. بررسی یک فروشگاه لوازم دیجیتال مثل موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و … می‌تواند نمونه‌ای برای شرایط لندو برای خرید قسطی باشد. اگر بخواهید اعتبار ۱۰میلیون‌تومانی از لندو بگیرید، اقساط ماهانه شما یک میلیون و ۳۳هزار تومان محاسبه می‌شود.

لندو می‌گوید سود چنین وامی ۲۳٫۹۶درصد است، اما این نرخ سود شیوه محاسبه متفاوتی دارد. اگر بخواهید شرایط خرید قسطی از لندو را با وام بانکی مقایسه کنید، مشخص می‌شود نرخ سود اقساط حدود ۴۱درصد خواهد بود. در توضیحات شیوه محاسبه سود لندو آمده: «منظور از سود فروشگاه میزان درصدی است که به مبلغ نقدی خرید اقساطی شما طی یک سال اضافه می‌شود.

طبیعتا شیوه محاسبه سود در روش‌های بانکی از این روش متفاوت است.» برای دریافت اعتبار خرید قسطی از لندو، باید چک صادر کنید. اگر بخواهید برای ضمانت سفته بدهید، نرخ سود اقساط افزایش پیدا می‌کند و به ۴۶درصد می‌رسد. با هر خرید امتیاز لندو افزایش پیدا می‌کند و برای دفعات بعد می‌توانید با مبلغ بیشتری قسطی خرید کنید.

*** دیجی‌کالا؛ نرخ سود ۴۷درصدی
دیجی‌کالا چندماهی است که امکان خرید قسطی را از طریق دیجی‌پی فراهم کرده؛ طوری که با دریافت اعتبار دیجی‌پی می‌توانید هر کالایی را که خواستید از دیجی‌کالا بخرید. حداکثر مبلغ اعتبار خرید قسطی از دیجی‌کالا ۲۰میلیون تومان و حداکثر مهلت بازپرداخت یک‌ساله است. در مثالی که دیجی‌پی برای شرایط استفاده از اعتبار خرید قسطی گفته، برای ۱۰میلیون تومان اعتبار خرید با اقساط شش‌ماهه، ۵۵۰هزار تومان پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده و مبلغ هر قسط یک میلیون و ۷۷۹هزار تومان است.

استفاده از ماشین‌حساب وام بانکی نشان می‌دهد چنین مشخصاتی مساوی با یک وام با نرخ سود ۴۷درصدی است! هرچند در اپلیکیشن دیجی‌پی سود پرداخت این اعتبار خرید، ۲۳درصد اعلام شده است. برای روشن شدن ماجرا با پشتیبانی دیجی‌پی تماس گرفتیم. اپراتور می‌گوید دیجی‌پی در جریان محاسبات مالی نیست و صرفا مدارک را ارزیابی و تکمیل می‌کند.

او می‌گوید برای هر یک میلیون تومان اعتبار باید ۵۵هزار تومان پیش‌پرداخت داشته باشید. این موضوع نشان می‌دهد دیجی‌پی در محاسبه سود اقساط، مبلغ پیش‌پرداخت را در نظر نگرفته است. اگر مبلغ وام ۱۰میلیون تومان باشد و شش قسط ماهانه یک میلیون و ۷۸۰هزارتومانی پرداخت کنید، نرخ سود ۲۳درصد خواهد بود، اما با احتساب پیش‌پرداخت ۵۵۰هزارتومانی، در اصل مبلغ وام ۹میلیون و ۴۵۰هزار تومان خواهد بود و در این شرایط نرخ سود ۴۷درصد محاسبه می‌شود.

*** قسطا؛ نرخ سود ۵۱درصدی
سامانه قسطا شرایط متفاوتی با بقیه فروشگاه‌های قسطی دارد. این سامانه در ازای دریافت ضمانت و با شرایط خاص خودش، به شما کارت بانکی به نام قسطاکارت ارائه می‌کند که با آن می‌توانید از تمام فروشگاه‌های سطح شهر و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنید. قسطاکارت سه سال اعتبار دارد و صرفا می‌توان برای خرید از آن استفاده کرد.

به این معنا که امکان انتقال پول آن وجود ندارد. مهلت بازپرداخت اقساط در این سامانه نهایتا شش ماه است و همچنین پیش‌پرداختی به اندازه یک‌چهارم مبلغ موردنظر قسطاکارت دارد. تا سقف ۱۴میلیون تومان می‌توانید از این سامانه اعتبار بگیرید. این سایت به شما نمی‌گوید چه نرخ سودی را برای اعتبار خرید در نظر گرفته و صرفا مبلغ هر قسط را در اختیارتان می‌گذارد.

برای مثال اگر اعتبار ۱۰میلیونی از قسطا بگیرید، باید دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان را در ابتدا پرداخت کنید و هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان باقیمانده در قالب شش چک یک میلیون و ۴۴۱هزارتومانی تسویه می‌شود. اگر از ماشین‌حساب وام بانکی استفاده کنید، می‌بینید نرخ سود در نظر گرفته‌شده در قسطا حدود ۵۰٫۶درصد است. ضمانت قسطا با چک امکانپذیر است و مبلغ چک ضمانت بر اساس سابقه بانکی و کارمند بودن مشتری تعیین می‎‌شود.

*** کالاقسطی؛ نرخ سود ۵۲درصدی
فروشگاه کالاقسطی اعتبار خرید به شما نمی‌دهد و ماجرا از این قرار است که شما بعد از انتخاب محصول موردنظرتان از فروشگاه، می‌توانید شیوه پرداخت قسطی را انتخاب کنید. برای مثال هزینه خرید یک گوشی موبایل با قیمت ۹میلیون و ۱۹۰هزار تومان با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده حدود ۱۰میلیون و ۱۷هزار تومان است.

این مبلغ را می‌توانید در قالب ۱۲چک یک میلیون و ۱۰هزارتومانی پرداخت کنید. با استفاده از ماشین‌حساب وام بانکی، مشخص می‎‌شود نرخ سود در نظر گرفته‌شده برای این خرید قسطی ۳۶٫۷درصد است. دوره بازپرداخت می‌تواند بین شش ماه تا دو سال متغیر باشد. اگر گزینه شش‌ ماه را انتخاب کنید، مبلغ اقساط یک میلیون و ۸۴۰هزار تومان خواهد بود که در چنین شرایطی نرخ سود به ۳۴٫۲درصد می‌رسد.

هرچه دوره بازپرداخت بیشتر باشد، نرخ سود هم بیشتر خواهد بود. ضمانت خرید قسطی از این فروشگاه، با ارائه چک امکان‌پذیر است، اما مبلغ چک ضمانت مورد نیاز برای خرید قسطی اعلام نشده و بعد از ثبت سفارش و ارسال مدارک براساس اعتبار شما تعیین خواهد شد. بررسی ما نشان می‌دهد تنوع محصولات فروشگاه کالاقسطی قابل مقایسه با بقیه فروشگاه‌ها نیست. موبایل و تلویزیون، پرطرفدارترین دسته‌بندی محصولات کالاقسطی هستند.

*** قسطی‌کلاب؛ نرخ سود ۶۶درصدی
فروشگاه اینترنتی قسطی‌کلاب با سه شرکت لیزینگ قرارداد دارد و انتخاب هر کدام از آنها را برعهده مشتری گذاشته است. قسطی‌کلاب صرفا کالاهایش را با قیمت مشخص معرفی می‌کند و نهایتا وام خرید توسط شرکت‌های لیزینگ پرداخت می‌شود. هر کدام از سه شرکت بای‌چک، فرازاندیشان و پارسیان شرایط خاص خودشان را برای ضمانت دارند، ولی اقساط آنها فرقی با هم ندارند.

این شرکت‌ها طرح ازدم‌قسط ندارند و حتما باید حداقل یک‌چهارم مبلغ فاکتور خرید قسطی را به عنوان پیش‌پرداخت در نظر بگیرید. برای مثال اگر بخواهید یک کالای ۱۰میلیون‌تومانی بخرید، باید در ابتدا دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان پیش‌پرداخت کنید و برای هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان باقی‌مانده قسط بدهید. مدت بازپرداخت بسته به مبلغ خرید می‌تواند حداکثر دو سال باشد. اگر سراغ طرح یک‌ساله با ۱۲چک بروید، باید برای ۷٫۵میلیون تومان، ماهانه ۸۶۹هزار تومان قسط پرداخت کنید.

قسطی‌کلاب صحبتی درباره نرخ سود خرید قسطی نکرده، اما ماشین‌حساب وام بانکی نشان می‌دهد با چنین شرایطی می‌توان گفت نرخ سود خرید اقساطی از قسطی‌کلاب ۶۵٫۷درصد است! برای ضمانت خرید قسطی از قسطی‌کلاب، علاوه‌بر چک اقساط ماهانه، باید یک چک با مبلغ ۱٫۲برابر فاکتور خرید به شرکت لیزینگ ارائه کنید.

*** قسطی‌آنلاین؛ نرخ سود ۷۰درصدی
فروشگاه قسطی‌آنلاین محصولات خود را هم به صورت نقدی و هم به صورت اقساطی می‌فروشد. یکی از عجایب این سایت غیرقطعی بودن قیمت‌هاست.؛ طوری که به محض ورود هشداری روی صفحه می‌آید که در آن آمده با توجه به نوسان قیمت‌ها قبل از خرید برای اطلاع از قیمت دقیق تماس بگیرید! در شرایط خرید اقساطی این سایت آمده برای خرید تا سقف هفت میلیون تومان باید حداقل یک‌سوم مبلغ را پیش‌پرداخت کنید، بالای هفت میلیون تومان نصف پیش‌پرداخت و برای مبالغ بالای ۲۰میلیون حداقل پیش‌پرداخت ۶۰درصد است.

دوره بازپرداخت بین سه تا ۱۲ماه است و نرخ کارمزد آنطور که قسطی‌آنلاین می‌گوید، تنها ۳٫۵درصد در نظر گرفته شده. البته بررسی‌های ما نتیجه دیگری دارد. برای نمونه به سراغ یک لپ‌تاپ ۱۰میلیون و ۱۶۰تومانی رفتیم. حداقل ۵۰درصد این مبلغ را باید در قالب پیش‌پرداخت به قسطی‌آنلاین بپردازید. برای پنج میلیون و ۸۰هزار تومان باقی‌مانده باید ۱۲چک ۶۰۱هزارتومانی صادر کنید. با کمک ماشین‌حساب وام بانکی متوجه خواهید شد که نرخ سود این خرید قسطی ۷۰درصد در نظر گرفته شده است! درحالی‌که سایت قسطی‌آنلاین می‌گوید کارمزد آن ۳٫۵درصد است. احتمالا منظور این فروشگاه، کارمزد ماهانه باشد و به هر صورت برای مشتریان گمراه‌کننده به نظر می‌رسد.

*** قسطی‌کو؛ نرخ سود ۸۰درصدی
فروشگاه قسطی‌کو شرایط کلی برای خرید قسطی را هیچ‌جای سایتش اعلام نکرده و صرفا بعد از انتخاب محصول موردنظرتان می‌توانید مبلغ پیش‌پرداخت، تعداد اقساط و مهلت بازپرداخت را انتخاب کنید. برای نمونه به سراغ یک گوشی موبایل با قیمت ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان رفتیم. حداقل مبلغ پیش‌پرداخت باید ۲۵درصد قیمت کالا باشد و با این حساب باید دو میلیون و ۵۵۲هزار تومان را در ابتدا پرداخت کنید و مبلغ باقی‌مانده؛ یعنی هفت میلیون و ۶۴۸هزار تومان را در قالب ۱۲چک تسویه کنید.

البته دوره بازپرداخت می‌تواند چهارماهه هم باشد. مبلغ هر قسط در این حالت ۹۴۶هزار تومان محاسبه شده است. ماشین‌حساب وام بانکی به ما کمک می‌کند تا بفهمیم نرخ سود در نظر گرفته‌شده در فروشگاه قسطی‌کو، ۸۰درصد است! فرقی نمی‌کند مدت بازپرداخت چهارماهه باشد یا ۱۲ماهه، در هر صورت نرخ سود برای اعتبار خرید قسطی از این فروشگاه ۸۰درصد خواهد بود که اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

همچنین یکی از قوانین این فروشگاه می‌گوید مبلغ چک‌ها نباید بالاتر از یک میلیون تومان باشد. در چنین حالتی یا باید مبلغ پیش‌پرداخت را افزایش دهید یا تعداد اقساط را بیشتر کنید. این فروشگاه آنلاین نیست. به این معنا که شما صرفا از طریق سایت سفارش ثبت می‌کنید و بعد از تایید، به همراه مدارک به محل فروشگاه خواهید رفت.

کدخبر: ۳۴۹۲۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر