کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۲۸۲
تاریخ خبر:

یمن با ‌ورود بایدن به کدام سمت می‌رود؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: ‌بایدن روز پنجشنبه یکی از مهم‌ترین تصمیمات خود را در رابطه با خاورمیانه گرفت و به حمایت از ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن پس از شش سال پایان داد. او گفت که کشورش از کمک‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی به این ائتلاف دست خواهد کشید.

* دو: جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که روز پنجشنبه به وزارت خارجه این کشور رفته بود مدعی شد همزمان با قطع کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات پیشرفته به ائتلاف عربستان در یمن، بنا دارد به ریاض در دفاع از خود در برابر حملات موشکی کمک کند. او ظهر پنجشنبه در حضور کارمندان وزارت خارجه و سفرای آمریکا که به صورت مجازی در این جلسه حضور یافته بودند گفت: «به جهان بگویید آمریکا - به میز دیپلماسی- بازگشته است.»

* سه: پس از آن‌که حوثی‌ها در یمن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری این کشور را در سال ۲۰۱۳ سرنگون و ناچار به خروج از کشور کردند، عربستان سعودی در راس ائتلافی متشکل از ۸ کشور عربی با حمله به حوثی‌ها تلاش کرد تا قدرت را به آقای منصور هادی که به ریاض پناه برده بود بازگرداند. این در حالیست که ربه هادی در ریاض زندگی می‌کرده و نقشی در سیاست‌های داخلی یمن نداشت.

* چهار: این جنگ در ۶سال گذشته علاوه بر کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر، به آوارگی میلیون‌ها یمنی و به گزارش سازمان ملل متحد منجر به شکل‌گیری «بدترین فاجعه انسانی» قرن شده است.

* پنج: قحطی و گرسنگی یمن را فرا گرفته و تصاویر کودکان نحیف این کشور در چند سال گذشته بارها حامیان حقوق بشر و مقام‌های سازمان ملل متحد را برافروخته است. در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد که ریاض با آمدن بایدن به کاخ سفید تلاش دارد تا به جنگ یمن پایان دهد و نمی‌خواهد که این جنگ تبدیل به پاشنه آشیل بن‌سلمان شود. چرا که دموکرات‌ها با تاکید بر مسائل حقوق بشری مایل به حمایت از سیاست‌های جنگ‌طلبانه عربستان نیستند.

از این پس ایالات متحده دیگر قرار نیست به ریاض سلاح‌های پیشرفته برای کشتار در یمن را بفروشد. اما هنوز برخی کشورها مانند فرانسه به سیاست خود در حمایت از عربستان در این جنگ ادامه می‌دهند. البته توافق کمک تسلیحاتی آمریکا به جنگ یمن، شامل مشارکت عملیاتی این کشور در نبرد علیه القاعده در یمن نخواهد شد.

یک گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که خالد باطرفی، رهبر شاخه القاعده در یمن، بازداشت شده و معاون او سعد بن عاطف العوقلی هم چند ماه پیش «در جریان عملیاتی» در شرق یمن کشته شده است. اعضای شاخه القاعده در یمن که خود را سازمان القاعده در شبه‌جزیره‌ عربستان می‌نامد، در نزدیک به دو دهه اخیر هدف حملات پهپادهای آمریکا بوده‌اند.علاوه بر این دولت یمن در زمان علی عبدالله صالح و پس از آن هم نیروهای طرفین اصلی جنگ داخلی یمن با القاعده درگیر بوده‌اند.

* شش: رئیس جمهوری آمریکا با پذیرش شکست سیاست‌های تجاوزکارانه سعودی برای حمله به یمن، تیموثی لندرکینگ را به عنوان نماینده ویژه در امور یمن معرفی کرد. بایدن در مورد او گفت: وزیر خارجه لینکن، تیم لندرکینگ، یک افسر سیاست خارجی حرفه‌ای را به عنوان نماینده ویژه ما در درگیری‌های یمن منصوب کرد و من از او برای انجام این کار قدردانی می‌کنم. «تیم» دارای تجربه طولانی در منطقه است و برای به حرکت درآوردن راه حل دیپلماتیک با نماینده سازمان ملل و همه طرف‌های درگیر کار کرده است.

* هفت: این نخستین سیاست قاطع دولت بایدن است که اجرایی شده است. او به عنوان کسی که تمایل به تنظیم دوباره سیاست خارجی آمریکا دارد، به سراغ پرونده شش ساله یمن آمده که برای متجاوزان تبدیل به یک باتلاق شده است.

کدخبر: ۳۷۲۲۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر