کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۳۴۸
تاریخ خبر:

گیرهای باگ‌دار تلویزیون به‌ شب‌های مافیا

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | روز گذشته بخش خبری ساعت ۲۰:۳۰ شبکه دو، موضعی تند و عجیب نسبت به مسابقه «شب‌های مافیا» گرفت. بخش‌هایی از این مسابقه که به حضور بازیگران خانم اختصاص داشت، روی آنتن رفت و گزارشگر نسبت به کپی‌برداری از مسابقه‌های خارجی، تیپ و چهره خارج از عرف خانم‌ها، تلاش این مسابقه برای تغییر ذائقه مخاطبان و دست گذاشتن روی مسابقه به دلیل کم‌فروشی قصه‌ها و … صحبت به میان آورد.

این در حالی است که اولین‌بار شبکه سلامت مسابقه «شهروند و مافیا» را روی آنتن برد و سایر مسابقه‌های تلویزیونی هم، کپی نمونه‌های خارجی هستند. ضمن اینکه پوشش خانم‌ها در این مسابقه عملا تفاوتی با سریال‌های تلویزیونی ندارد. پس مشکل اصلی چیست؟ هفت صبح محتوای این آیتم کلاکت را درباره‌ «شب‌های مافیا» بررسی می‌کند.

*** ماجرا چه بود؟
گزارشگر بخش کلاکت خبر ۲۰:۳۰ درباره مسابقه «شب‌های مافیا» گفت: «باز هم شبکه نمایش خانگی و تصاویر خارج از عرف. این روزها شاهد اوج گرفتن سریال‌ها و برنامه‌های این شبکه هستیم که شرکت‌کنندگان با تیپ و چهره‌های خارج از عرف قصد فروش بیشتر یا شاید هم تغییر ذائقه مخاطبان را دارند.

حالا خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند تا کی باید با کپی‌برداری از برنامه‌های خارجی و با تغییر سبک زندگی مواجه شوند؟ آن هم در حیاط‌خلوت شبکه نمایش خانگی که ظاهرا دستاویزی برای جبران ضعف فیلمسازی و کم‌فروشی قصه‌ها شده؛ برنامه‌هایی که به‌جای ایجاد سرگرمی به دغدغه خانواده‌ها بدل شده.»

*** شهروند و مافیا را ندیده‌اید؟
گزارشگر در بخشی از این گزارش نسبت به کپی بودن «شب‌های مافیا» اعتراض کرد و گفت: «حالا خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند تا کی باید با کپی‌برداری از برنامه‌های خارجی و با تغییر سبک زندگی مواجه شوند؟» گویا عوامل بخش خبری ۲۰:۳۰ اصلا اطلاع ندارند که شبکه سلامت مدت‌هاست مسابقه «شهروند و مافیا» را روی آنتن می‌برد!

جالب اینجاست که هفته گذشته در گزارشی میزان بازدید مسابقه‌های تلویزیونی را در تلوبیون بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که میزان بازدید مخاطبان از مسابقه «شهروند و مافیا» از بازدید تمام مسابقه‌های تلویزیونی هم بیشتر است. چطور وقتی تلویزیون بازی مافیا راه می‌اندازد، بحث کپی‌کاری و تغییر سبک زندگی مطرح نمی‌شود؟

ضمن اینکه کدامیک از تاک‌شوها و مسابقه‌های تلویزیونی، کپی‌برداری نیست؟ «دورهمی»، «خندوانه»، «برنده‌باش»، «عصر جدید»، «سیم آخر»، «اعجوبه‌ها» و سایر برنامه‌ها و مسابقه‌ها کپی نمونه‌های خارجی هستند. یعنی همه‌شان دارند ذائقه مخاطبان را تغییر می‌دهند؟

*** کدام تیپ و چهره خارج از عرف؟
در بخشی از این گزارش، روی این نکته تاکید شد که «شرکت‌کنندگان با تیپ و چهره‌های خارج از عرف، قصد فروش بیشتر یا شاید هم تغییر ذائقه مخاطبان را دارند.» این در حالی است که پوشش خانم‌ها در این مسابقه مطابق با عرف تلویزیون انتخاب شده است. همگی لباس‌هایی تیره و بلند به تن دارند. یقه‌ها و آستین‌هایشان کاملا پوشیده است و کلاه‌ها طوری روی سرشان قرار گرفته است که موهایشان مشخص نیست. در این صورت کجای تیپ و چهره‌هایشان خارج از عرف است؟

*** قیاس بی‌ربط بین سریال و مسابقه
در بخش دیگر به این نکته اشاره شده که ساخت این مسابقه‌ها در شبکه نمایش خانگی، «دستاویزی برای جبران ضعف فیلمسازی و کم‌فروشی قصه‌ها شده.» ضعف فیلم‌سازی و کم‌فروشی قصه‌ها چه ارتباطی با مسابقه دارد؟

سریال‌ها و مسابقه‌ها هرکدام مسیر خودشان را دنبال می‌کنند و مخاطبان خاص خودشان را دارند. مگر وقتی تلویزیون سریال می‌سازد دیگر سراغ ساخت مسابقه یا تاک‌شو نمی‌رود؟ یا مگر تلویزیون برای جبران ضعف سریال‌هایش مسابقه می‌سازد؟

*** مگر مجبورند تماشا کنند؟
گزارشگر دوبار به این مسئله تاکید کرده است که «شب‌های مافیا» مایه عذاب مخاطبان است. یکبار گفته «تا کی باید با کپی‌برداری از برنامه‌های خارجی و با تغییر سبک زندگی مواجه شوند؟» و بار دیگر از مسابقه‌ای نظیر «شب‌های مافیا» به عنوان «برنامه‌هایی که به‌جای ایجاد سرگرمی به دغدغه خانواده‌ها بدل شده» نام برده.

«شب‌های مافیا» برنامه‌ای است که برای نمایش در پلتفرم فیلیمو ساخته شده؛ نه برنامه تلویزیونی است که مخاطبان مجبور به تماشای آن باشند، نه دی‌وی‌دی‌های آن به بازار می‌آید که بگوییم برای خرید آن پول می‌پردازند و مجبورند تماشا کنند. این برنامه یکی از هزاران محصولی است که در فیلیمو بارگذاری شده. مخاطبان برحسب علاقه، ماهانه پولی پرداخت می‌کنند تا از تمام این محصولات استفاده کنند. خب چه اجباری است که حتما آن را ببینند؟

کدخبر: ۳۶۴۳۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر