کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۹۱۰
تاریخ خبر:

یادداشت | اکسپو، جام جهانی و البته ترکیه

روزنامه هفت صبح، محمدجواد ترابی | دیروز، پنجم مهر، روز جهانی گردشگری بود. روزی مهم برای صنعتی که در ایام کرونا برآورد می‌شود ۴ تریلیون یا بهتر بگویم ۴ هزار میلیارد دلار زیان کرد. به مناسبت روز گردشگر، معاون گردشگری کشور از یک هدیه برای صنعت گردشگری ایران خبر داد؛ آن هدیه هم چیزی نبود جز از سرگیری صدور روادید ورود گردشگر به ایران از ماه آبان پیش‌رو. بسیار هم خوب. بیاییم کمی به قول تصویربردارها زوم‌اوت کنیم و خاورمیانه را از بالاتر ببینیم.

نهم مهر یعنی جمعه همین هفته بزرگترین رویداد گردشگری جهان یا همان اکسپو در دوبی افتتاح می‌شود و به مدت شش ماه برقرار است. نمایشگاهی که پنج سال یکبار برگزار می‌شود و هر بار میلیون‌ها توریست را از سراسر جهان راهی نقطه‌ای خاص می‌کند تا با بلیت‌های ورود به این نمایشگاه منحصر به‌فرد که به شکل پاسپورت طراحی می‌شود، به تالارهای ۱۹۱ کشور سفر کنند. گردشگران ضمن بازدید از صنایع‌دستی، آشنایی با فرهنگ و رسوم و… پاسپورت‌های اکسپو‌شان را در این تالارهای اعجاب‌انگیز، ممهور به مهر آن کشور می‌کنند؛ گویی که به آن کشور سفر کرده باشند.

در وصف اکسپو همین بس که می‌گویند اگر یک ماه برای دیدن تالارهای عظیمش وقت بگذاری باز هم زمان کم می‌آوری و نادیده‌های بسیاری به‌جا می‌ماند. در آنسوی خلیج فارس هم، شمارش معکوس ساعت و روزشمار جام جهانی قطر، ۴۱۹ روز را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که سه رویداد برجسته انسانی است که میلیون‌ها گردشگر را راهی یک نقطه از زمین می‌کند: المپیک، جام جهانی و اکسپو. فقط دو تای آنها در یک سال پیش‌رو در همین منطقه رخ می‌دهد.

از این سمت از ارمنستان می‌گذریم، کشوری که تهدید تن ندادن شهروندانش به تزریق واکسن را تبدیل به یک فرصت توریستی جذاب کرد؛ آن‌هم هنوز یک سال نگذشته از جنگ سختی که درگیرش بود. به ترکیه می‌رویم. بی‌سروصدا مرزهایش را باز کرد و با یک سیستم ساده و هوشمندانه، مسیر حرکت گردشگر را در صورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، ماه‌هاست در تیررس رصد خود قرار داده.

آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه را چک کردم؛ از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۱ تا همین آخر آگوست (۹ شهریور امسال)، ۵۵۶ هزار ایرانی وارد ترکیه شدند و رکورد پنجمین ملیتی که بیشترین ورودی را امسال به ترکیه داشتند به‌نام ما نوشته شده است؛ بعد از روس‌ها، آلمانی‌ها، اوکراینی‌ها و بلغارها. هیچ ایرادی ندارد. دمشان هم گرم که این چنین توانستند با کنترل محدود کرونا، واکسیناسیون سراسری، جلب اعتماد عمومی و‌… رونق را به گردشگری کشورشان برگردانند.

بدین‌ترتیب و در مجموع با احتساب باقی ملیت‌ها، از ابتدای این سال میلادی تا همان ۹ شهریور، ۱۴ میلیون گردشگر وارد ترکیه شده است. کشوری که در سال ۲۰۱۹ رقم باورنکردنی ۴۵ میلیون جذب گردشگر را به ثبت رسانده، به خوبی در مسیر روزهای اوجش قرار دارد. ما اما با همه آنچه در دوروبرمان می‌گذرد و با داشتن ۲۶ میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو، ورودی گردشگرمان را از فروردین ۹۹، صفر کردیم.

مقایسه شود با امارات که یک میراث جهانی ثبت شده دارد و ۱۹ میراث جهانی ترکیه! اگر دست‌کم در مهار کرونا هنری به خرج داده بودیم، باز می‌گفتیم دست مریزاد، این ضررها و زیان‌ها در مقابل سلامتی مردم هیچ است. اما حالا چه؟ واقعا این هدیه به گردشگری است یا عقبگرد از بی‌تدبیری؟

کدخبر: ۴۱۶۹۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر