کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۱۸۶
تاریخ خبر:

گول نخوریم؛ واکسن کرونایی در کار نیست

روزنامه هفت صبح | «ویروس درحال حاضر با دوز کمتری افراد را مبتلا می‌کند و علاوه بر گسترش، عفونی‌تر هم شده و به‌نوعی قوی‌تر شده است»؛ این جمله‌ای است که محسن ابراهیم‌زاده، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در برنامه تلویزیونی طبیب مطرح کرده و به‌نوعی مسئله جهش ویروس کرونا را تایید می‌کند. پیش از او البته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا تهران از یک‌ شبه‌جهش ساختاری در این ویروس خبر داده بود که می‌تواند میزان سرایت‌پذیری بیماری را هشت‌برابر کند. اظهارات دکتر ابراهیم‌زاده حاوی نکات خواندنی دیگری هم بود که بخشی از آن را مرور می‌کنیم:

* هرچه گسترش بیشتر می‌شود و بیشتر تکثیر پیدا می‌کند، تغییرات ژنی ویروس نیز بالا می‌رود و این تغییرات در جهت بدخیم‌شدن ویروس است و ویروس درحال حاضر با دوز کمتری افراد را مبتلا می‌کند، شیوع آن بسیار گسترده شده و این تغییرات ژنی درجهت افزایش گسترش است و پیرو این قضیه مشکلات بیشتری هم داریم، چراکه ناقلان سالم و بیمار افراد بیشتری را دائم بیمار می‌کنند.

* علاوه بر گسترش عفونی‌تر هم شده است، به‌نوعی قوی‌تر شده، همین تغییر بسیار کوچک ماهیت ویروس را عوض کرده و ما الان با یک گستردگی بسیار شدید و عجیب روبه‌رو هستیم و اقدامات و درمان‌ها پاسخ لازم را نمی‌دهد، درمان قطعی ندارد، گول اخبار را نخوریم، واکسنی فعلا در کار نیست.

* اگر قرار باشد از روسیه واکسنی بیاید فعلا در حد پلتفرم است یعنی واکسنی نیست که استفاده کنیم باید روی آن کار شود و خام است. از طرفی محصولات کشورهای شرقی در بخش دارو و واکسن اصولا تابه‌حال محصولات قوی نبودند، این یک واقعیت است و بیشتر کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی در این زمینه فعال هستند.

* روسیه ادعا کرده تست‌های لازم را انجام داده اما به‌نظر می‌آید محصول خام در اختیار ایران قرار گیرد و در جاهایی هم ادعا کردند خودمان کار می‌کنیم بعد دراختیار می‌گذاریم، اما فعلا هیچ چیزی معلوم نیست و اصلا اگر واکسنی هم باشد مشخص نیست که به‌درد همه اقشار و گروه‌ها بخورد یا همه بتوانند از آن استفاده کنند، مشکل جدیدی ایجاد نکند و مصونیتی که می‌دهد تا چه میزان است.

* همه گروه‌های سنی درگیر می‌شوند فقط شدت و ضعف دارد؛ هنوز نمی‌دانیم چرا دوفرد در شرایط برابر می‌گیرند یکی بعد از ۱۰روز خوب می‌شود و یکی فوت می‌کند، اینجاست که ژن افراد مؤثر است. من یک‌بار مقایسه افراد هپاتیت بی را کردم که ممکن است چهار گروه بگیرند، ممکن است یکی خوب شود، در یکی تبدیل به سیروز شود و فرد از بین برود، یکی ناقل سالم باشد و یکی هم ناقل بیمار باشد، در مورد این ویروس هم این موضوع صادق است.

بنابراین این سیستم ایمنی ماست که تصمیم می‌گیرد با این ویروس چه برخوردی کند و ما در هفته‌های دوم و سوم به بعد است که با بیماران مشکل پیدا می‌کنیم یعنی ویروس آمده ضربه را زده و حالا سیستم ایمنی وارد عمل شده و افسارگسیخته عمل می‌کند، سیستم ایمنی تشخیص نمی‌دهد تا چه حد باید عمل کند و هجوم آورده و خراب می‌کند، اینجاست که ما از داروهای تعدیل‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنیم.

* در مراحل انتهایی که دیگر هیچ‌چیزی در چنته نداریم یک‌سری از اقداماتی که می‌کنیم فیلتر کردن پلاسماست تا این سموم و دستگاه ایمنی و فاکتورهای التهابی را فیلتر کنیم، شاید ریه‌ای که برگشت‌ناپذیر بوده تبدیل شود به ریه روز اول که خب این‌ها هزینه‌های سنگینی دارد، حتی در بیمارستان‌های دولتی؛ یکی از آنها پلاسمادرمانی است، انواع و اقسام دارد و ما هفت، هشت‌نوع از این روش‌ها داریم که خب قیمت‌های خیلی بالایی دارد. گاهی ممکن است پنج، شش‌جلسه از روش‌هایی استفاده کنیم که هر جلسه آن متأسفانه ۵۰میلیون تومان هزینه دارد، من روزانه ۵۰، ۶۰بیمار می‌بینم ممکن است که چهاردرصد آنها به آن سندرم زجر تنفسی گرفتار شوند و ما ممکن است بخواهیم از این روش‌ها استفاده کنیم.

* مادران باردار در ریسک ابتلا به کرونا هستند و درمان‌های دیگر را در این گروه نمی‌توانیم استفاده کنیم به همین دلیل این افراد بیشتر در معرض خطر هستند. خواهش دیگر من این است که از این تست‌های تشخیصی نباید آن‌قدر به‌طور وسیع استفاده و بیماران را مجبور کنیم که تست دهند، تست سلولژی و خون در ابتدا اصلا ارزشی ندارد، ممکن است در پایان هم در همه موجب آنتی‌بادی در خون نشود و فقط ما را دچار اشتباه کند، لذا تنها رعایت و پرهیز هنوز حرف اول را می‌زند.

سه‌تا اجتماع سوگواری محرم، جشن‌های عروسی قبل از محرم و کنکور را پیش رو داریم که این سه‌تا می‌تواند برای ما فاجعه ایجاد کند، اگر ما مراقب نباشیم. در بیرون کنکور وقتی جمعیت هجوم می‌آورد حتما فاصله را افراد رعایت کنند. درخصوص مراسم سوگواری هم همین‌طور، عروسی‌ها هم می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. اگر شک دارید من یک‌روز شما را با خودم می‌برم هر بیمارستانی که بگویید، ببینید مردم چه ضجه‌ای می‌زنند. قضیه را واقعا جدی بگیرید، من الان خیلی خودم را کنترل می‌کنم که در این شرایط و جلوی دوربین اشکم درنیاید.

کدخبر: ۳۴۳۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر