کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۳۴۹
تاریخ خبر:

یک‌سال بعد از فاجعه در لبنان چه خبر است؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: ندیم کرم هنرمند لبنانی مجسمه‌ای بلندبالا از باقیمانده‌های انفجار بیروت ساخته است. سازه‌ای آهنی به ارتفاع ۲۵ متر که اسمش را ژست گذاشته و هر چند تنی تکه و پاره دارد اما انگار گلی را به سمت شهر گرفته است. ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساحل بیروت شاهد انفجاری عظیم بود که جان ۲۰۰ نفر را گرفت و هزاران نفر را زخمی کرد و اقتصاد بی‌جان لبنان را از پا در آورد.

دو: لبنان جانی برای دفاع از خود ندارد. ساعات بی‌برقی در شهر سر به فلک گذاشته و صف بنزین و مواد غذایی ساعت‌ها از وقت مردم را می‌گیرد و این در صورتی است که آنها پول خریدشان را داشته باشند. تورم تا ۸۸درصد هم رسیده است و کالاهای اساسی هم در کشور پیدا نمی‌شود. از آن سوی ماجرا سیاستمداران عملا به جان هم افتاده‌اند. بعد از اینکه دولت حسن دیاب نتوانست کنترل اوضاع را به دست بگیرد و از کار کنار رفت و جایش را به نخست‌وزیری سعد حریری داد، لبنان شاهد استعفای این چهره هم بود و حالا عملا دولتی وجود ندارد.

سه: در لبنان نه داروی کافی پیدا می‌شود و نه خبری از سوخت بنزین است. عملا زندگی‌های بسیاری به خطر افتاده و کشورهای خارجی حتی آنهایی که ادعای دوستی با بیروت را دارند. به تازگی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد برخی از اعضای این گروه برای تکمیل بحث درباره واردات سوخت از ایران، در تهران هستند و به زودی از راه زمینی و دریایی سوخت وارد لبنان می‌شود.

او که در نشست مبلغان سخن می‌گفت همچنین وعده داد که داروهای ایرانی نیز وارد بازار لبنان شود.نصرالله پیش از این هم در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود:«هنگامی که ایران با فروش مشتقات نفتی و بنزین آن هم با لیره لبنان موافقت کند، بدین معناست که ایران لطف و فداکاری بزرگی انجام می‌دهد.»

چهار: در اروپا تیغ تیز حمله به سمت دولتمردان لبنانی است. آنها تا امروز با وجود مانورهای تبلیغاتی نتوانسته‌اند برای بهبود اوضاع کاری از پیش ببرند. حتی حضور ماکرون تقریبا بلافاصله بعد از انفجار و وعده و وعیدهایش هم کارساز نبود. اما حالا فرانسه می‌گوید برنامه‌های تازه‌ای دارد.رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی در سالروز انفجار بیروت از ارائه ۱۰۰میلیون یورو کمک فوق‌العاده به لبنان خبر داد.

رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی در سالروز انفجار مهیب بیروت و در آغاز کنفرانس طرف‌های کمک‌کننده مالی به لبنان اعلام کرد که پاریس ۱۰۰ میلیون یورو به لبنان کمک فوق‌العاده خواهد کرد اما چک سفید امضا به آن نخواهد داد. ماکرون گفت: فرانسه واکسن کرونای بیشتری در اختیار لبنان قرار می‌دهد و صحبت درباره برنامه‌ای برای ارسال ۵۰۰ هزار دُز اضافی واکسن به این کشور است.

وی تاکید کرد: بحرانی که لبنان در حال عبور از آن است «نتیجه سرنوشت» نیست، بلکه علت آن ناشی از یک سیستم سیاسی ناکارآمد است. همزمان هم رئیس جمهوری لبنان در سخنانی بر نیاز کشورش به کمک‌های مالی جامعه بین‌الملل به این کشور و پایبندی وی به تحقق عدالت در پرونده انفجار بندر بیروت تاکید کرد.

از آن سو پاپ فرانسیس در اولین سالروز انفجار مهیب بندر بیروت از تمایل شدیدش برای سفر به لبنان سخن گفت. پاپ فرانسیس (۸۴ ساله) در جریان اولین سخنرانی خود پس از عمل جراحی حدود یک ماه پیش، ابراز امیدواری کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در جمع‌آوری ۳۵۰میلیون دلار کمک مالی به لبنان موفق باشد.

پنج: هر چند حرف و حدیث‌های زیادی در مورد کمک‌های مالی به لبنان وجود دارد. غرب از پرداخت پول کافی برای حل بحران در این کشور امتناع کرده و کشورهای عربی هم مایل به کمک بدون چون و چرا نیستند. به نظر می‌رسد که آنها ترجیح می‌دهند تا در ازای پول‌ها و وام‌هایی که به بیروت می‌پردازند تضمین سیاسی بگیرند.

کاری که بعد از جنگ داخلی هم به آن دست زده بودند. البته آنها بهانه دیگری هم دارند و می‌گویند کمک‌های بشر دوستانه‌ای که در این یک‌سال راهی بیروت شده برای بهبود اوضاع مردم این کشور هزینه نشده است.حتی پای تحریم هم در میان است. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در سالروز انفجار بندر بیروت از عدم اجرای برنامه اصلاحات در لبنان انتقاد کرد. ماس همچنین خواستار تحریم رهبران لبنان شد.

گفته می‌شود اتحادیه اروپا متن این تحریم‌ها را آماده کرده است. ماس گفته است که مسئولیت وخامت اوضاع این کشور بر دوش رهبران سیاسی لبنان قرار دارد. از آن جمله رهبران لبنان باید دست به اجرای برنامه اصلاحات بزنند.وزیر امور خارجه آلمان گفته است: «آنها [رهبران سیاسی لبنان] باید بی‌درنگ اقدام کنند. پرداخت هر کمک‌مالی دیگری به لبنان باید منوط به اجرای اصلاحات از سوی آنها شود.»

کدخبر: ۴۰۶۳۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر