کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۲۵۵
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم کودا ‌از فیلیمو

روزنامه هفت صبح | کودا بازسازی یک فیلم‌ فاخر فرانسوی است که سال ۲۰۱۴ با نام La Famille Bélier ساخته شده. تا حدودی به نسخه اصلی شباهت دارد اما اما توسط بسیاری از زیرلایه‌های متنی دیگر که در طول روایت به آنها پرداخته می‌شود، منحرف می‌شود. Coda در ایتالیایی به معنای دم است و در اصطلاح، پایان یک آهنگ را نشان می‌دهد.

در این فیلم شیان هیدر، روی زندگی دختری به نام روبی دست گذاشته که در خانواده‌ای ناشنوا رشد کرده و پایان موسیقی داخلی و بی‌صدای زندگی او را تا آغاز یک موسیقی کاملا متفاوت به نمایش می‌گذارد. این فیلم در جشنواره‌های جهانی مختلفی شرکت کرده و موفق شده چهار جایزه جشنواره ساندس از جمله جایزه بزرگ داوران، جایزه بهترین کارگردانی، جایزه مخاطبان و جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین گروه بازیگران را در بخش رقابتی فیلم آمریکا از آن خود کند.

درباره داستان: فیلم کودا (Coda) داستان زندگی دختری شنوا به نام روبی در خانواده‌ای ناشنوا را روایت می‌کند. پدر، مادر و برادر بزرگ‌تر روبی، همگی ناشنوا هستند. روبی که حالا به سن تحصیل در دبیرستان رسیده است به همراه خانواده‌اش در ایالت ماساچوست آمریکا زندگی می‌کند. همه افراد خانواده به زبان اشاره صحبت می‌کنند و او احساس تنهایی می‌کند. روبی رابط بین والدینش و جهان بیرون است.

او تنها شخص خانواده‌ است که توان برقراری ارتباط صوتی را دارد ولی مشکلات خانواده روبی فراتر از مشکلات ناشنوایان است. آنها نمی‌توانند شرایط را مثل دیگران درک کنند و این بزرگ‌ترین مشکل آنهاست. روبی عاشق موسیقی است و آرزو دارد بتواند در این مسیر پیشرفت کند. اما زمانی‌که شغل خانوادگی‌شان در ماهیگیری به خطر می‌افتد، در دوراهی انتخاب بین ادامه علاقه‌اش در موسیقی و ماندن و کمک به خانواده‌اش دچار تردید می‌شود.

درباره نقدها: اکثر منتقدان به پررنگ بودن و طبیعی و قابل لمس بودن احساسات شخصیت‌ها در فیلم اشاره‌ کرده‌اند و تاکید داشته‌اند که واقعا توانسته‌اند مشکلات این خانواده را درک کنند. به طور کلی شخصیت‌های فیلم کاملا باورپذیرند. درباره گروه بازیگری فیلم هم نقدهای مثبت زیادی وجود دارد. برخی نوشته‌اند که گروه بازیگری مثل یک ارکستر موسیقی که توسط فرد خبره‌ای رهبری می‌شود خوب و هماهنگ عمل کرده‌اند.

نکته قابل توجه درباره فیلم اینجاست که در جشنواره فیلم ساندس رکورد دریافت جایزه را جابه‌جا کرده است. اولین بار در تاریخ جشنواره ساندنس بود که فیلمی موفق شد تا هر سه جایزه اصلی را در بخش سینمای آمریکا از آن خود کند. برخی منتقدان به این نکته اشاره کرده‌اند که داستان فیلم خیلی ساده و ابتدایی به‌نظر می‌رسد. قصه خانواده‌ای ساده و معمولی که مشکلات خودشان را دارند ولی در آخرین سکانس‌ها فیلم چند سیلی محکم را به مخاطبش می‌زند.

نمای کلی:
‌کارگردان: شیان هیدر
‌فیلمنامه: شیان هیدر
‌بازیگران: امیلیا جونز، تروی کاتسر، دانیل دورانت، جان فیور، لانی فارمر،کوین چاپمن
‌محصول: آمریکا و فرانسه/ ۲۰۲۱
‌رتبه در سایت imdb: 8.1 از ۱۰
‌زمان: یک ساعت و ۳۲ دقیقه
‌زبان: انگلیسی با زیرنویس فارسی

کدخبر: ۴۱۰۲۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر