کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۰۹۷
تاریخ خبر:

گل به‌خودی خریداران عجول مسکن

روزنامه هفت صبح | بازار مسکن در ماه آخر سال وضعیت عجیبی را پشت سر گذاشته؛ از یک طرف در معاملات قطعی یعنی در قراردادهایی که خریدار و فروشنده پای میز مذاکره به توافق رسیده‌اند شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و از طرف دیگر نگاهی به آگهی‌های منتشر شده نشان می‌دهد فروشندگان تمام زور خود را ز‌ده‌اند تا هر طور شده خانه‌شان را بفروشند. آنها این کار را با کاهش قیمت پیشنهادی خود انجام داده‌اند اما اوضاع خیلی بروفق مرادشان پیش نرفته است.

نشانه‌های کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروش از اواخر آبان ماه در آگهی‌های منتشر شده مشاهده شده است. فروشندگان در ۱۵روز ابتدای اسفندماه همچنان قیمت را پایین آورده تا شاید خریداری برای ملک خود پیدا کنند.اطلاعات منتشر شده توسط سایت کیلید که یکی از سایت‌های خرید و فروش ملک محسوب می‌شود، نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت پیشنهادی نسبت به اواخر بهمن ماه در منطقه ۲۲ و منطقه چهار با عدد شش درصد رخ داده است.

میزان کاهش قیمت پیشنهادی در منطقه ۱۷ بالغ بر چهار درصد بوده و در مناطق هشت، ۹ و ۱۶ هم قیمت پیشنهادی مالکان دو درصد کم شده است. از طرف دیگر قیمت مورد نظر مالکان در منطقه ۱۲ بالغ بر ۱۱درصد، در منطقه هفت بیش از چهار درصد و در منطقه ۲۰ به میزان دو درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت پیشنهادی در آگهی‌های مسکن منطقه یک در این مدت به ۷۵میلیون و ۹۳۵هزار رسیده که کاهش محسوسی نسبت به اواخر بهمن ندارد اما در مقایسه با اواخر آبان ماه که قیمت‌های پیشنهادی در منطقه یک ۸۱میلیون و ۶۲۷هزار تومان بود شاهد کاهش هفت درصدی قیمت‌های پیشنهادی هستیم.

در منطقه پنج که بیشترین تعداد معاملات مسکن تهران را شاهد است،متوسط قیمت پیشنهاد شده از طرف مالکان از متری ۴۰میلیون تومان در اواخر آبان به ۳۸میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت‌های این منطقه در مقایسه با دو هفته دوم بهمن ۱.۵درصد کاهش پیدا کرده است.
بررسی قیمت آگهی‌ها در منطقه چهار نشان می‌دهد مالکان از متوسط قیمت متری ۵۱میلیون تومان تا ۴۲میلیون تومان عقب نشسته‌اند. در منطقه دو تهران قیمت مسکن در آگهی‌های منتشر شده از متری ۵۸میلیون تومان در اواخر آبان ماه به متری ۵۴میلیون تومان رسیده است.
منطقه ۱۰ جزو مناطق پرتقاضا در بازار مسکن پایتخت محسوب می‌شود.

این منطقه در بهمن ماه رتبه دوم را از نظر تعداد معاملات به خود اختصاص داد. نرخ‌های پیشنهادی مسکن در منطقه ۱۰ در اواخر بهمن ماه به‌طور متوسط متری ۲۶میلیون تومان بود اما در نیمه اول اسفندماه این عدد به ۲۲میلیون تومان برای هر مترمربع رسیده است.
به طور کلی می‌توان گفت قیمت آگهی‌ها در نیمه اول اسفند نسبت به نیمه دوم بهمن در ۱۵منطقه شامل منطقه یک به میزان ۱۲صدم درصد، منطقه چهار بالغ بر شش درصد، منطقه پنج به میزان ۱.۲درصد، منطقه هشت بالغ بر ۱.۶درصد، منطقه ۹ به میزان ۱.۷درصد، منطقه ۱۵ بالغ بر ۱.۶درصد، منطقه ۱۶ به میزان ۲.۴درصد، منطقه ۱۹ بالغ بر ۱.۳درصد، منطقه ۲۱ به میزان نیم درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۶.۴درصد کاهش پیدا کرده است.

اما در هفت منطقه شامل منطقه دو به میزان ۱.۱درصد، منطقه شش بالغ بر ۲.۶درصد، منطقه هفت به میزان ۴.۲درصد، منطقه ۱۰ بالغ بر دو درصد، منطقه ۱۱ به میزان ۳.۴درصد، منطقه ۱۲ بالغ بر ۱۱درصد، منطقه ۱۳ به میزان ۲.۲درصد قیمت‌های پیشنهادی در نیمه اول اسفند نسبت به نیمه دوم بهمن ماه با کاهش روبه‌رو شده است. با این حال اگر از دنیای آگهی‌های اینترنتی فاصله بگیریم وضعیت بازار مسکن در معاملات رسمی کاملا متفاوت است.

این آمارها می‌گویند در قراردادهایی که بین خریدار و فروشنده به‌شکل رسمی امضا شده و قیمت‌ها از آبان تا انتهای بهمن پنج درصد افزایش پیدا کرده و هر مترمربع خانه در تهران به‌طور متوسط حالا ۲۸میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌ارزد.موضوعی که به احتمال زیاد حجم فشار در بخش تقاضا را نشان می‌دهد.هر سال در ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای آخر سال خریدارانی که با ترس و نگرانی وضعیت بازار مسکن را رصد می‌کردند،بالاخره دست از صبر و بردباری برمی‌دارند و تکلیف خود را روشن می‌کنند.این کار تا حدودی وضعیت معمول بازار مسکن را به‌‌هم می‌زند.

کدخبر: ۳۷۹۰۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر