کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۱۹۵۰
تاریخ خبر:

یادآوری به سان؛ تحقیر و تمسخر گاهی جواب عکس می‌دهد

روزنامه هفت صبح | عکس جلد روزنامه سان و تیتر تمسخرآمیز آن که حاکی از خوشحالی انگلیسی‌ها از هم‌گروهی با ایران است، می‌تواند با مدیریت خوب کادر فنی، بالاترین انگیزه را در تیم ملی برای ارائه یک بازی خوب مقابل انگلیس ایجاد کند. از این اتفاق‌ها در سال‌ها و روزهای دور و نزدیک کم رخ نداده و بارها اتفاق افتاده که یک کری‌خوانی، حرف تحقیرآمیز یا توهین، نتیجه‌ای عکس به همراه داشته است. مهم‌ترین این اتفاقات در فوتبال ایران را مرور می‌کنیم.

صمد مرفاوی و اختلاف ۱۲ امتیازی
استقلال در دربی برگشت لیگ ششم مقابل پرسپولیس به تساوی رسید. البته نتیجه عادلانه آن دربی به خاطر موقعیت‌های گل زیاد پرسپولیس، احتمالا پیروزی پرگل این تیم بود و این نکته‌ای بود که مصطفی دنیزلی در نشست خبری خود به آن اشاره کرد. واکنش صمد مرفاوی اما غیرحرفه‌ای بود. او بعد از اینکه متوجه شد سرمربی پرسپولیس چنین حرفی را زده است، گفت: «فعلا که ما ۱۲ امتیاز بیشتر داریم!» این اختلاف امتیاز اما به ناباورانه‌ترین شکل ممکن در ۷ هفته باقیمانده از فصل جبران شد.

استقلال با هدایت مرفاوی از هفت بازی یک برد و ۳ مساوی و ۳ باخت، فقط ۶ امتیاز گرفت اما پرسپولیس دنیزلی‌ با ۶ پیروزی و یک مساوی ۱۹ امتیاز کسب کرد و نه‌تنها فاصله ۱۲ امتیازی خود را با استقلال جبران کرد بلکه در پایان فصل با یک امتیاز بیشتر از این تیم در رده سوم جدول قرار گرفت! این اتفاق در حالی رخ داد که استقلال در بیشتر مقاطع آن فصل صدرنشین بود و شانس اول قهرمانی به شمار می‌رفت اما در اواخر فصل افت کرد و در نهایت در رده چهارم جدول ایستاد. این بزرگ‌ترین درس عبرتی است که مرفاوی از فوتبال گرفته ‌.

مهدی طارمی و مقاله توهین‌آمیز
چند روزی بیشتر از این اتفاق نمی‌گذرد. یک روز قبل از بازی پورتو و پورتیمو‌نزه، سایت رسمی اسپورتینگ لیسبون که رقیب اصلی پورتو در جدول بود، مقاله‌ای توهین‌آمیز علیه طارمی منتشر کرد. در این مقاله حرکات طارمی در زمین و پنالتی گرفتن‌هایش را به سیرک تشبیه کرد و حتی ملیت طارمی را هم مورد تمسخر قرار داد. این اتفاق بلافاصله با پاسخ کوبنده سایت هواداری پورتو و حمایت جالب این سایت از طارمی روبه‌رو شد و آنها او را «شاهزاده پارسی» معرفی کردند.

این البته فقط مقدمه‌ای بر پاسخ بعدی بود. طارمی در بازی مقابل پورتیمو‌نزه یکی از بهترین و کامل‌ترین نمایش‌هایش را ارائه داد و با «یک پرفکت هت‌تریک» و یک پاس گل، از سایت معتبر هواسکورد نمره کامل ۱۰ را گرفت. طارمی بعد از هر گلش رو به دوربین‌ها هیس را نشان داد. البته این هم پایان ماجرا نبود. اسپورتینگ ۲۴ ساعت بعد از این بازی در خانه با دو گل مغلوب بنفیکا شد و حالا پورتو با پیروزی در بازی بعدی خود قهرمان لیگ پرتغال خواهد شد. احتمالا مسئولان این باشگاه از این به بعد هیچ وقت بازیکنان و هواداران تیم‌های دیگر را مورد تمسخر قرار نخواهند داد.

کی‌روش و کری‌خوانی زشت سرمربی کره‌جنوبی
در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴، ایران با وجود پیروزی بر کره جنوبی در تهران، به دلیل باخت خانگی به ازبکستان شانس کمی برای صعود به جام جهانی داشت. شاگردان کی‌روش، قطر و لبنان را بردند و به بازی مرگ و زندگی مقابل کره‌جنوبی در اولسان رسید. «کانگ هی چوی» سرمربی کره قبل از این بازی اعلام کرد دوست دارد کره و ازبکستان به جام‌جهانی صعود کنند چون از ایران خوشش نمی‌آید! این دقیقا همان جمله‌ای بود که ایران و کی‌روش به آن نیاز داشتند.

سرمربی پرتغالی ایران که استاد جنگ روانی بود، تصاویر سرمربی کره را با پیراهن تیم ملی ازبکستان چاپ کرد و این تصاویر را در اتاق‌های هتل محل استقرار تیم ملی نصب کرد تا شاگردانش ببینند. این تدبیر کی‌روش جواب داد و در نهایت ایران توانست در یک بازی دشوار و با جانفشانی بازیکنانش، کره جنوبی را شکست بدهد و به عنوان صدرنشین و تیم اول گروه راهی جام‌جهانی شود. نکته جالب اینکه کره جنوبی با خوش‌شانسی به عنوان تیم دوم صعود کرد چرا که اگر ازبکستان به جای ۶ گل، ۷ گل به قطر می‌زد، دوم می‌شد و کره به جام جهانی نمی‌رسید.

ایران و استرالیایی‌های مغرور و خوش‌خیال
در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، تیم ملی ایران به مرحله پلی‌آف رسید. ایران در اولین مرحله به ژاپن باخت تا آخرین شانسش برای رسیدن به جام جهانی فرانسه عبور از سد محکمی به نام تیم ملی استرالیا باشد. آن تیم، بهترین نسل تاریخ فوتبال استرالیا بود و کمتر کسی به صعود ایران امیدوار بود. بازی رفت در تهران با تساوی یک - یک به پایان رسید و همین شانس استرالیا را برای صعود بیشتر کرد. در روزهای منتهی به این بازی، استرالیایی‌ها از صعودشان مطمئن بودند.

رسانه‌ها این تیم را از پیش برنده می‌دانستند. حتی در مراسم عجیب قبل از شروع بازی، پرچم کشورشان را در کنار پرچم ۳۱ تیم حاضر در جام جهانی به نمایش گذاشتند تا نشان بدهند که هیچ شکی نسبت به صعود تیم‌شان ندارند. روند بازی هم به شکلی بود که صعود آنها قطعی به نظر می‌رسید. تا قبل از دقیقه ۵۰، استرالیا دو گل زد و به اندازه انگشتان یک دست موقعیت صددرصد گلزنی را از دست داد. اما هوادار دیوانه استرالیایی به داد ایران رسید. او تور دروازه عابدزاده را پاره کرد و پس از شروع دوباره بازی، ایران در عرض چند دقیقه دو گل زد و در نهایت با چیزی شبیه معجزه به جام جهانی صعود کرد.

کدخبر: ۴۵۱۹۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر