کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۶۰۸
تاریخ خبر:

یک اتفاق بانمک‌ در دنیای دیپلماسی

روزنامه هفت صبح | یک: ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، گفت‌وگویی داشته با شبکه تلویزیونی کردی «روداو» عراق و در آن گفت: «مداخله نظامی به عراق را رد می‌کنیم و نیروهای مسلح ترکیه نباید تهدید تشکیل دهند یا خاک عراق را نقض کنند. سنجار با ترکیه چه ربطی دارد؟ این یک مسئله داخلی است و آن را باید خود عراقی‌ها حل کنند. بدین دلیل هر تهدیدی از طرف ترکیه یا جای دیگری را رد می‌کنیم.»

* دو: بعد از آن فاتح یلدیز، سفیر ترکیه در بغداد با انتشار پیامی در توئیتر به این سخنان واکنش نشان داد. سفیر ترکیه در پیام خود نوشت: من فکر می‌کنم آخرین فردی که باید در مورد احترام به مرزهای عراق درس بدهد، سفیر ایران باشد.

* سه: در واکنش به این سخنان سفیر ایران در آنکارا به وزارت امورخارجه ترکیه فراخوانده شده بود. ایران هم در اقدامی متقابل سفیر ترکیه را احضار کرد. تاهمین حالا چهار سفیر درگیر یک مصاحبه شده‌اند.

* چهار: بعد از آن، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص صحبت‌های سفیر ایران گفت: در خصوص صحبت‌های سفیر ما در عراق برداشت‌های اشتباهی شکل گرفته بود. هم دولت ایران و هم دولت ترکیه در خصوص اصل مقوم روابط بین‌الملل یعنی حاکمیت ملی کشورها و به تبع آن دولت عراق هیچ گونه اختلاف نظری با هم ندارند.

* پنج: مجموع این شرایط، عراق را دیوانه کرد و سخنگوی وزارت خارجه عراق به تنش میان سفیر ایران و ترکیه در بغداد واکنش نشان داد. به گزارش بغداد الیوم، او گفت که بحث حاکمیت عراق یک مسئله داخلی است و عراق هیچ نیازی به صدای دیگران برای دفاع از خود ندارد. او افزود: «توافق وین روابط میان کشورها را تنظیم کرده که دو اصل ابتدایی برای سران هیأت دیپلماتیک در کشور میزبان دارد و آن هم اینکه مراقب روابط دو جانبه باشند و در امور کشور میزبان دخالت نکنند.»

* شش: اما برای اینکه ابعاد بهتری از این رقابت برای شمال عراق را درک کنید، این تحلیل از فهیم تستکین در المانیتور را بخوانید:
در حالی که نیرو‌های نظامی ترکیه در اواسط ماه فوریه مواضع شبه نظامیان پ ک ک در شمال عراق را هدف قرار دادند، نیرو‌های شیعه حشد‌الشعبی وابسته به ایران همزمان سه گردان خود را در منطقه سنجار مستقر کردند.

از دید اردوغان…سلیمانیه، اربیل و دهوک سه منطقه‌ای که امروز تحت کنترل اقلیم خودمختار کردستان عراق قرار دارند بخش‌هایی از استان موصل در دوره عثمانی به حساب می‌آمدند…ترکیه از این طریق قصد دارد کلیت منطقه تاریخی موصل را در زمان مناسب به خاک خود الحاق کند….از سوی دیگر، دولت ترکیه مخالف حضور و فعالیت شبه نظامیان حشد‌الشعبی است و در رسانه‌های خبری مورد حمایت دولت ترکیه از آن گروه تحت عنوان گروه تروریستی شیعه یاد می‌شود.

از دید اردوغان تنها اعراب سنی، ترکمن‌ها و کرد‌های سنی باید در موصل مستقر باشند و نه شیعیان. (این در حالی است که) ترکمن‌های شیعه، ایزدی‌ها و سایر اقلیت‌ها ارزش زیادی برای کمک حشد‌الشعبی به منظور پایان یافتن نفوذ داعش بر موصل قائل هستند. این موضوع باعث ایجاد فضای لازم به منظور اعمال نفوذ ایران بر موصل شده است….از دید ایران حفظ نفوذ بر موصل مسیر دسترسی تهران به سوریه از طریق مرز عراق و سوریه را باز نگه می‌دارد.

کدخبر: ۳۷۶۶۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر