کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۰۶۶۲
تاریخ خبر:

گنو؛ یک پیشنهاد ویژه برای ایران خودرو

هفت صبح| در طول هفته‌های گذشته چندین بار از طرح‌هایی نوشتیم که جوانان ایرانی علاقمند به صنعت خودرو به صورت حرفه‌ای و نیمه حرفه ای خلق کرده و به خودروسازان وطنی پیشنهاد می‌کنند. حالا خالق یکی از جالب‌ترین ایده‌ها در فضای صنعت خودرو کشور که پیشتر با یک رندر دیجیتال از شاسی‌بلندی کوپه با آرم سمند و نام گنو پرده برداشت، دست به بدعت جدیدی زده و یک شاسی‌بلند فول سایز با همان سبک و سیاق و زبان طراحی اما با فرمی دقیق‌تر و بهتر خلق کرده است. گنو که نام ناحیه‌ای خوش آب و هوا حوالی شهر بندر عباس است، به داشتن چشمه‌های آب گرم طبیعی و گونه‌های گیاهی جانوری بدیع مشهور است.
آلاد که اخیرا با وبسایت خودروبانک هم مصاحبه ای داشته، عمده دلیل خلق این خودرو با برند و لوگو ایران خودرو را ضرورت توجه به صنایع ملی و فقدان وجود یک شاسی‌بلند واقعی در خطوط تولید دو شرکت بزرگ خودروسازی عنوان کرده است. آلاد گفته از سال ۹۵ روی ایده خود کار کرده تا امروز توانسته شاسی‌بلند گنو را با فرمی اختصاصی و پویا برای ایران خودرو معرفی کند. وی که طرح خود را به شرکت ایران خودرو نیز ارائه داده، ابراز تمایل کرده این شرکت بزرگ وطنی روی طرح گنو سرمایه‌گذاری کند چرا که از طرحی اختصاصی و زبان طراحی مخصوص برخوردار است.
وی درباره سبک کاری خود در گنو هم اینگونه توضیح داده که با قرارگیری ورودی‌های هوای بزرگ در میانه سپر و تبدیل آن‌ها به چراغ اصلی (چراغ‌های روشنایی)، محل قرارگیری چراغ‌های اصلی در بالا را با دی‌لایت‌های باریک و تیز عوض کرده تا خودرو از تکراری بودن فاصله بگیرد. در عین حال این سبک طراحی می‌تواند تغییر یافته و با یک فیس‌لیفت کوچک، وضعیت بازار خود راحفظ نماید.
وی که ذیل سه عنوان هارمونی خطوط، سادگی و توجه به جزئیات، گنو را خلق کرده درباره اهمیت هارمونی خطوط در این طرح می‌گوید: در گنوسعی شده تا آنجا که می‌شود خطوط همدیگر را دنبال کنند و از شلوغی و سردرگمی خطوط به شدت کاسته شود و هماهنگی‌شان در زیبایی طرح نقش آفرینی کند.
سادگی دیگر موردی بوده که در طراحی گنو مدنظر قرار گرته است. در واقع در طراحی گنو از حرکت‌های غیرمتعارف و بی مورد یا بعضاً شلوغ به شدت در طرح پرهیز شده تا طرح بدنه‌ای یکپارچه داشته باشد. همچنین به مدد توجه به جزییات، فرم و نتیجه نهایی کار شیرین از کار درآمده است. آلاد توضیح داده که برای افزایش حس اسپرت بودن خودرو از رینگ‌هایی ۲۲ اینچی در دو تریم رنگی استفاده شده و از طرفی با در نظر گرفتن رنگ تیره برای سقف و ستون‌ها و استفاده از قطعات تیره در ورودی‌های هوا در چهره خودرو این حس اسپرت به خوبی مشهود است که به دنبال آن دید بصری قابل توجه‌ای به طرح بخشیده است.
به نظر می‌رسد دانش طراحی خودرو در ایران صرفنظر از میزان استفاده صنایع داخلی از آن، سریعا در حال رشد بوده ازینرو لازم است با یک سیاستگزاری درست راه برای تلفیق تولیدات داخلی با طراحی مدرن و به روز فراهم شود.

کدخبر: ۲۳۰۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • fromsusa

    عالیه، ولی تو مملکت ما دستشو که نمیگیرن هیچ، فردا پس فردا یه انگی هم به طراحش می زنن و…

  • alikarami

    جالبه شبیه نمونه های خارجیه ولی موتورش چ ی میخواد بشه ؟؟؟؟ ایا پلتفرمش قابل اجراس ت تو ایران ؟؟ با این وضع تحریم ها تجهزات ساختشو از کجا میخوان بایرن؟؟ بهشم نمیاد زیر ۵۰۰ میلیون قیمتش باشه اونوقت کی میت ونه اینو بخره؟؟؟؟؟