کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۵۶۰
تاریخ خبر:

گل ترابی و سر‌خوردن مرادمند؛ فراتر از شانس و بدشانسی

روزنامه هفت صبح | پرسپولیس با پیروزی بر میزبان خود استقلال تاجیکستان، راهی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد. شاگردان یحیی البته برای پیروزی در این بازی تا دقیقه ۹۰ صبر کردند و در نهایت اگرچه با گل شانسی مهدی ترابی حریف را مغلوب کردند اما سزاوار این نتیجه و صعود به مرحله بعد بودند. در این مطلب به بررسی نکات و سوژه‌های فنی بازی پرسپولیس می‌پردازیم.

خریدهای جدید؛ جا نیفتاده‌اند
یحیی گل‌محمدی در بین ۱۱ بازیکن اصلی که برای بازی مقابل استقلال تاجیکستان انتخاب کرد، یک یار جدید در خط میانی به میدان فرستاد و یک خرید دیگر ‌ هم در نیمه دوم وارد زمین شد که عملکرد آنها در جریان مسابقه فراز و نشیب داشت. رضا اسدی که در کنار میلاد سرلک به‌عنوان هافبک دفاعی بازی می‌کرد، نخستین بازی رسمی خود با پیراهن پرسپولیس را انجام داد که عدم هماهنگی با بازیکنان و در نیمه دوم خستگی در ساق پاهای او دیده می‌شد ولی با این وجود او در لحظات پایانی یک کار مثمر‌ثمر انجام داد. حامد پاکدل هم دومین خرید جدید پرسپولیس بود که در دیدار مقابل استقلال تاجیکستان و در زمانی که نتیجه صفر- صفر بود به ترکیب سرخ‌پوشان اضافه شد که در حضور حدودا ۱۱ دقیقه‌ای خود فرصت خاصی نداشت.

ترابی؛ همچنان موثرترین
اگرچه سرخ‌پوشان مهره‌های ارزشمند دیگری نظیر امیری، عبدی، عالیشاه، آل‌کثیر، سرلک و نعمتی را در ترکیب می‌بینند و می‌توانند روی توانایی‌های آنها در بخش هجومی حساب ویژه‌ای باز کنند‌ اما مهدی ترابی حسابش جداست و با خصوصیات منحصربه فردی که به خصوص در فواصل نزدیک به دروازه دارد، می‌تواند بازکننده و گره‌گشای مسابقاتی باشد که همانند دیدار برابر استقلال تاجیکستان گره می‌خورد.

پیش از این لحظه موعود برای هواداران پرسپولیس، ترابی روی ارسال بسیار خوب سیامک نعمتی تا آستانه گشودن دروازه استقلال در دقیقه ۸۹ رفته بود، ولی مدافعان میزبان بار دیگر بهتر کار کردند و توپ را به زمین برگردانند‌ اما یک دقیقه بعد در حالی که قصد داشت توپ را برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کند، سانتر او از بالای سر دروازه‌بان استقلال وارد دروازه این تیم شد.

گل‌های دقیقه نودی پرسپولیس در آسیا
پرسپولیس در سال ۲۰۱۸ از مرحله گروهی صعود کرد و حریف الجزیره امارات شد. در بازی رفت ۳بر۲ مغلوب شد و در بازی برگشت هم تا دقیقه ۸۹ با تساوی یک - یک متوقف شده بود‌ اما پیشروی کاپیتان سیدجلال حسینی و شوت سرضرب او در محوطه پس از دفع ناقص دفاع حریف کافی بود تا پرسپولیس در این دقیقه خاص گل صعود را توسط کاپیتان حسینی بزند و به مرحله یک‌چهارم صعود کند.

در سال ۲۰۲۰ هم پرسپولیس پس از صعود از مرحله گروهی در قطر، باید در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل السد قطر قرار می‌گرفت. در شرایطی که بازی با تیم ژاوی از حساسیت و التهاب بالایی برخوردار بود و موقعیت‌های دو تیم در طول ۸۸ دقیقه قبلی گلی را در پی نداشت، آل‌کثیر با پرواز بلندش و قطع توپ از تیر اول بالاتر از مدافعان حریف، یک دقیقه مانده به پایان وقت قانونی بازی گلی استثنایی را به ثمر رساند تا پرسپولیس در یک‌چهارم حاضر باشد.

در سال ۲۰۲۱ هم همین سناریو تکرار شد. تاجیک‌ها که روزهای جشن استقلال خود را سپری می‌کردند چشم‌انتظار پیروزی استقلال‌شان مقابل پرسپولیس ایران و تکمیل شگفتی خود بودند که بازی حساب شده پرسپولیس و تیزهوشی ترابی و گل زیبایش جشن تاجیک‌ها را خراب کرد. باز هم گل دقیقه ۸۹ و صعود به یک‌چهارم سناریویی تکراری و جذاب برای پرسپولیس ایران بود. جایی که شاید تاجیک‌ها ‌ پس از نزدیک به۹۰ دقیقه دوندگی شدید خود را آماده شروع وقت‌های اضافه می‌کردند اما «پرسپولیس‌تایم»، یقه آنها را نیز مانند الجزیره و السد گرفت و سرخ‌ها را به جمع چهار تیم برتر غرب آسیا رساند.

تراکتور؛ آبروداری با فیروز
تراکتور سه‌شنبه شب در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف النصر رفت و در نهایت با شکست یک بر صفر مقابل این تیم عربستانی از صعود به مرحله بعدی ناکام ماند. با توجه به اتفاقاتی که برای تراکتوری‌ها پس از اتمام لیگ برتر پیش آمد، شاید باخت به تیم متمول سعودی قبل از شروع این مسابقه دور از ذهن نبود.

اما در شرایطی که این تیم پس از انتخاب فیروز کریمی به عنوان سرمربی فقط سه جلسه تمرین کرده و با ۱۶ بازیکن راهی قطر شده بود، نمی‌توان عملکرد سرخ‌پوشان را در بازی با یکی از چهار تیم برتر فصل قبل لیگ قهرمانان که البته با جذب بازیکنان چندین میلیون دلاری نسبت به قبل تقویت شده، ناامیدکننده تعبیر کرد. شاید اگر کریمی در این مدت از تراکتور دور نمی‌شد، می‌توانست جلوی برخی حواشی هفته‌های اخیر را بگیرد و البته شانس موفقیت شاگردانش را در بازی با سعودی‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش بدهد.

نه آن سر خوردن اتفاقی بود، نه گل شانسی ترابی
یک شب قبل از پیروزی پرسپولیس، استقلال در برابر الهلال با نتیجه ۲برصفر مغلوب و از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت. گل اول الهلال به دنبال سر خوردن محمدحسین مرادمند در برابر بافتیمبی گومیس و تک‌به‌تک شدن او با حسینی به ثمر رسید. در نگاه اول، شاید این گل محصول فقط یک بدشانسی غیرمنتظره باشد اما اگر آن گل را با گل مهدی ترابی به استقلال تاجیکستان مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این دو اتفاق آینه تمام‌نمای وضعیت دو تیم در سال‌های اخیر هستند.

مجموعه باشگاه پرسپولیس در این چند سال آنقدر درست و حساب شده کار کرده که ذهنیت برتری‌جویی و پیروزی برحریفان کاملا به بازیکنان این تیم تزریق شده و اتفاقات غیرمنتظره بازی‌ها هم به سود این تیم رقم می‌خورد اما استقلال در تمام این سال‌ها آنقدر در زمین بدون تمرکز بوده و اسیر حاشیه‌های خارج از زمین بوده که در زمین هم اسیر اتفاقات غیرمنتظره و تلخی می‌شود که در نهایت چیزی جز ناکامی و شکست را در بزنگاه‌های بزرگ و مهم برای این تیم به ارمغان نمی‌آورد.

کدخبر: ۴۱۴۵۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر