کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۷۸۱۶
تاریخ خبر:

یادداشت سردبیر/ پیکان دولوکس دودی مدل ۵۴

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو |سه‌ماه تابستان را در پیش داریم. اینجا برایتان از‌۹۰ خاطره می‌نویسم. از آدم‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و… خاطره‌ها.

* یک: پدرم یک پیکان دولوکس مدل انتهای سال ۵۴ داشت. تهران میم‌. دودی رنگ. ۳۶ هزار تومان خریده بود. قبلش ، ‌پیکان کرم رنگ داشت. پیکان کار مدل ۴۹٫ آن را ۱۴ هزار تومان خریده بود. آن پیکان دوم‌،‌پیکان دودی رنگ را تا زمان فوتش در سال ۸۱ حفظ کرده بود. سال ۵۵ یک تور سه هفته‌ای به رم و لندن و پاریس رفت. قیمتش ۱۴ هزار تومان بود. یعنی کمتر از نصف قیمت پیکانش. الان یک پراید ۵۰ میلیون تومان است. با ۲۰ میلیون تومان شاید یک نفر بتواند دو سه هفته در اروپا دوام بیاورد هرچند شاید نه الزاما در هتل‌های ۵ ستاره و یا ۴ ستاره.

* دو: من با مادرم در یک خانه دو اتاقه زندگی می‌کردیم. یک خانه جنوبی که دوتا اتاق تو در تو داشت و یک حیاط کوچک قشنگ در جلویش. خانه تمیز و قشنگی بود اما حمام نداشت و خب سفرهای هفتگی به حمام نمره از بدترین خاطرات کودکی من است. در سلول‌های ترسناک با سوسک‌های بالدار غول پیکر (قد دمپایی ) و بوی بد چاه و خطر همیشگی سرخوردن و با کله به سکوهای سنگی داخل حمام خوردن‌! خوشبختانه پدرم در ۴ یا ۵ سالگی من‌،‌ خانه بزرگی خرید که حمام داشت و حمام‌های هفتگی من به آنجا منتقل شد. مادرم دبیر آموزش و پرورش بود‌. فکر کنم سال ۵۶، ۱۵۰۰ تومان حقوق می‌گرفت و اجاره خانه‌اش ۷۰۰ تومان بود. در میدان ثریا کوچه نهاوندی‌،‌کوچه خرداد‌.

* سه: قیمت کادیلاک ایران که در همین جا مونتاژ می‌شد ۱۹۰ هزار تومان بود و مرسدس بنز‌های معروف به مدل دانشجویی تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشتند. قرار‌داد فوتبالیست‌های درجه یک و ملی‌پوش در سال ۵۶ در حدود ۱۰۰ هزار تومان بود‌. یعنی سه فصل بازی می‌کردند یک بنز دانشجویی می‌خریدند. الان قیمت بنز e class مدل ۲۰۱۷ در بازار ایران حدود ۳میلیارد تومان است. بازیکن ملی‌پوش فعلی با یک فصل بازی می‌تواند یک بنز بخرد و شاید مقداری را هم پس انداز کند. وریا در استقلال ۳ میلیارد می‌گیرد و البته اسدی بازیکن سایپا که مورد توجه استقلال و تراکتورسازی است گفته ۴ میلیارد می‌خواهم‌!(کلا بازیکنان جوان سایپا چانه زدن را خوب یاد گرفته‌اند)

* چهار: سال ۱۳۷۴ در گزارش فیلم بودم‌. اسدی و نوشابه امیری (صاحبان اصلی گزارش فیلم ) یک تویوتا کارینای قهوه‌ای رنگ مدل ۱۹۷۷ داشتند. یک روز گفتند اتومبیل جدیدی خریده‌اند و به بقیه نشان دادند. در پارکینگ سر خیابان فلسطین در بلوار کشاورز. اتومبیل جدید یک پراید صندوق‌دار سفید بود! آن زمان پراید از چنین جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بود. بعله‌!

* پنج: خیابان‌های تهران قبل از انقلاب ویترین اتومبیل‌های آمریکایی بود. فورد موستانگ‌، فورد کاپری‌،‌ شورولت نوا‌، شورولت کاپریس‌،‌ کامارو‌،‌انواع پونتیاک، بوئیک و دوج‌. آلمانی‌ها هم بودند. ب.ام.و با سه مدل محبوبش ۵۱۸ های آلبالویی و زیتونی‌،‌ ۲۰۰۲ های زرد و نارنجی و ۳۲۰ های سبزمغزپسته‌ای‌. البته آن دوران محبوبیت بنز کاملا متفاوت بود. بنزهای ۲۰۰ و ۲۲۰ و ۲۳۰ که سواری‌شان لذتبخش‌ترین اتفاق بود.
چه مطلب پراکنده‌ای ازآب درآمد. فردا سعی می‌کنم منسجم‌تر بنویسم.

کدخبر: ۲۶۷۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر