کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۴۸۰
تاریخ خبر:

یادداشت | انتخاب غیردقیق وجود ندارد

روزنامه هفت صبح، ساعد برقی | انتخابات برگزار شد و سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شد. بالاخره یک رئیس‌جمهور اصولگرا سر کار آمد، چراکه احمدی‌نژاد از همان سال اول، دور شدن خود از معیارهای ثابت اصولگرایی را آغاز کرده بود و این جدایی در دوره دوم بیشتر هم شد. حالا یک رئیس‌جمهور کاملا اصولگرا بر سر کار است. در انتهای هشت سال پرفراز و نشیب دولت روحانی. یادم است که در همان سال ۹۲ در توضیح دولت روحانی نوشتیم که این دولت امتیاز و نقطه ضعفش در یک گزاره تعریف می‌شود و آن این است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد توافق هسته‌ای و ایجاد ارتباط با جهان غرب تعریف کرده است.

واکنش مردم هم در آن زمان پس از هشت سال دوره احمدی‌نژاد واکنشی دقیق بود. آنها اعتدال،‌ کمی آرامش و کمی دوستی با جهان می‌خواستند. چنین استراتژی یک‌جانبه‌ای مثل سرمایه‌گذاری در فارکس یا بیت‌کوین می‌ماند. با دورنمایی از موفقیت حیرت‌انگیز و خطر همیشگی برای سقوط و نزول. خب همینطور هم شد. برجام و توافق هسته‌ای و دوسال‌ونیم آرامش اقتصادی. اما بدبیاری روحانی آنجا بود که حتی اگر او و دولتش قصد آشتی با دنیا را داشتند، دنیا چنین خیالی نداشت.

دسیسه‌ها در سوریه و عراق و نبردهای یمن، ایران را مجبور به واکنش کرد و از قضا واکنش ایران و همیاری‌اش با متحدین جدیدش آنقدر موفقیت‌آمیز بود که هم حکومت اسد را تثبیت کرد،‌ هم گروهی ۳۵هزار نفری به‌نام حشدالشعبی را در عراق ایجاد کرد و هم نبرد یمن را به مهلکه‌ای برای عربستان بدل کرد. در چنین فضایی موفقیت‌های ایران که واکنشی ناگزیر به مجموعه‌ای از دسیسه‌های منطقه‌ای بود،‌ جبهه متحد ضدایران را تقویت کرد.

در واقع فعل‌وانفعالاتی که در هر دو سو خارج از اراده حسن روحانی بود. پس مرغ تخم طلایش دیگر تخم نگذاشت. هیولای ترامپ داستان را عوض کرد. اینجا انشقاقی میان دولت و حاکمیت وجود داشت که قابل حل نبود. روحانی در چنین ماجرایی به پلیس بد تبدیل شد. سیستم اداره دولت او برای چنین وضعیتی طراحی نشده بود. دولت او نه می‌توانست از پس تحریم‌های وحشیانه و ناگهانی آمریکا بربیاید و نه می‌توانست در داخل خود را با خواسته‌های حاکمیت وفق دهد…

حالا با آمدن حجت‌الاسلام رئیسی با پشتوانه ۱۷میلیون و ۹۰۰هزار رای که با آرایش در انتخابات قبلی تناسب دقیقی دارد،‌ این دوگانگی از بین می‌رود. حالا با یک مدیریت یکدست روبه‌رو هستیم.‌ این یکدستی مزایا و مشکلات خود را خواهد داشت. بی‌شک هماهنگی میان سیاست‌های منطقه‌ای نظام با نوعی از حکمرانی سیاسی و اقتصادی در داخل کشور هماهنگ خواهد شد مضاف بر اینکه تحریم و کرونا به‌عنوان دو وزنه سنگین آویخته شده بر دولت روحانی در حال سبک شدن هستند.

مدیریت‌های پرسابقه یکدست اصولگرا در نهادهایی مثل صداوسیما، ‌آستان قدس رضوی یا نیروی انتظامی مجموعه‌ای از محدودیت‌ها و موفقیت‌ها را در کنار هم نشان می‌دهد و به نظر نمی‌رسد فرمول معجزه‌آسایی وجود داشته باشد.

پ.ن:‌ این را هم بگوییم که این ایده که «مردم در گذشته انتخاب‌های بدی داشته‌اند» از آن ایده‌های خطرناکی است که در این یک هفته اخیر از سوی تئوریسین‌های اصولگرا مطرح شده، چه روزنامه‌نگار و چه نظامی. اینکه مردم انتخابشان دقیق نبوده است. این ایده و این جمله از همان ریشه اشتباه است. مردم طبق خواسته‌هایشان رای می‌دهند و اگر کشور جمهوری است باید به این انتخاب احترام گذاشت. راه دیگری نیست. انتخاب بد مردم یا انتخاب غیردقیق عبارت اشتباه و گول‌زننده‌ای است. انتخاب مردم انتخاب اصلی است. انتخاب غیردقیق وجود ندارد. این را درک کنید.

کدخبر: ۳۹۷۴۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر