کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۷۷۷
تاریخ خبر:

گل دقیقه۹۰؛ نوشیدن جرعه‌‌جرعه یک فنجان سرب مذاب!

روزنامه هفت صبح، صدرا بکتاش | سوژه این هفته باشگاه مشت‌زنی حکمتی جز یادآوری بدترین کابوس عمر من و احتمالا علی دایی ندارد. ظاهر قضیه نشان می‌دهد خشایار پروانه پرسپولیسی،در هفته‌ای که استقلال موفق شده پیروزی مقابل صنعت‌نفت‌ آبادان را در دقیقه ۹۴ به ‌دست بیاورد، این سوژه را پیشنهاد داده اما اصل قضیه چیز دیگری است. امروز دقیقا ۲۲سال از مسابقه معروف بایرن‌مونیخ و منچستریونایتد در فینال چمپیونز لیگ ۹۹ می‌گذرد.

برای خیلی از شما آن بازی یک مسابقه فوتبال مثل بقیه بازی‌هاست؛ ۲۲ نفر دنبال هم می‌دوند و تلاش می‌کنند آن چیز گرد سفید را وارد دروازه طرف مقابل کنند اما نیوکمپ ۹۹ برای من بزرگ‌ترین شکست عشقی تاریخ، بزرگ‌ترین حسرت قرن و طولانی‌ترین زخم بدون بهبود جهان است که بعضی‌هایتان شاید قسمت‌های مهمش را فراموش کرده باشید.

* یک: منچستریونایتد آن بازی را ۲ بر یک با دو گل‌ تدی شرینگهام و اوله‌گونار سولسشایر در دقایق منحوس ۹۱ و ۹۳ برد. این را تقریبا همه می‌دانند اما داستان فینال ۹۹ دراماتیک‌تر از این حرف‌هاست چون این اولین قهرمانی یک تیم انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا از سال ۱۹۸۴ بوده و از سال ۱۹۸۵ تا سال ۱۹۹۰ هم هیچ تیم انگلیسی موفق نشده بود تا فینال چمپیونزلیگ بالا بیاید.

* دو: برعکس چیزی که عموم مردم تصور می‌کنند، گل دقیقه ۹۱ تدی شرینگهام در فینال نیوکمپ تنها گل مهم و سرنوشت‌ساز این بازیکن در آن سال نیست.بایرن و منچستر در مرحله گروهی جام همگروه بودند و همین آقای شرینگهام در دقیقه ۹۰ بازی رفت، دروازه خودشان را باز کرد تا بازی ۲- ۲ مساوی تمام شود. سرنوشت جام ۹۹ دقیقا از همین‌جا عوض شده چون بدون آن، منچستر با ۱۲ امتیاز به‌عنوان تیم اول گروه بالا می‌رفت و بایرن با ۱۰امتیاز تیم دوم می‌شد.

* سه: باور نمی‌کنید تدی شرینگهام با گلی که در دقیقه ۹۰ بازی رفت مرحله گروهی وارد دروازه‌ خودشان کرده چه بلایی سر یونایتد آورد. آنها می‌توانستند به‌عنوان تیم نخست گروه، در دور حذفی اول با کایزرسلاترن و بعد با دیناموکی‌یف مسابقه بدهند اما همان گل، آنها را اول به میلان و بعد به تورین فرستاد. حوادث دراماتیکی در بازگشت مقابل یونتوس رخ داده است.

* چهار: بازی رفت منچستریونایتد و یوونتوس در اولترافورد یک- یک به پایان می‌رسد. فکر می‌کنید چطوری؟ با گل دقیقه ۹۰ رایان گیگز! به‌این ترتیب معرفی تیم فینالیست ۹۹ به بازی برگشت در تورین موکول می‌شود. فیلیپو اینزاگی در دقایق شش و ۱۱ دو بار برای یووه گل می‌زند و خب هر تیم دیگری جز منچستر فرگوسن بود شیرازه‌اش از هم می‌پاشید ولی روی کین و دوایت یورک در همان نیمه اول منچستر را به‌بازی برمی‌گردانند.

نیمه دوم سراسر متعلق به یوونتوس است.تیمی که غیر اینزاگی، زین‌الدین زیدان، آنتونیو کونته و ادگار داویدز را هم دارد اما حمله‌‌هایشان راه به‌جایی نمی‌برد.هشت دقیقه مانده به پایان بازی روی یک ضدحمله یوونتوس تسلیم زوج اندی کول و دوایت یورک می‌شود تا با نتیجه ۳بر۲ یک تیم انگلیسی بعد از ۹سال جواز حضور در فینال چمپیونزلیگ را بگیرد.

* پنج: رسیدیم به آن شب نفرت‌انگیز‌! شبی که علی دایی فقط دو دقیقه تا رسیدن به مهم‌ترین افتخار ورزشی خودش فاصله داشت اما در دقیقه ۹۱ و ۹۳ تاریخ طور دیگری رقم خورد و برای من به‌عنوان طرفدار ابدی بایرن‌مونیخ طولانی‌ترین زخم بدون بهبود جهان را به یادگار گذاشت و یادآوری‌اش چیزی است مثل نوشیدن جرعه‌‌جرعه یک فنجان سرب مذاب!

کدخبر: ۳۹۲۷۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر