کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۷۹۶۴
تاریخ خبر:

یادکردی از عملیات پدافندی حاج عمران

امروز ۲۴ اردیبهشت ماه مصادف با سالروز عملیات پدافندی حاج عمران است که در سال ۱۳۶۵ در ششمین سال از جنگ هشت ساله تحمیلی انجام شد.

به گزارش ایسنا، گسترش نبرد به منطقه شمال غرب که با عملیات موفق «والفجر ۲» توسط نیروهای ایرانی صورت گرفت، با عملیات‌های متعدد دیگری دنبال شد و هرچند به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی منجر به تشکیل خطوط پدافندی متصل در مواضع دو نیرو نشد ولی حضور دائمی یگان‌هایی از دو طرف را در مواضع حساس و قلل مهم منطقه و محورهای وصولی اجتناب ناپذیر کرد.

بنابراین جهت حفظ مواضع اشغال شده و به دست آوردن موقعیت‌های مناسب طرفین درگیری با دنبال کردن اهداف خود هر چند وقت تلاش می‌کردند تا اقدام محدود یا گسترده‌ای را در این منطقه انجام دهند، بر این اساس، نیروهای عراقی با هدف تصرف ارتفاعات مناسب پدافندی و باز پس گرفتن مناطق از دست رفته در محور حاج عمران و بالان بردن روحیه پرسنل خود و بهره‌برداری تبلیغاتی از نظر سیاسی و نظامی اقدام به یک حمله گسترده در این منطقه کردند.

حمله هماهنگ شده دشمن با استقامت نیروهای ایرانی مستقر در منطقه روبرو شد ولی تداوم حملات با استفاده از پشتیبانی هوایی و برخورداری از آتش فوق‌العاده زیاد در روزهای ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه موفقیت‌هایی را برای عراق به همراه آورد.

سرلشکر شهید «اسداله متاجی تیمور» از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این تاریخ به شهادت رسید.

در نتیجه عملیات پدافندی حاج عمران بخشی از مواضع نیروهای خودی از جمله قسمتی از ارتفاع ۲۵۱۹ به تصرف عراق درآمد. تعداد قابل توجهی از نفرات عراقی کشته و زخمی شدند و ۶۰ نفر نیز به اسارت درآمدند. همچنین بیش از ۲۵ دستگاه تانک و نفربر منهدم شد و ۲۸ فروند بالگرد عراقی سرنگون شدند.

کدخبر: ۲۵۷۹۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • akbar-rezaei46

    خاطرات سازنده ای بود، عملیات والفجر ۲ که به منظور عقب راندن توپخانه فعال کودک کش انجا گرفت و دشمن را مجبور به عقب نشینی در خاک عراق نمود، پادگان حاج عمران، مقر ملا مصطفی و ارتفاعات تا عمق ۳۰ کیلومتری از شهر مرزی پیران شهر به عراق به لطف خدا ازاد شد. بنده در ان زمان یک بسیجی ۱۶ سا له بودم و افتخار می کنم در ان زمان و مکا ن حضور داشتم. ( اماما کارت لبیک یا امام بنده همیشه همراهم است و اماده دفاع از می هن و اسلام و مسلمین هستیم.