کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۴۶۳
تاریخ خبر:

یادداشت| سامانه قطع است، بیایید گپ بزنیم

روزنامه هفت صبح | یک: این روایت را علی مزینانی (مدیر عامل هفت صبح )برایمان نوشته است که حاوی نکته جالب توجهی است:«‌سامانه قطع است»؛گذر همه ما به سامانه‌های قطع سازمان‌های دولتی و عمومی افتاده است. از همراه بیمار کرونایی که دیروز در داروخانه هلال احمر مجبور شد به خاطر قطعی سامانه بیمه نیروهای مسلح دارو را با قیمت آزاد بگیرد تا دیگرانی که می‌دانستند سامانه بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت هم قطع است.

این قطعی‌ سامانه را می‌توان در دفاتر پیشخوان دولت، خدمات الکترونیکی شهرداری‌، خدمات الکترونیکی قوه قضائیه،پلیس+۱۰،اسناد رسمی، کارگزاری‌های تامین اجتماعی و … هم دید. نکته جالب اینکه این سامانه‌ها قرار بوده سرعت ارائه خدمات را بیشتر کنند اما جمله سامانه قطع است انگار آب سردی است که روی پرسنل این دفاتر و مراجعان می‌ریزند و همه باید منتظر بنشینند تا سامانه وصل شود. جالب‌تر اینکه هیچ‌کس نمی‌داند چرا این سامانه قطع شده و چه زمانی درست می‌شود.

اصلا مسئول این سامانه‌ها در دسترس نیست و انگار لطفی در حق مردم است که هر موقع قطع است نباید انتظار پاسخ داشت.
بد نیست بدانید خیلی وقت‌ها چند سامانه باید با هم کار کنند که یک کار کوچک انجام شود و همیشه باید این را هم بپرسید کدام سامانه قطع است؟شاید سامانه احراز هویت سازمان ثبت احوال یا سامانه همان سازمان.

سال‌ها پیش در مورد دولت الکترونیک می‌گفتند و حالا هر سازمانی یک سامانه دارد و همه سامانه‌ها به هم وصل‌اند. شاید بد نبود همان‌ها که در مزیت‌های دولت الکترونیک می‌گفتند یک اتاق رصد سامانه‌ها هم درست می‌کردند تا جمله «سامانه قطع است» اینقدر روی هوا نمی‌ماند و حداقل به مسئول سامانه عزیز گفته می‌شد ده دقیقه قطعی سامانه یعنی چند صد هزار دقیقه تلف شدن وقت مردم.

دو: برخورد دولت انگلیس با مسئله کرونا شگفت‌انگیز است. این کشور ۶۰درصد مردمش را واکسینه کامل کرده و ۱۰درصد دیگر هم یک دُز زده‌اند و در انتظار دُز دوم هستند. اما از این به بعد به هسته سخت برخورد کرده‌اند و دیگر سرعت واکسیناسیون به شدت کم شده است.در انگلیس روزی۳۰هزار تا مبتلا تشخیص داده می‌شود.

۵۸۰۰ نفر بستری هستند و حال حدود ۶۰۰ نفر هم وخیم است اما تقریبا کلیه خطوط قرمز کرونایی را برداشته‌اند و حتی ورزشگاه‌ها مملو از جمعیت فریادزن بدون ماسک است.هرچند قواعدی را برقرار کرده‌اند که تماشاگران یا باید دو واکسن کامل زده باشند یا نتیجه تست منفی داشته باشند. به نظر می‌رسد دولت انگلیس شیوه خاصی را برای ماجرا انتخاب کرده. در همین روزها در آمریکا روزی ۱۱۰۰ نفر براثر کرونا در حال مردن هستند و خب هیچ صدایی از جایی بلند نمی‌شود یا حداقل به گوش ما نمی‌رسد.

کدخبر: ۴۰۸۴۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر