کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۰۵۵
تاریخ خبر:

یادداشت| آقای ناکاجیما دیگر دختر نیست

روزنامه هفت صبح، آنالی اکبری | «سویا نوسوهی» دختر جوان موتورسواری بود که با موتورهای چشمگیر یاماهایش در جاده‌های شمال ژاپن می‌راند و هر روز چند سلفی می‌گرفت و تجربه‌ سفرهایش را با فالوئرهایی که هر روز بیشتر می‌شدند به اشتراک می‌گذاشت.
تا اینکه یک روز معلوم می‌شود این دختر محبوبِ قوی و ماجراجو با پوستی صاف و لبخندی شیرین و همیشگی، یک مرد ۵۰ساله است که در تمام این مدت داشته با اپ ادیت عکس FaceApp از خودش تصویری جوان و زنانه می‌ساخته. چون معتقد بوده هیچ‌کس میلی به دنبال کردن زندگی ‌یک مرد میانسال ندارد.

یاسو ناکاجیما پدر سه بچه است و یک روز با دیدن این اپ در موبایل یکی از فرزندانش، ایده‌ ساختن سویا به سرش می‌زند و فکر می‌کند چرا در جهانی که می‌شود «هر چیزی» بود، کسی دیگر نباشد؟ پس بی‌خیال اکانت حقیقی‌اش با ۶ فالوئر می‌شود و اکانت فیکی در توئیتر می‌سازد و کم‌کم میزبان ۲۸ هزار دنبال‌کننده می‌شود.

یاسو ناکاجیما هیچ وقت جز جنسیت و قیافه‌اش دروغ دیگری نگفت. جاده همان جاده بود و موتور همان موتور و غذا همان غذا و سفر و هیجان و ماجرا همان سفر و هیجان و ماجراها. پس وقتی اعتراف کرد که این چهره‌ زیبا نه تنها به او بلکه به هیچ‌کس دیگری تعلق ندارد، طرفدارانش ناامید نشدند و حتی به تعداد فالوئرهایش اضافه شد و عده‌ای گفتند: «برای ما اهمیتی ندارد جنسیتت چیست. ما ازت حمایت می‌کنیم چون آدم جالبی هستی.»

آقای ناکاجیما فهمیده بود تا وقتی ظاهر جذابی نداشته باشد، فرصت نمی‌کند شخصیت جالبش را به کسی معرفی کند. در عصر کم‌حوصلگی و اسکرول‌کردن‌های پر سرعت، کسی به خود زحمت شناختن غریبه‌ای میانسال و معمولی نمی‌دهد.خوشمان بیاید یا نه، جهان با چشم‌هایش می‌بیند و فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد مشتاق و علاقه‌مند باشد یا بیزار و فراری.

اپ‌های تغییر و ادیت چهره دارند از ما چیزی زیباتر، جذاب‌تر و متناسب‌تر می‌سازند؛ چیزی که در آینه نیستیم. اما شاید به زودی آینه و حقیقت‌های سابق ارزش‌شان را از دست بدهند. شاید حقیقت تبدیل شود به همان چیزی که (با هر دستکاری و اصلاحی) نمایش می‌دهیم، همان چیزی که دیگران می‌بینند. شاید به زودی بتوانیم واقعا «هر چیزی» که می‌خواهیم باشیم.

آن وقت خوش به حال آنهایی که حرفی جالب و تاثیرگذار برای گفتن دارند و اندیشه‌ای جذاب در سر و هنری تحسین‌برانگیز برای نشان دادن و دانشی برای باز کردن گره‌های کور؛ وگرنه گم خواهند شد بین جمعیت زیبارویانِ متناسب و بی‌نقص کم وزنی که از سر و کول جهان بالا می‌روند.

کدخبر: ۳۹۰۰۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر