کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۵۶۴
تاریخ خبر:

یکی از سه زن مخالف لوکاشنکو بازداشت شد

روزنامه هفت صبح | ‌یک: اعتراضات در بلاروس ادامه دارد. تظاهرات بسیار بزرگی در روز یکشنبه در مینسک و دیگر شهرهای بزرگ برگزار شد. آمار دقیقی از میزان شرکت‌کنندگان منتشر نشده است، اما «آلس بیالیاتسکی» رئیس سازمان حقوق بشری «ویاسنا» شمار معترضان در مینسک پایتخت بلاروس را بیش از یکصد هزار نفر برآورد کرد.

* دو: دولت حالا اقدام به دستگیری رهبران اعتراضات کرده است. به طور مشخص «ماریا کولسنیکوا» بازداشت شده که از او به عنوان رهبر مخالفان نام برده می‌شد.

* سه: خبر بازداشت او ابتدا توسط رسانه‌های محلی در بلاروس به نقل از شاهدان عینی منتشر شد. این رسانه‌ها مدعی شده بودند که مردان نقابدار در مقابل موزه ملی هنر در مرکز مینسک به سراغ کولسنیکوا رفته و موبایل وی را گرفته و او را با یک مینی‌بوس با خود برده‌اند. خبر ربوده شدن کولسنیکوا موجی از واکنش‌ منفی کشورهای اروپایی علیه دولت «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس را برانگیخت به طوری که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار آزادی فوری وی و دیگر چهره‌های مخالف و معترض بلاروس شده بود.

* چهار: با این حال دولت بلاروس، روایتی پلیسی از این ماجرا را اعلام کرده که مشخص نیست تا چه میزان صحت داشته باشد. روایت ماجرا را به نقل از شبکه تلویزیونی بلاروس بخوانید:
ماریا کولسنیکووا عضو هیات مدیره شورای هماهنگی مخالفان دولت بلاروس بامداد سه‌شنبه در هنگام تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز بلاروس با اوکراین دستگیر شد. کولسنیکووا بامداد سه‌شنبه در یک خودرو شخصی به همراه آنتون رودننکوف و ایوان کراوتسوف بود و در هنگام بازبینی خودرو در گذرگاه مرزی بلاروس با اوکراین، با سرعت خودرو را به سوی مرز اوکراین راندند.

خودرو حامل رهبران مخالفان دولت، از کنترل گمرکی بلاروس عبور کرد اما راننده خودرو پس از مشاهده گروه مرزبانان بلاروسی، بدون اینکه قصد توقف داشته باشد، سرعت خود را افزایش داده تا از دست مرزبانان فرار کند. سرنشینان خودرو پس از دور شدن آن از گذرگاه مرزی، خانم کولسنیکووا را از ماشین به بیرون پرت کردند. (!) رودننکوف و کراوتسوف دو عضو شورای هماهنگی مخالفان دولت بلاروس، وارد خاک اوکراین شدند و مرزبانان اوکراینی آنها را دستگیر کردند. (البته سفارت اوکراین در مینسک حضور این دو فرد در اوکراین را تأیید کرده است)

* پنج: کمیسیون ملی انتخابات بلاروس، ماه گذشته لوکاشنکو را با بیش از ۸۰ درصد آرا پیروز اعلام کرد، اما مخالفان مدعی شده‌اند که «اسوتلانا تیخانوسکایا»، رقیب اصلی او در این انتخابات پیروز شده است. تیخانوسکایا به دنبال اعلام شکست خود در انتخابات، از بلاروس به کشور همسایه لیتوانی گریخت و در آنجا ضمن اتهام زنی درباره بروز تقلب در انتخابات، در حال رایزنی‌ها و دیدارها با مقام‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه لوکاشنکو است. تیخانوسکایا دو یار در این انتخابات داشت. ورونیکا تسپکالو که او هم همسرش، والری، از رقابت‌های ریاست جمهوری منع شده بود و ماریا کولسنیکووا، سخنگوی ویکتور باباریکو، نامزد انتخاباتی زندانی این رقابت‌ها که حالا بازداشت شده است.

کدخبر: ۳۴۸۵۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر